روایت رسانه غربی از قدرت رو به افول آمریکا

اقتصاد ایران: یک رسانه غربی در مطلبی آمریکا را ابرقدرتی سابق دانست که در سایه تحولات بین‌المللی اخیر قدرت خود را از دست داده و رو به افول است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس آنسایگر" سوئیس در مطلبی با عنوان آمریکای در حال ضعف درباره ایالات متحده آمریکا این طور نوشت: ابرقدرتی که قدرت خود را از دست می دهد. همه جا جنگ است و آمریکا این پلیس سابق جهانی با درماندگی تماشا می کند. خلا قدرت در واشنگتن ایجاد شده و ارتش دست و پایش بسته می شود.

در ادامه این مطلب آمده است: روز سه شنبه، نظامیان اسرائیلی به جنوب لبنان حمله کردند و ایران با موشک به رژیم صهیونیستی حمله کرد. اکنون همه منتظر ضدحمله اسرائیل هستند و هر روز احتمال وقوع یک جنگ بزرگ در خاورمیانه بیشتر می شود. و آمریکا چه می کند؟ این پلیس سابق جهان بارها خواستار اعتدال می شود - و با درماندگی به این وضعیت نگاه می کند.

در ادامه این مطلب آمده است: به نظر می رسد واشنگتن قادر به کنترل روند حوادث نیست ، حتی اگر 40000 سرباز آمریکایی در منطقه جمع شده‌اند و تعدادی نیز برای عملیات مستقر شده‌اند. روز جمعه نیروهای آمریکایی و انگلیسی مواضع یمنی‌ها را گلوله باران کردند. آنها به سرنگونی یک پهپاد آمریکایی در روز دوشنبه پاسخ دادند. اما این تنها یک سیاست نمادین بود، زیرا کنترل واقعی یمنی‌ها بر کشتیرانی در دریای سرخ را تغییر نداد.

این روزنامه سوئیسی در ادامه نوشت: نمایندگان آمریکا و اسرائیل در حال حاضر در مورد اهداف احتمالی کمپین انتقام جویانه علیه ایران نیز بحث می کنند. وسوسه انگیزترین گزینه برای اسرائیل این است که با حمله به تاسیسات هسته‌ای مانع توسعه برنامه هسته‌ای ایران شود. اما روز چهارشنبه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی در این باره گفت: پاسخ منفی است. وی روز جمعه حتی حملات علیه تاسیسات نفتی ایران را رد کرد. وی احتمالاً در آن زمان به اهمیت قیمت نفت برای مبارزات انتخاباتی آمریکا فکر می کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: واکنش دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کاملا متفاوت بود. او به صراحت از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران سخن گفته و از آن حمایت کرده است. ترامپ در یک گردهمایی تبلیغاتی در کارولینای شمالی گفت: «پاسخ بایدن باید این می‌بود: بیایید اول هسته‌ای را بزنیم و بعداً نگران بقیه خواهیم بود».

در ادامه این مطلب آمده است: در این شرایط، اصلاً مشخص نیست که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دستورالعمل های بایدن پایبند باشد. برعکس: این احساس ایجاد می شود که بایدن تمام اختیارات خود را بر اسرائیل از دست داده است و نتانیاهو اکنون فقط ترامپ را دنبال می کند. وی بارها مخالفت های آمریکا را در چشم جهانیان به چالش کشیده است. اگرچه بایدن ماه ها مدعی بود که آتش بس در دسترس است، اما اسرائیل با کشتار هدفمند رهبران حماس و حزب الله به تشدید جنگ ادامه می دهد.

در ماه سپتامبر، آموس هوخشتاین، فرستاده آمریکا به رژیم صهیونیستی نسبت به اقدام بزرگ علیه حزب‌الله هشدار داد. ساعاتی بعد، هزاران پیجر حزب الله منفجر شدند و به دنبال آن حملات جنگنده های اسرائیلی به رهبر حزب الله که بیش از 500 کشته بر جای گذاشت رخ داد.

وال استریت ژورنال به نقل از "دیوید شنکر"، متخصص خاورمیانه در دوره دونالد ترامپ، می گوید: 7 اکتبر همه چیز را تغییر داد. ما با اسرائیل جدیدی روبرو هستیم که اهداف امنیتی خود را بی وقفه و با کم توجهی به حساسیت های آمریکا دنبال می کند.

این روزنامه سوئیسی در ادامه این مطلب نوشت: بایدن و اطرافیانش تصور می کنند که مانند جنگ سرد، قدرت های رقیب نیز به شرایط باثبات علاقه مند هستند و نظم بین‌المللی تحت نظارت ایالات متحده آمریکا را تایید می کنند. اما این یک قضاوت نادرست است و قدرت‌های منطقه‌ای مانند ایران، روسیه و چین می‌خواهند نظم جهانی آمریکا را نابود کنند، نه اینکه آن را تثبیت کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: این یک وضعیت جدید برای قدرت برتر جهانی با 750 پایگاه نظامی در 80 کشور جهان است. در طول جنگ جهانی دوم، واشنگتن به طور مداوم طرح شکست آلمان نازی و سپس امپراتوری ژاپن را دنبال کرد تا در نهایت از یک جنگ جهانی سوم با نظم صلح قوی جلوگیری کند. در طول جنگ سرد، ایالات متحده با موفقیت تلاش کرد تا کمونیسم را بدون تبادل هسته‌ای مهار کند و اتحاد جماهیر شوروی را تا زمانی که به دلیل ضعف های خود فروپاشید، مسلح کند. پس از سال 1991، این ابرقدرت مسلط تک قطبی می خواست نظم جهانی مبتنی بر قوانین را تحمیل کند.

در ادامه این مطلب آمده است: اما با وجود اینکه ایالات متحده آمریکا در جنگ سرد پیروز شد، استراتژی آن پس از جنگ شکست خورد. ادعای رهبری آمریکا به طور فزاینده‌ای زیر سوال می رود. در خاورمیانه، دولت ایران می خواهد از متحدان خود برای شکستن قدرت اسرائیل و محدود کردن نفوذ ایالات متحده استفاده کنند. در اقیانوس آرام، چین تحت رهبری شی جین پینگ در حال گسترش سلطه خود است و در حال برنامه ریزی برای الحاق استان جدا شده تایوان است. در اروپا، ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه می‌خواهد با حمله به اوکراین، توسعه برنامه‌ریزی شده ناتو به شرق را خنثی کند.

در هر سه منطقه، این درگیری ها می تواند به یک جنگ جهانی تبدیل شود و در هر سه مورد، ایالات متحده آمریکا در این مورد مسئولیت دارد زیرا آنها در دوران بایدن بسیار مردد و ناتوان عمل کردند.

در ادامه این مطلب آمده است: بایدن همچنین نتوانست مانع از متحد شدن مخالفانش علیه آمریکا شود. این نیز به دلیل کاهش بازدارندگی پلیس سابق جهانی است. در ماه ژوئیه، گروهی از کارشناسان دو حزبی در واشنگتن به این نتیجه رسیدند که ایالات متحده کارایی نظامی خود را تا حد نگران کننده‌ای از دست داده است. در گزارشی 132 صفحه‌ای، «کمیسیون استراتژی دفاع ملی» می‌نویسد که ارتش هم مهارت‌ها و هم ظرفیت لازم برای بازدارندگی و پیروزی در نبرد را ندارد. بر این اساس به طور خاص: آمریکا دیگر در دوئل با چین یا روسیه پیروز نخواهد شد.

بر اساس این گزارش که به اتفاق آرا تصویب شد، نیروهای مسلح آمریکا فاقد کشتی های جنگی، مهمات، سربازان و سلاح های پیشرفته هستند. در این گزارش آمده است: حتی اگر بودجه دفاعی از 842 میلیارد دلار فعلی افزایش یابد، نمی توان به سرعت این کمبودها را برطرف کرد. سیستم تدارکات پنتاگون برای آن بسیار دست و پا گیر است. مهم‌تر از همه، ایالات متحده فاقد زیرساخت‌های نظامی-صنعتی از نظر امکانات تولید، کارگران ماهر و مواد خام حیاتی است.

در میان مدت، آمریکا در معرض این تهدید قرار دارد که از چین بزرگترین رقیب خود عقب بماند. ارتش آزادیبخش خلق اکنون بزرگترین ناوگان جنگی و قویترین ارتش زمینی را از نظر تعداد نیرو دارد. این کشور دارای موشک های هدایت شونده مافوق صوت است که نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا فاقد آن هستند.

در صورت وقوع جنگ بر سر تایوان، صدها موشک در سواحل جنوبی چین به ناوهای هواپیمابر آمریکایی و کشتی های اسکورت آنها حمله خواهند کرد. همانطور که اوضاع امروز پیش می رود، ذخایر موشک های هدایت شونده آمریکا در عرض یک هفته تمام می شود.

با این حال، این گزارش درباره وضعیت ویرانگر و فاجعه بار ارتش آمریکا نتوانست افکار عمومی را برانگیزد و تقریباً هیچ پوشش خبری در مطبوعات پیدا نکرد. مید ستون نویس می نویسد: "این گزارش مانند سنگ در آب غرق شد."

در ادامه این مطلب آمده است: اگرچه خطرات در سرتاسر جهان در حال ظهور هستند، اما افراد کمی در آمریکا به ژئوپلیتیک علاقه مند هستند. این مسئله نقش کوچکی در مبارزات انتخاباتی فعلی دارد. علاوه بر این، احزاب اصلی آمریکا به دلیل اختلافات عمیق سیاسی دیگر به یک سمت نمی روند. برخلاف دوران جنگ سرد، اصول سیاست خارجی دیگر مورد حمایت اکثریت جمهوری خواهان و دموکرات ها نیست.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ