مصاحبه| حماس در ۷ اکتبر بازی منطقه‌ای اسرائیل را خراب کرد

اقتصاد ایران: فعال ترکیه‌ای در حمایت از فلسطین گفت: طی ۵ سال گذشته، آمریکا، انگلیس و اسرائیل برنامه‌ای داشتند که بر اساس آن، پروژه تبعید مردم غزه که مرکز مقاومت است، به شبه جزیره سینا، کلید می‌خورد اما عملیات طوفان الاقصی این برنامه را به هم زد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،‌ اسماعیل منصور اوزدمیر، عضو کمیسیون ارتباطات راهبردی پلتفرم همبستگی فلسطین آنکارا (ANFİDAP) در مصاحبه خود با خبرگزاری تسنیم، تاکید کرد که  طوفان الاقصی نه تنها برای جهان اسلام بلکه برای مردم کل دنیا زمینه وحدت را ایجاد کرده است.

اوزدمیر با تاکید بر اینکه اسرائیل در چارچوب پروژه صهیونیسم  تئودور هرتسل، حملات خود را افزایش داده، گفت: مقاومت فلسطین الگویی برای کل منطقه است و وحدت جبهه مقاومت در میدان، وحدت مسلمانان را نیز تقویت می کند.

با او مصاحبه ای درباره پیامدهای طوفان الاقصی و موضع وی درباره این عملیات، تاثیر آن بر برنامه های رژیم صهیونیستی در فلسطین و منطقه و نیز نقش مقاومت در موضوع فلسطین و وحدت جهان اسلام داشتیم که مشروح آن از نظر خوانندگان می گذرد.

تسنیم: در سالگرد نبرد طوفان الاقصی هستیم. نظر شما در مورد این اقدام مقاومت فلسطین چیست؟

اوزدمیر: از آنکارا به تمام امت اسلامی به ویژه برادران ایران و مردم غزه که ندای مقاومت و طوفان الاقصی را به سراسر جهان رساندند، سلام می رسانم. اکنون پس از گذشت یک سال، ما دریک نقطه عطفی قرار گرفته ایم.

همه اندیشمندان علوم سیاسی، مردم و جامعه شناسان از یک بحران در خاورمیانه صحبت می کنند. باید به صراحت و قاطعیت اعلام کرد که منشأ اصلی بحران در خاورمیانه باند  صهیونیسم متجاوز است.

حماس در 7 اکتبر بازی منطقه‌ای اسرائیل را خراب کرد

در آخرین قرن تاریخ بشر، ما شاهد تجاوزات سازمان یافته نه تنها در سرزمین های فلسطینی، بلکه در پلوپونز، کشمیر، قفقاز و بالکان هستیم. البته طوفان الاقصی ارزش  متفاوتی دارد. در پنج سال گذشته شاهد بودیم که رژیم اسرائیل همراه با آمریکا و انگلیس به دنبال عملیات جدیدی بود. ما می بینیم که آمریکا، انگلیس و اسرائیل این را با هم برنامه ریزی کردند و می بینیم که با اجرای پروژه تبعید مردم غزه که مرکز مقاومت است، به شبه جزیره سینا، روند تخلیه این منطقه را برنامه ریزی می کنند.

علاوه بر این، ما شاهد پروژه ای هستیم که عملاً این درگیری را از طریق دو منطقه در کریدور شمالی، لبنان و سوریه، از طریق پ.ک.ک که آن هم تحت حمایت آمریکا و اسرائیل است، به مرزهای ترکیه می رساند.

خدا را شکر، مقاومت فلسطین و حماس این بازی را شکستند و در 7 اکتبر اعلام کردند که از تخلیه شدن غزه و افزایش اشغالگری اسرائیل جلوگیری می کنند. حماس با مهارت های اطلاعاتی فوق العاده باعث شد این روند مانند بمبی در دستان اسرائیل منفجر شود و در واقع حماس بازی اسرائیل را خراب کرد.

مفهوم جبهه مقاومت فراتر از میدان است

تسنیم: اقدامات جبهه مقاومت از حزب الله گرفته تا انصارالله و از سوریه تا عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

اوزدمیر: در شرایط عادی، در واقع، مناطق و ساختارهایی وجود دارد که اسرائیل آنها را تهدیدی آشکار برای خود می داند. در لبنان نیز سازمان های مقاومتی وجود دارد. سازمان هایی مانند الفجر(جماعت اسلامی لبنان) که یکی از سازمان اخوان‌ المسلمین لبنان است وجود دارد و نیز حزب الله، نیروی برخاسته که از مردم لبنان تشکیل شده و همانطور که شما هم بیان کردید  انصارالله در منطقه وجود دارد.

قبل از طوفان الاقصی، می‌توانید جبهه مقاومت را بلوکی بنامید که علیه اسرائیل ساخته شده است، ولی الان  در این مرحله، این موضوع بسیار فراتر از این تعریف است. دوگانگی در اصطلاح جامعه شناختی ایجاد کرده است که در یک طرف این دوگانگی جبهه جهانی صهیونیسم است که  در این جبهه فقط اسرائیل وجود ندارد و در طرف دیگر این دوگانگی مردم جهان هستند نه فقط مسلمانان.

هیچکس در دنیا نمی تواند نسبت به وضعیت کنونی بی تفاوت و بی طرف بماند. البته در میان مدت، این موضوع  به یک موضوع جهانی تبدیل شده است که دولت ها باید با آن برخورد کنند. اما نباید از این واقعیت غافل شد که جنبش‌های مقاومت در منطقه هستند که  در برابر اسرائیل اشغالگر مبارزه می کنند و همبستگی محکمی دارند.

فلسطین قویترین عامل وحدت در جهان اسلام است

تسنیم: با توجه به اظهارات شما می توان گفت که جبهه مقاومت که در میدان است به ایجاد زمینه وحدت بین مسلمانان کمک کرد؟

اوزدمیر: اینگونه باید به آن نگاه کنیم، مانند انداختن سنگی در آب که به صورت دایره  از داخل به خارج گسترش می یابد و موج ایجاد می‌کند. مسئله فلسطین از گذشته تا امروز برای همه رنگ های جهان اسلام موضوع آگاهی مشترک بوده است.

در حالی که  جهان اسلام از وحدت و اتحاد صحبت می کند، مسئله فلسطین به عنوان یک آزمون که صداقت مسلمان ها را بسنجد در جلوی چشمان ماست.

وحدت، اما چه نوع وحدتی؟ اتحاد، اما چه نوع اتحادی، وحدت اما  برای چه؟ در واقع قوی ترین و ملموس ترین مصداق وحدت، اخوّت برادری، با هم بودن و با هم رشد کردن مسلمانان یا از بین رفتن مسلمانان، مسئله فلسطین است.

اگر مسئله فلسطین بتواند مسلمانان را دور هم جمع کند، آن چیزی که شما به آن وحدت می گویید، شکل می گیرد و محقق می شود. اگر  فلسطین  نمی تواند ما را به هم نزدیک کند، باور کنید هیچ چیز نمی تواند ما را به هم نزدیک کند.

اتحاد مسلمانان با همه رنگ ها باید همین امروز محقق شود

تسنیم: همانطور که می دانید ، حزب الله فقط یک روز پس از طوفان الاقصی حمایت خود را از مقاومت فلسطین اعلام کرد. رژیم اشغالگر شهید سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله را که شخصیت بسیار مهمی برای فلسطین بود به شهادت رساند. به نظر شما این شهادت چه بازتابی در منطقه خواهد داشت؟

اوزدمیر:‌ بسیار طبیعی است که  به دلیل نزدیک بودن مرزها در منطقه و به دلیل تهدیدی مشترک که از سوی اسرائیل مواجه هستند، نزدیکی و دوستی واقعی بین مردم لبنان و فلسطین وجود داشته باشد.

حزب الله ابتدا در جغرافیای خود و سپس در جهان اسلامی و مردم جهان به ویژه پس از بیرون راندن نیروهای اشغالگر از لبنان در جنگ 33 روزه، اعتبار کسب کرد.

ما طی فعالیت های کمک های بشردوستانه ای که در طول جنگ 33 روزه در منطقه انجام دادیم، شاهد بودیم که حزب‌الله با فرهنگ جنگی و مبارزه خود به چه نحو اسرائیل را که قصد حمله به منطقه را داشت، شکست داد. همچنین  مهارت سازمانی قوی حزب الله را دیدیم.

من واقعاً هنوز هم یادم است که ما در ترکیه با تحسین درباره این موضوع صحبت کردیم. ما اخیراً این فرصت را داشتیم که به نشانه وحدت با رهبران مهم اخوان المسلمین لبنان (جماعت اسلامی) صحبت کنیم. آنها توضیح دادند که  در یک استراتژی جنگی مشترک با حزب الله اتحاد کردند و آنها با حدود 7500 نیرو در جنوب لبنان همراه با حزب الله وارد نبرد علیه رژیم صهیونیستی شده‌اند.

ما واقعاً به این اتحاد به عنوان یک الگو اهمیت زیادی می دهیم و آن را بسیار ارزشمند می دانیم. اگر ما مسلمانان نتوانیم در این جنگ با همه رنگ‌های خودمان "جبهه وحدت وجدان" تشکیل دهیم، شک ندارم که از لبنان تا سوریه و ترکیه  همه کشور ها در این منطقه در خطر خواهند بود.

به همین دلیل، ما به شکل گیری وحدت قوی اهمیت می دهیم. درود به همه کسانی که در این راه جان خود را فدا کردند، بویژه مرحوم سید حسن نصرالله.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ