حجم آب دریاچه ارومیه به حدود ۱.۲ میلیارد مترمکعب رسیده است

اقتصاد ایران: ارومیه- استاندار آذربایجان غربی گفت: حجم آب دریاچه ارومیه به حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدصادق معتمدیان در گفت و گوی خبری با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: تراز دریاچه ارومیه هم اکنون ۱۲۷۰.۱۰ متر است که نسبت به همین روز در سال گذشته، بیش از ۳۰ سانتیمتر افزایش ارتفاع داشته و وسعت کنونی آن ۸۷۰ کیلومترمربع می‌باشد که در سال قبل ۶۰۶ کیلومترمربع بوده و تقریباً ۲۶۴ کیلومترمربع افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه حجم آب دریاچه ارومیه به حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است، افزود: حجم آب دریاچه ارومیه سال گذشته ۵۸۰ میلیون مترمکعب بوده و تقریباً ۶۰۰ میلیون مترمکعب و حدود دو برابر افزایش داشته است.

استاندار آذربایجان غربی به اتمام پروژه‌های سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و یادآور شد: چهارشنبه هفته جاری جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به ریاست دکتر عارف و حضور وزرا برگزار خواهد شد تا گزارشی از اقدامات انجام شده و اقدامات نرم افزاری مورد بررسی قرار گیرد و اعتبارات مورد نیاز به تصویب برسد.

معتمدیان همچنین با اشاره به احیای ۱۱ تالاب اقماری دریاچه ارومیه، افزود: یکی از خبرهای امیدآفرینی که در یک سال گذشته در شبکه‌های ملی پخش شد، احیای تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه بود.

وی با بیان اینکه نقش مردم در احیای دریاچه ارومیه یک نقش بی بدیل است، تصریح کرد: مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه ضروری بوده و تغییر الگوی کشت و مدیریت منابع آبی در کنار افزایش درآمد سرانه و معیشت کشاورزان و باغداران در دستور کار است.

همکاری‌ها با ترکیه در حوزه صادرات و واردات توسعه می‌یابد

استاندار آذربایجان غربی گفت: با توسعه زیرساخت‌ها و بازگشایی مرزهای جدید و پایانه‌های بین المللی، زمینه توسعه همکاری‌ها با ترکیه در حوزه صادرات و واردات و ترانزیت داخلی و خارجی فراهم خواهد شد.

معتمدیان با اشاره به اینکه این استان تنها استانی است که مرز مشترک با ترکیه دارد، افزود: آذربایجان غربی نقش مهمی در توسعه روابط همه جانبه ایران با ترکیه در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی دارد.

وی همچنین با بیان اینکه مرز مشترک آذربایجان غربی با ترکیه، دسترسی ایران به اروپا را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی در مسیر چندین کریدور بین المللی یعنی کریدور شرق و غرب و همین طور کریدور شمال غرب که قفقاز را به خلیج فارس متصل می‌کند، قرار دارد.

استاندار آذربایجان غربی به ترسیم چشم انداز تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه نیز اشاره کرد و افزود: الان نزدیک ۱۰ میلیارد دلار میزان مبادلات تجاری دو کشور بوده و راه طولانی برای تحقق چشم اندازی که توسط ایران و ترکیه پیش بینی شده، در پیش است.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه آذربایجان غربی ظرفیت بسیار خوبی در حوزه پایانه‌های مرزی مشترک با ترکیه دارد، اضافه کرد: سه پایانه اصلی آذربایجان غربی با ترکیه در شهرستان‌های ماکو، خوی و ارومیه قرار داشته و یکی از اولویت‌های اصلی استان، تقویت و تکمیل زیرساخت‌ها و بازگشایی مرزهای جدید است.

استان‌های مرزی در توسعه روابط ملی بسیار اثرگذار هستند

وی در ادامه با اشاره به فعال سازی دیپلماسی منطقه‌ای در سه سال گذشته، افزود: سال گذشته نشستی با حضور استانداران مرزی چهار استان مرزی ترکیه برگزار و با امضای تفاهم نامه، تقریباً نقشه راه برای گسترش فعالیت‌های همه جانبه و همکاری‌های دوجانبه تهیه شد.

استاندار آذربایجان غربی بر تسهیل شرایط لازم جهت همکاری بخش خصوصی دو کشور نیز تاکید کرد و یادآور شد: اتاق بازرگانی ارومیه ارتباط خوبی با مجموعه فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان ترکیه فراهم کرده و توافقاتی نیز در حوزه گردشگری انجام گرفته است.

معتمدیان همچنین با اشاره به رفع موانع پیش روی پایانه‌ها جهت افزایش تعداد پذیرش تبادل کامیون در مرزهای استان، افزود: استراتژی و راهبردی که مرزها باید تبدیل به محل گذر و عبور شوند و نه محل توقف، از جمله سیاست‌هایی است که در آذربایجان غربی دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه استان‌های مرزی در توسعه روابط ملی بسیار اثرگذار هستند، تصریح کرد: تعامل حوزه‌های گمرکات، پایانه‌ها، نیروی انتظامی و مرزبانان دو طرف باعث شده که بسیاری از مشکلات در منطقه رفع شود.

بازارچه‌های مرزی کوزه رش در سلماس ایجاد می‌شود

استاندار آذربایجان غربی به ویژگی‌های بندر مرسین ترکیه نیز اشاره کرد و افزود: بندر مرسین از طریق دریای مدیترانه به اروپا و آمریکا دسترسی داشته و با تأمین زیرساخت‌های لازم ریلی و جاده‌ای، می‌توان زمینه واردات کالا از این بندر به استان را فراهم کرده و قیمت تمام شده کالا را کاهش داد.

معتمدیان همچنین با اشاره به اهمیت روان سازی تردد از مرزهای استان، عنوان کرد: تعدد مرزهای جدید، زمینه توسعه صادرات و واردات کالا بین دو کشور مهم منطقه یعنی ترکیه و جمهوری اسلامی ایران را فراهم خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به سفر سال گذشته در قالب شورای عالی همکاری‌های اقتصادی دو کشور با حضور شهید رئیسی، افزود: در این سفر ۱۰ سند همکاری به امضا رسید که بخش عمده آن مربوط به آذربایجان غربی بوده و یکی از توافقات خوب نیز موضوع بازگشایی معابر جدید به ویژه کوزه رش سلماس به عنوان چهارمین مرز رسمی و بین المللی استان بود.

استاندار آذربایجان غربی به اهمیت روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه به عنوان دو کشور مهم و استراتژیک جهان اسلام نیز اشاره و اظهار کرد: حتماً در دولت چهاردهم همچون دولت سیزدهم، عزمی جدی بر توسعه همکاری‌های مشترک در همه ابعاد مختلف بین دو کشور حاکم خواهد بود.

استاندار آذربایجان غربی گفت: یکی از اولویت‌های نشست ششم و هفتم با استان‌های مرزی ترکیه، رفع موانع در حوزه فرآیندهای گمرکی بود.

معتمدیان با اشاره به برگزاری هفتمین نشست همکاری‌های مشترک آذربایجان غربی با استان‌های مرزی ترکیه در ارومیه، افزود: در این نشست یک هیئت ۱۰۰ نفره از چهار استان مرزی ترکیه شامل چهار استاندار، مسئولین ارشد استانی و مقاماتی از وزارتخانه‌های کلیدی این کشور حضور یافته بودند.

وی همچنین با اشاره به هماهنگی دو طرف برای اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه‌ها، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه کشورمان در شرایط خاص منطقه‌ای بود، برگزاری نشست اخیر با حضور یک هیئت بلندپایه از مقامات کشور ترکیه، نشان از امنیت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

استاندار آذربایجان غربی به همکاری ایران و ترکیه در حوزه‌های مختلف از جمله امنیتی نیز اشاره کرد و افزود: توسعه حوزه اقتصاد و تجارت نیازمند برقراری امنیت پایدار در سایه مقابله با تروریسم، پول شویی، قاچاق مواد مخدر، سلاح، مهمات و کالا در منطقه است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ