مدل‌های جدید وارداتی چه زمانی وارد بازار می‌شوند؟

اقتصاد ایران: بازار خودروهای داخلی و مونتاژی در روز گذشته با افت و خیز جزئی همراه بود. این درحالی بود که قیمت خودروهای وارداتی همچنان سیر نزولی داشت و بازار این خودروها بیشتر تغییرات کاهشی دارد. در این میان کارشناسان معتقدند یکی از دلایل نبود مشتری در بازار، روند کاهشی چند هفته اخیر است که سبب شده است بیشتر مردم به‌امید تداوم کاهش قیمت‌ها دست از خرید بکشند.

از طرفی برخی معتقدند به‌دلیل عدم عرضه مناسب خودروهای داخلی به‌بازار باید منتظر انباشت تقاضا در این بخش از بازار بود. به‌نظر می‌رسد خودروسازان مجددا به‌تولید خودروهای ناقص روی آورده‌اند.

طی روزهای گذشته اخبار و تصاویری در رابطه با انباشت خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منتشر شد؛ اخباری که نشان می‌داد اگرچه خودروسازان بی‌وقفه در حال تولید هستند، اما میزان عرضه خودرو با تلاش آن‌ها تناسبی ندارد.

بررسی صورت‌های مالی خودروسازان نیز نشان می‌دهد طی نیمه نخست امسال ۴۲۶ هزار و ۳۵۷ دستگاه خودرو سواری بدون در نظر گرفتن وانت پراید تولید و در مقابل ۴۰۹ هزار و ۹۹۵ دستگاه فروخته شده است. بنابراین ۱۶ هزار و ۳۶۲ دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان باقی مانده است.

جزئیات فروش محصولات نشان می‌دهد ۳ هزار و ۹۶۱ دستگاه خودرو دنا، یک‌هزار و ۵۱۹ دستگاه خودرو گروه سورن، ۱۰۰ دستگاه خودرو رانا، ۱۰۰ دستگاه خودرو تارا و ۴۸۹ دستگاه خودرو هایما در پارکینگ‌های ایران‌خودرو دپو شده است.

همچنین ۲ هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو از گروه X۲۰۰، یک‌هزار و ۱۵۵ دستگاه خودرو شاهین و ۵ هزار و ۹۸۱ دستگاه از سایر خودروها در پارکینگ‌های سایپا دپو شده است. در پارکینگ‌های پارس‌خودرو نیز ۸۵۷ دستگاه خودرو از گروه Q۲۰۰ و یک‌هزار و ۷۳۳ دستگاه خودرو سهند در پارکینگ‌ها متوقف شده است.

البته یکی از خودروسازها اعلام کرده مشکل در وضعیت شماره‌گذاری است و به‌دلیل توقف شماره‌گذاری، برخی خودروها در پارکینگ‌ها مانده‌اند که سازمان ملی استاندارد نیز در واکنش تاکید کرد: «مجوزهای لازم به‌شرکت ایران‌خودرو داده شده است. همچنین با وجود اخذ مجوزهای لازم از سازمان ملی استاندارد به‌دلیل تمدید نکردن مجوزهای یورو ۵ سازمان محیط‌زیست، خودروها دپو شده بود که از دوم مهرماه مجدد این مجوزها از سوی سازمان محیط‌زیست اعمال شده است.»

درحال حاضر باید گفت دولت چهاردهم درحال بررسی قیمت‌های جدید خودروسازان است و قیمت‌های جدید در کمیسیون تخصصی و دبیرخانه هیات دولت در دست چکش‌کاری است. از سوی دیگر خبر می‌رسد جدیدترین خودروهای وارداتی به‌ایران در سال ۱۴۰۳ شامل مدل‌های مختلف از برندهای معتبر است. این خودروها شامل ب‌ام‌و، تویوتا، فیات، نیسان و چانگان هستند.

خودروهایی مانند تویوتا کرولا نیز از جمله مدل‌های جدیدی هستند که وارد بازار ایران شده‌اند. زمان ورود این خودروها به‌بازار به ثبت سفارش و ترخیص از گمرک بستگی دارد. البته برخی از آن‌ها مانند خودروهای هیوندای و چانگان در ماه‌های اخیر ترخیص شده‌اند. انتظار می‌رود این روند طی سال جاری با توجه به‌تقاضای بالای مشتریان و سیاست‌های جدید واردات خودرو ادامه داشته باشد.

این خودروها به‌دلیل نیاز به فرآیند ثبت سفارش، ترخیص از گمرک و رعایت قوانین مربوط به‌استانداردهای آلایندگی و گمرکی ممکن است طی چند ماه آینده به‌طور کامل در دسترس مشتریان قرار بگیرند. شرکت‌های واردکننده در حال تکمیل مراحل قانونی هستند و پیش‌بینی می‌شود این خودروها به‌زودی به‌بازارهای محلی برسند. به‌نظر می‌رسد با افزایش واردات خودرو به کشور، باید منتظر کاهش قیمت نیز در این بخش از بازار باشیم.

افزایش بهای برخی خودروهای مونتاژی

روز گذشته و در بازار خودروهای داخلی شاهد افت بهای یک تا ۴ میلیون‌تومانی و رشد بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که پارس سال (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۸۱ میلیون‌تومان و شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند. از طرفی قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان افزایش به ۹۲۴ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیاردتومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (۱۴۰۱) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به ۵۸۵ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقایافته (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۴۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۴ تا ۱۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۲۴۰ میلیون‌تومان، اسکای‌ول ET۵ نبکا (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۲۵ میلیون‌تومان و تیگارد X۳۵ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۴۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، ونوسیا استار (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، هونگچی H۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ