ترخیص اتوبوس های شهری بعد از سه سال معطلی
اقتصاد ایران: این اتوبوسها براساس تاکید مقام قضایی باید بلافاصله به ناوگان حملونقل شهری افزوده شوند.
پایان سه سال توقف در بندر شهید رجایی
رئیسکل دادگستری هرمزگان از آغاز روند ترخیص و تحویل اتوبوسهای شهری وارداتی پس از سه سال معطلی در بندر شهید رجایی با اقدام و پیگیری دستگاه قضایی خبر داد.
مجتبی قهرمانی در این خصوص اظهار کرد: «در نتیجه دستور قضایی صادرشده در بیستم شهریور امسال جهت تسریع در روند ترخیص اتوبوسهای شهری وارداتی از بنادر استان پس از انجام مراحل اداری در کوتاهترین زمان ممکن، با تایید سازمان ملی استاندارد، ترخیص این اتوبوسها آغاز شده است.»
وی تصریح کرد: «در پی گزارشهای رسیده مبنیبر واردات ۴۳ دستگاه اتوبوس شهری و بیشاز سه سال معطلی آنها در بندر شهید رجایی بندرعباس، بیستم شهریور ماه امسال با صدور دستور ویژه قضایی از ادارات استاندارد، بنادر و دریانوردی، گمرکات و اموال تملیکی خواسته شد ضمن پیگیری سریع موضوع، برای تعیین تکلیف و ترخیص این اتوبوسها با توجه به نیاز مبرم ناوگان حملونقل شهری اقدام کنند.»
قهرمانی تصریح کرد: «همچنین در این دستور به دادستان مرکز استان هرمزگان نیز ماموریت داده شد با ورود به موضوع و بررسی علل تاخیر بهوجودآمده در ترخیص اتوبوسهای وارداتی، ادارات متولی و صاحبان کالا را مکلف کند که بهسرعت، فرآیند ترخیص این اتوبوسها را انجام دهند.»
وی با بیان اینکه دادستان مرکز استان بر روند ترخیص این اتوبوسهای وارداتی تا زمان تحویل آنها به سفارشدهنده و صاحب کالا نظارت میکند، تأکید کرد: «این اتوبوسها باید بلافاصله به ناوگان حملونقل شهری افزوده شوند تا بتوانند از مشکلات این حوزه بکاهند.»
توافق مسئولان بر سر نیاز کشور به اتوبوسهای تازه نفس
اتوبوسهای واردشده در حالی به گفته رئیس کل دادگستری هرمزگان سهسال در بندر شهید رجایی متوقف ماندهاند که ناوگان اتوبوسرانی شهری بیش از همیشه نیاز به حضور اتوبوسهای تازهنفس دارد.
هرچند که شاید نتوان اسم اتوبوسهای سهسال خاکخورده در گمرک کشور را تازهنفس گذاشت، اما باز هم در مقایسه با مدلهایی که بیش از 15سال در ناوگان فعالیت کردهاند، گزینه بهتری است؛ آن هم در شرایطی که به گفته رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ۱۹هزار اتوبوس فرسوده در کشور موجود است.
مهدی جمالینژاد همچنین در این خصوص گفت که این فرسودگی باعث میشود هم مدیران شهری و هم حاکمیت دست به دست هم دهند تا نوسازی ناوگان را داشته باشند.
وی ادامه داد: «در این میان کلانشهرها وضعیتشان سختتر از مابقی شهرهاست و شهر تهران هم با توجه به اینکه پایتخت کشور است، سهم بیشتری از فرسودگی ناوگان را دارد و باید عنایت بیشتری به تهران داشته باشیم.»
همچنین بسیاری دیگر از مسئولان و نمایندگان کشور بر این باورند که باید هرچه سریعتر نوسازی ناوگان مسافری کشور از هر راهی چه واردات و چه تولید داخل به نتیجه برسد. ازجمله آنکه نماینده مردم شهرقدس و شهریار بهتازگی در اظهارنظر نوسازی و بهبود ناوگان حملونقل عمومی را یکی از مهمترین مطالبات مردم در غرب استان تهران دانسته است.
وعده تحول در اتوبوسرانی تا پایان شهریور 1404
در مسیر نوسازی اتوبوسرانی تهران و سایر کلانشهرها تا امروز اقدامات خوبی در سال جاری انجام شد که شامل واردات، اورهال و استفاده از تولیدات داخلی میشود.
بهتازگی نیز مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از ورود ۵۰۰ اتوبوس جدید به ناوگان تا پایان سال خبر داده است. مهدی علیزاده در این خصوص بیان کرده است که «از ابتدای مدیریت دوره ششم شهری تاکنون ۱۰۵۰ دستگاه اتوبوس نوسازی شده است.»
وی در مورد سرانجام تولید اتوبوسهای داخلی و ورود آنها به ناوگان با بیان اینکه تاکنون ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تولید داخل تحویل شهرداری تهران شده که در ناوگان فعال هستند، اظهار کرده است: «طبق وعده تولیدکنندگان داخلی از محل قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی، ۵۰۰ دستگاه تحویل شده و 500 اتوبوس دیگر تا پایان سال تحویل میدهند و تا پایان شهریورماه سال آینده نیز تمام اتوبوسهای باقیمانده تحویل شهرداری تهران خواهد شد.»
علیزاده با اشاره به قرارداد شهرداری با چینیها در زمینه تامین اتوبوس بیان کرده است که: «پیشبینی میشود ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی چینی نیز نهایتا تا پایان مهر ماه وارد کشور شوند.»