شیوع ۸۰۰۰ مورد ابتلا به سالک در سال جاری؛ هشدار درباره خطر «کالاآزار» و لزوم رعایت بهداشت در نگهداری سگ‌ها

اقتصاد ایران: در پی افزایش موارد ابتلا به سالک در ایران، رئیس اداره کنترل بیماری‌های زئونوز وزارت بهداشت نسبت به خطر بیماری «کالاآزار» که از سگ‌ها به انسان منتقل می‌شود، هشدار داد. با ثبت ۸۰۰۰ مورد ابتلا به سالک در سال جاری و ۲۵ مورد گزارش شده از کالاآزار، ضرورت رعایت بهداشت در نگهداری حیوانات خانگی به‌ویژه سگ‌ها بیشتر از همیشه حس می‌شود.

به گزارش سلا مت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمدرضا شیرزادی، رئیس اداره کنترل بیماری‌های زئونوز وزارت بهداشت، به تشریح وضعیت بیماری سالک در کشور پرداخت و گفت: «سالک» یا «لیشمانیوز» یک بیماری انگلی است که به دو نوع تقسیم می‌شود و به‌طور عمده از طریق گزش پشه خاکی از منابع بیماری به انسان منتقل می‌شود. موش‌های صحرایی یکی از مخازن اصلی این بیماری هستند و همچنین بیماران مبتلا به سالک نیز می‌توانند عامل انتقال آن به دیگران باشند.

نحوه انتقال و دوره کمون

شیرزادی توضیح داد که دوره کمون بیماری سالک معمولاً بین ۳۰ تا ۴۵ روز است. یعنی علائم بیماری حدود یک ماه تا ۴۵ روز پس از گزش پشه خاکی بروز می‌کند. این موضوع اهمیت تشخیص زودهنگام و درمان به موقع را بیشتر می‌کند.

ابتلا به کالاآزار و خطرات آن

وی همچنین به خطر جدی‌تری به نام «کالاآزار» اشاره کرد که از سگ‌ها به انسان منتقل می‌شود. در حال حاضر ۲۵ مورد ابتلا به این بیماری در سال جاری گزارش شده است، اما برآورد می‌شود که تعداد واقعی مبتلایان بیشتر باشد. کالاآزار یک بیماری جدی است که می‌تواند باعث مرگ در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، به‌ویژه در کودکان، شود.

توصیه‌های بهداشتی برای صاحبان حیوانات خانگی

شیرزادی با تأکید بر لزوم رعایت توصیه‌های بهداشتی برای صاحبان حیوانات خانگی، گفت: «تمام سگ‌ها، چه سگ‌های ولگرد و چه سگ‌های خانگی، می‌توانند عامل انتقال بیماری کالاآزار باشند. بنابراین توجه به بهداشت و سلامت این حیوانات بسیار مهم است.» او پیشنهاد کرد که صاحبان حیوانات خانگی باید به واکسیناسیون و مراقبت‌های بهداشتی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

افزایش آگاهی درباره سالک و کالاآزار، به‌ویژه در بین افرادی که حیوانات خانگی دارند و همچنین افرادی که به مناطق روستایی سفر می‌کنند، می‌تواند به کاهش شیوع این بیماری‌ها کمک کند. رعایت بهداشت و پیشگیری از گزش پشه‌ها، گام‌های مؤثری در این راستا به شمار می‌روند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ