نمایندگان مجلس آذربایجان: در روابط با آمریکا بازنگری شود

اقتصاد ایران: در پی نامه گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا درباره حقوق بشر در آذربایجان، نمایندگان مجلس آذربایجان خواستار بازنگری در روابط با آمریکا و پایان دادن به توافقات دفاعی شده‌ و از دولت آذربایجان خواستند پروژه‌های آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا را متوقف کند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روز گذشته 43 نماینده از مجلس جمهوری آذربایجان به جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان، نامه‌ای ارسال کرده و خواستار بازنگری در روابط با آمریکا و پایان دادن به توافقات همکاری در حوزه دفاع شدند.

این نمایندگان این درخواست را به عنوان پاسخی به نامه‌ای که گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا به وزیر امور خارجه، آنتونی بلینکن، نوشته بودند، آماده کرده‌اند.

تقریباً 60 نماینده کنگره آمریکا در تاریخ 3 اکتبر، آنتونی بلینکن را فراخوانده بودند که در آستانه کنفرانس اقلیمی COP29 که ماه آینده در باکو برگزار خواهد شد، بر الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، فشار بیاورد تا حقوق بشر را رعایت کرده و تمام زندانیان سیاسی را آزاد کند. این گروه که شامل 10 سناتور و 48 عضو مجلس نمایندگان بود، از بلینکن خواسته بودند که اقدامات "مشهود" برای آزادی تمام زندانیان سیاسی در آذربایجان انجام دهد و از صدور بیانیه‌های تحریک‌آمیز علیه ارمنستان جلوگیری کند.

رئیس‌جمهور آذربایجان در تاریخ 4 اکتبر در دیدار با ساکنان شهر جبرائیل به درخواست کنگره‌نشینان آمریکا واکنش نشان داد.

وی گفت: "صبح من آن درخواست را ورق زدم، این یک درخواست زشت است و نمی‌تواند بر اراده ما تأثیر بگذارد."

نمایندگان مجلس ملی آذربایجان نیز تأکید کردند که آمریکا، که سال‌هاست گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد شکنجه را به گوانتانامو راه نداده، نمی‌تواند در مورد آذربایجان قضاوت کند.

آن‌ها گفتند: کنگره‌نشینانی که آذربایجان را به "پاکسازی قومی" متهم می‌کنند، چرا در مورد اخراج تمامی آذربایجانی‌ها از ارمنستان هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند؟

این اظهارات نمایندگان نشان‌دهنده نگرانی و انتقاد آن‌ها از استانداردهای دوگانه در سیاست‌های آمریکا و رویکردهای کنگره‌نشینان در قبال جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

نمایندگان مجلس ملی آذربایجان درخواستی برای لغو برخی اسناد و توافقات موجود میان آذربایجان و آمریکا مطرح کرده‌اند.

این اسناد شامل "بیانیه مشترک درباره روابط نظامی و دفاعی آینده جمهوری آذربایجان و آمریکا" که در سال 1997 امضا شده و همچنین "توافق‌نامه در مورد خرید تجهیزات و خدمات متقابل بین وزارت دفاع جمهوری آذربایجان و وزارت دفاع آمریکا" که در سال 2013 به امضا رسیده، است.

علاوه بر این، آن‌ها از دولت آذربایجان خواسته‌اند تا تمامی پروژه‌های اجرا شده توسط آژانس توسعه بین‌المللی ایالات‌متحده آمریکا (USAID) و سازمان‌های غیردولتی مرتبط با آن در آذربایجان متوقف شود و همچنین فعالیت‌های USAID در کشور خود را پایان دهد. این درخواست نشان‌دهنده نگرانی نمایندگان از تأثیرات این برنامه‌ها بر سیاست داخلی و استقلال آذربایجان است.

طی سال‌های اخیر، روابط رسمی باکو با کشورهای غربی در برخی مواقع با تنش‌هایی همراه بوده است. به‌ویژه در سال جاری، با برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری و پارلمانی، ادعاهایی مبنی بر تشویق اعتراضات از سوی کشورهای غربی و سازمان‌های بین‌المللی در آذربایجان و همچنین هدایت مخالفان توسط این کشورها مطرح شده است.

در پایان سال گذشته، تنش‌ها در روابط افزایش یافت و مراسم فارغ‌التحصیلی سفارت آمریکا تحت عنوان "دیدار با شبکه جاسوسی" معرفی شد. با این حال، پس از ورود مارک لیبی، سفیر جدید آمریکا به باکو، این مراسم برگزار شد.

برخی از سازمان‌های حقوق بشر محلی و بین‌المللی تخمین می‌زنند که در جمهوری آذربایجان بیش از 300 زندانی سیاسی وجود دارد. اما مقامات آذربایجانی با این ادعاها مخالفت کرده و آن‌ها را رد می‌کنند. این وضعیت نشان‌دهنده چالش‌های موجود در زمینه حقوق بشر و آزادی‌های سیاسی در این کشور است و به تنش‌های موجود در روابط آذربایجان با کشورهای غربی دامن می‌زند.

بخشی از نامه نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان به وزیر امور خارجه این کشور به شرح زیر است:

"متأسفانه، برخی از محافل به دنبال استفاده از فرصت میزبانی آذربایجان در کنفرانس COP29 برای تحمیل برخی مسائل بر کشورمان هستند. درخواست گروهی از اعضای سنای آمریکا و مجلس نمایندگان که در تاریخ 3 اکتبر 2024 به وزیر امور خارجه این کشور، آنتونی بلینکن، ارسال شده است، نمونه‌ای از این تلاش‌ها به شمار می‌رود.

درخواست نمایندگان کنگره آمریکا شامل تبعیض نژادی علیه آذربایجان، اتهامات دروغین و مخالف روح گفت‌وگو است که خواستار آزادی جنایتکاران جنگی و نظامی‌سازی ارمنستان می‌شود، غیرقابل‌قبول، مغایر با حقوق بین‌الملل بوده و نشان‌دهنده عدم علاقه آمریکا به ادامه روابط دوجانبه به‌صورت عادی است.

ما به نویسندگان این درخواست یادآوری می‌کنیم که آمریکا در طول جنگ‌های خود در عراق، افغانستان و دیگر مناطق مختلف جهان، میلیون‌ها انسان بی‌گناه را به کشتن رسانده و تعداد زیادی را مورد شکنجه قرار داده و بدون هرگونه پروسه قانونی، آنها را مجازات کرده است.

آمریکا که خود را حامی حقوق بشر می‌داند، به مهم‌ترین کنوانسیون‌های حقوق بشر نپیوسته است. همان آمریکا که سال‌هاست گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد شکنجه را به گوانتانامو راه نداده است. این رفتارها و دوگانگی در سیاست‌های آمریکا، انتقادات جدی را به همراه دارد و بر ضرورت رعایت حقوق بشر و احترام به حاکمیت ملی کشورها تأکید می‌کند.

حملات اخیر واشنگتن که از سال گذشته شدت یافته، به این دلیل است که آمریکا از پذیرش بازپس‌گیری تمامیت ارضی و حاکمیت جمهوری آذربایجان خودداری کرده و نسبت به مردم آذربایجان تبعیض دینی و قومی قائل می‌شود و درصدد ایجاد مجدد تنش در منطقه است.

آمریکا که با اتهامات جعلی کشورها را اشغال کرده است، چرا باید عملیات آذربایجان برای آزادسازی سرزمین‌های خود و پایان دادن به جدایی‌طلبی را «تجاوز نظامی» تلقی کند؟ نمایندگان کنگره که همواره از حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان سخن می‌گویند، هرگز یک بار هم به احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان اشاره نکرده‌اند.

تأسف‌بار است که باید اشاره کرد که در مقابل رفتار مسئولانه و آرام جمهوری آذربایجان، آمریکا از روز اولی که استقلال خود را بازپس گرفتیم، رفتار غیرسازنده‌ای از خود نشان داده است.

اقدامات ضد آذربایجانی که با تصویب لایحه تحریمی 907 آغاز شد، همچنان ادامه دارد. این همان آمریکا است که بعد از وقوع نسل‌کشی خوجالی و اشغال شهرهای شوشا و لاچین، به جای اعمال تحریم بر ارمنستان، تحریم‌هایی علیه آذربایجان وضع کرد.

در طول 30 سال گذشته، آمریکا در برابر مصیبت‌های وارده به مردم آذربایجان توسط ارمنستان، اشغال سرزمین‌های آذربایجان، اخراج بیش از یک میلیون آذربایجانی از سرزمین‌های اشغالی و ارمنستان، تخریب گسترده میراث فرهنگی آذربایجان و ویرانی صدها شهر و روستا و همچنین دفن میلیون‌ها مین در سرزمین‌های ما، چشم‌پوشی کرده است. آمریکا عملاً ارمنستان را به ادامه اشغال و پاک‌سازی قومی تشویق کرده است.

پس از آنکه آذربایجان سرزمین‌های خود را از اشغال ارمنستان آزاد و مناقشه را حل کرد، آمریکا به منظور شعله‌ور کردن دوباره این مناقشه، دست به اقدام زد. آمریکا و به ابتکار آن، تعدادی از کشورهای دیگر کمک‌های مالی زیادی به ارمنستان اختصاص دادند که به موجب آن، تسلیح دوباره ارمنستان امکان‌پذیر شد و این کشور را به اتخاذ موضع غیرسازنده در مذاکرات صلح تشویق کردند.

در جلسه‌ای که آمریکا، اتحادیه اروپا و ارمنستان در تاریخ 5 آوریل 2024 در بروکسل برگزار کردند، به طور واقعی به ارمنستان مأموریت جدید جنگی داده شد. این اقدامات نشان می‌دهد که آمریکا به قفقاز جنوبی رقابت‌های ژئوپلیتیکی وارد کرده و خطوط تفکیک در این منطقه ایجاد می‌کند."

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ