تحولات اوکراین| آخرین تلاش بایدن برای حمایت از کی‌یف

اقتصاد ایران: افشای برنامه زلنسکی در صورت شکست در جبهه، مجموع کمک‌های نظامی هلند به اوکراین، اختصاص بودجه جدید و تحویل نخستین محموله اف-۱۶، تاثیر اوضاع خاورمیانه بر حمایت غرب از کی‌یف و واکنش مسکو به درخواست گسترش درگیری به خاک بلاروس، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  نشریه آمریکایی "The Conversation" گزارش داده است که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده قصد دارد آخرین تلاش خود را برای جلب حمایت از اوکراین پیش از احتمال پیروزی دونالد ترامپ، تاجر آمریکایی، در شصتمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که در 5 نوامبر برگزار می‌شود، انجام دهد. 

بایدن قصد دارد با توجه به اینکه تنها چند هفته تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش باقی مانده، پایه‌های سیاسی محکمی را در این راستا برای کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات، باقی بگذارد. بر اساس گزارش این نشریه، بایدن پیش از خارج شدن از کاخ سفید قصد دارد بیانیه‌ای عمومی منتشر کرده و تأکید کند که ایالات متحده همیشه از اوکراین حمایت خواهد کرد و همچنان دفاع از این کشور را «اولویت اصلی» خود می‌داند. 

علاوه بر این، رئیس‌جمهور آمریکا تمایل دارد مواضع خود را با ارائه کمک‌های بیشتر به اوکراین تا زمان باقی است، تقویت کند. به همین منظور، او به وزارت دفاع دستور داده است تا تمام کمک‌های مالی در نظر گرفته شده برای اوکراین را تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش در این راه هزینه کند. 

پیش از این، روزنامه "وال استریت ژورنال" نوشته بود که بایدن از وعده‌های خود در مورد اوکراین دست کشیده و دارای «استراتژی پیروزی» خاص خود است که هنوز آن را افشا نکرده است. گمان می‌رود که رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است پس از مذاکره اخیر با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، تصمیم خود را تغییر داده باشد.

این در حالی است که به گفته سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی - مایک لی، نمایندگان حزب جمهوری‌خواه آمریکا و مردم عادی ایالات متحده دیگر به رئیس‌جمهور اوکراین اعتماد ندارند.وی در مصاحبه‌ای گفت: «پس از دو سال ماجراجویی و هدر رفتن منابع نظامی عظیم و بیش از 175 میلیارد دلار پول مالیات دهندگان آمریکایی، جمهوری‌خواهان و اکثریت شهروندان آمریکایی به‌طور فزاینده‌ای نسبت به حمایت بیشتر از اوکراین تردید دارند. به اعتقاد من، آن‌ها دیگر حاضر نخواهند بود به درخواست‌های بی پایان زلنسکی پاسخ مثبت بدهند.»

سناتور لی همچنین تأکید کرد که استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد آمریکایی برای حمله به روسیه، اقدامی غیر قابل قبول بوده و به معنای مشارکت مستقیم آمریکا در درگیری با روسیه خواهد بود.این سیاستمدار آمریکایی افزود: «این خطر بزرگی برای ما در مقابل دشمنی است که سلاح هسته‌ای در اختیار داشته و آماده استفاده از آن است. هر بار که دولت جو بایدن به یکی از درخواست‌های زلنسکی تن می‌دهد، ما را به درگیری مستقیم با روسیه نزدیک‌تر می‌کند.»

به عقیده وی، سریع‌ترین راه برای پایان دادن به درگیری با شرایط مطلوب این است که به رئیس‌جمهور زلنسکی نشان دهیم که حمایت ایالات متحده بی‌پایان نیست.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و پنجاه و هفتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

کارشناس آمریکایی: زلنسکی باید برای بدترین شرایط آمادگی پیدا کند

لری جانسون، تحلیل‌گر سابق سیا، در مصاحبه‌ای با کانال یوتیوب "Judging Freedom" یادآور شدکه ولودیمیر زلنسکی ممکن است به دلیل شکست‌های پی در پی ارتش اوکراین در جبهه‌ها، جان خود را در کشور خود از دست بدهد. 

 این کارشناس گفت: «من نمی‌بینم که زلنسکی شانس زنده ماندن در این وضعیت را داشته باشد، زیرا با وخیم‌تر شدن اوضاع نظامی، درگیری‌های سیاسی داخلی در اوکراین به طور فزاینده‌ای تشدید خواهد شد.»

جانسون معتقد است، در چنین شرایطی، اگر زلنسکی بتواند از اوکراین فرار کند، بسیار خوش‌شانس خواهد بود. در چنین حالتی، او می‌تواند پول‌های به دست آمده را همراه خود برداشته و در فلوریدا یا کارائیب زندگی کند، در غیر اینصورت سرنوشت بدی در انتظار اوست.

در غرب از آخرین برنامه زلنسکی در صورت شکست پرده برداشتند

الکساندر مرکوریس، کارشناس انگلیسی، در مصاحبه‌ای در یوتیوب، ابراز عقیده کرد که ولودیمیر زلنسکی پس از شکست نظامی احتمالی از روسیه راهی جز فرار به یکی از کشورهای غربی ندارد. وی گفت: «زلنسکی احتمالاً به جای برنامه خروج از بحران اوکراین، همان‌طور که بارها کارشناسان به آن اشاره کرده‌اند، به برنامه خروج برای خودش و فرار به غرب فکر می‌کند.» 

این کارشناس معتقد است که برای رئیس‌جمهور اوکراین، ایجاد دولتی مجازی در تبعید گزینه جذاب‌تری نسبت به روی آوردن به مذاکرات صلح خواهد بود. بدین ترتیب، زلنسکی می‌تواند حمایت‌های مالی از سوی متحدان خود را حفظ کند. 

روزنامه فرانسوی "اکسپرس" در اوایل اکتبر گزارش داد که ولودیمیر زلنسکی به دلیل تأخیر در ارسال تسلیحات دوربرد به اوکراین، با مقامات کشورهای غربی با لحن تندتری صحبت کرده است. همچنین، گفته شده بود که در جریان مذاکرات چند روز قبل خود با مارک روته، دبیرکل جدید ناتو، زلنسکی به‌عنوان مثال به اسرائیل اشاره کرده که متحدان غربی‌اش در رهگیری موشک‌های ایرانی به آن کمک کرده‌اند، و خواستار اقدام مشابهی در اوکراین شد.

هلند مبلغ کمک نظامی به اوکراین را فاش کرد

روبن برکلمنس، وزیر دفاع هلند شب گذشته اعلام کرد که مجموع کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین تقریباً به 3.76 میلیارد یورو رسیده است که نسبت به گزارش قبلی به مجلس سفلی پارلمان هلند، حدود 700 میلیون یورو افزایش یافته است. 

در بیانیه منتشر شده در وب‌سایت وزارت دفاع آمده است: «هلند تاکنون حدود 3.76 میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده است. این مبلغ از زمان گزارش قبلی به مجلس نمایندگان در ماه ژوئن سال جاری تقریباً 700 میلیون یورو افزایش یافته است.»

هلند 400 میلیون یورو برای توسعه پهپادها به اوکراین اختصاص می‌دهد

وزیر دفاع هلند همچنین اعلام کرد که این کشور 400 میلیون یورو برای توسعه پهپادها به اوکراین اختصاص خواهد داد. 

روبن برکلمنس روز یکشنبه از سفر خود به کی‌یف و خارکف خبر داد. وی در بیانیه  منتشره از سوی وزارت دفاع تأکید کرد: «هلند به ایفای نقش پیشرو در حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد و حدود 400 میلیون یورو برای برنامه اقدام مربوط به استفاده از پهپادها اختصاص خواهد داد.» 

به گفته او، در چارچوب این برنامه، هلند و اوکراین به‌طور مشترک روی توسعه پهپادهای پیشرفته و تسریع تولید نمونه‌های موفق کار خواهند کرد. تقریباً نیمی از این پهپادها در هلند ساخته خواهند شد.

هلند نخستین محموله جنگنده‌های اف-16 را به اوکراین تحویل داد

روبن برکلمنس، وزیر دفاع هلند، پس از سفر به کی‌یف و خارکف، در  پستی در صفحه شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که این کشور نخستین محموله جنگنده‌های اف-16 را به اوکراین ارسال کرده است و سایر جنگنده‌ها نیز به زودی ارسال خواهند شد. 

او نوشت: «برای اولین بار می‌توانم به‌طور رسمی اعلام کنم که اولین جنگنده‌های اف-16 هلند به اوکراین تحویل داده شده‌اند... سایر 24 فروند جنگنده نیز در ماه‌های آینده ارسال خواهند شد.» 

هفته گذشته، برکلمنس اعلام کرده بود که نیروی هوایی سلطنتی هلند جنگنده‌های قدیمی اف-16 را از رده خارج کرده تا آن‌ها را به اوکراین و رومانی منتقل کند، جایی که این هواپیماها «حیات جدیدی خواهند یافت». 

علاوه بر این، وزیر دفاع هلند پیشتر وعده داده بود که نیروهای مسلح اوکراین را با تجهیزات لازم برای تعمیر و نگهداری جنگنده‌ها و همچنین موشک‌های هوا به هوا تأمین خواهد کرد.

تضعیف مواضع کشورهای غربی در قبال اوکراین به دلیل اوضاع خاورمیانه 

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان معتقد است که تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه به‌طور منفی بر مواضع کشورهای غربی در قبال درگیری اوکراین تأثیر گذاشته است. 

او روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "Pink" گفت: «به خاطر داشته باشید که اگر درگیری نظامی در خاورمیانه ادامه یابد، وضعیت در اوکراین به‌طور فزاینده‌ای بدتر خواهد شد، زیرا سرمایه‌گذاری‌های مالی غرب در خاورمیانه ده برابر بیشتر خواهد بود تا بتواند اسرائیل را حفظ و از آن حمایت کنند.» 

رهبر صربستان به‌طور خاص تأکید کرد، به عقیده او، در صورت پیروز شدن دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات پیش‌روی ایالات متحده، به احتمال زیاد درگیری اوکراین پایان خواهد یافت.

طبق ارزیابی برخی کارشناسان نظامی، اتحادیه اروپا تنها برای مدت یک تا دو سال قادر به تأمین منابع لازم برای کمک به اوکراین خواهد بود و پس از آن بسیاری از کشورها شروع به جلوگیری از تصمیمات اتحادیه در حمایت از کی‌یف خواهند کرد.

ترامپ در سال 2017 نظر پوتین را درباره کمک به اوکراین جویا شده بود

روزنامه "نیویورک تایمز" در گزارشی فاش کرده است، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، در دوره ریاست‌جمهوری خود و در جریان دیداری با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در خصوص ارسال تسلیحات به اوکراین نظر وی را جویا شده بود.  طبق اطلاعات این نشریه، پوتین در آن زمان چنین اقدامی را اشتباه دانست. 

خبرنگاران جزئیات دیدار پوتین و ترامپ که در تاریخ 7 جولای 2017 در هامبورگ آلمان برگزار شد، را افشا کردند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، از سالن کنفرانس که مذاکرات بین دو رهبر در آن جریان داشت، نگران بیرون آمد و اعلام کرد که واشنگتن باید «روی تغییر نظر ترامپ درباره اوکراین کار کند.»  تیلرسون دو روز بعد، در 9 جولای، به‌طور رسمی به کی‌یف سفر کرد. 

در گزارش نیویورک تایمز آمده است: «ترامپ به پوتین گفت که دولت او در حال بررسی امکان ارائه تسلیحات به اوکراین است. او پرسید: «شما چه نظری دارید؟» که آقای پوتین در پاسخ یادآور شد که این کار اشتباه خواهد بود. وی در آن زمان هشدار داده بود که هرچه آمریکا به اوکراینی‌ها بدهد، آن‌ها بیشتر درخواست خواهند کرد.» 

این روزنامه همچنین افزود: «مواضع تند ترامپ در خصوص اوکراین در هفته‌های پایانی کمپین انتخاباتی 2024 برجسته شده است. آقای ترامپ هنوز مشخص نکرده که آیا حمایت نظامی و دیپلماتیک آمریکا از اوکراین را متوقف یا کاهش خواهد داد... دیدگاه‌هایی که ترامپ در سال‌های 2016 و 2017 داشت، ممکن است در صورت بازگشت او به کاخ سفید، سیاست‌هایی را شکل دهند که تأثیرات جدی روی اوکراین خواهد داشت.»

احتمال پیشنهاد «گام‌های مشخص» به اوکراین در جهت عضویت در ناتو

روزنامه "واشنگتن پست" گزارش داد که ممکن است به اوکراین «گام‌های مشخص‌تری» برای پیوستن به ناتو در جریان نشست در پایگاه رامشتاین آلمان پیشنهاد شود. 

این نشریه با استناد به یک مقام آگاه در کی‌یف نوشت: «اعضای ناتو در حال بررسی راه‌هایی برای ارائه گام‌های مشخص‌تر به اوکراین برای عضویت آینده در این اتحاد هستند، اگرچه احتمالاً این اقدامات هنوز به اندازه کافی سریع نیستند، همان‌طور که کی‌یف خواسته بود.» 

در این گزارش اشاره شده که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، بیش از یک هفته پیش «طرح پیروزی» خود را ارائه کرده بود. ولی از آن زمان تاکنون، کی‌یف واکنش مورد انتظار خود را دریافت نکرده است. با این حال، ممکن است در جریان نشست رامشتاین تغییراتی در این زمینه رخ دهد. 

چند روز قبل، مارک روته، دبیرکل ناتو، با سفری اعلام‌نشده به کی‌یف رفت که این اولین سفر رسمی او از زمان تصدی پست ریاست ناتو بود. وی در آنجا افزایش کمک به اوکراین و نزدیک‌تر شدن این کشور به عضویت در ناتو را به‌عنوان یکی از اولویت‌های این اتحاد معرفی کرد.

واکنش مدودف به درخواست انتقال درگیری‌به خاک بلاروس

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، نسبت به اظهارات اولگ دوندا، نماینده پارلمان اوکراین از حزب «خدمتگزار مردم» که خواستار انتقال درگیری‌ها به خاک بلاروس شده بود، واکنش نشان داد. 

روز گذشته این نماینده اوکراینی از مقامات کشورش درخواست کرد تا درگیری‌ها به خاک بلاروس گسترش یابد. او معتقد است که این اقدام برای مسکو «ضربه‌ای بزرگ محسوب خواهد شد.» 

مدودف در واکنش به این درخواست، تأکید کرد که در صورت چنین اقدام ماجراجویانه‌ای، رئیس‌جمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، «به‌طور کامل حق» خواهد داشت تا از روسیه درخواست استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی کند. 

پیشتر، در اواسط سپتامبر، لوکاشنکو اعلام کرده بود که حمله به خاک بلاروس به‌معنای آغاز جنگ جهانی سوم خواهد بود. او تأکید کرد که کشورش ابزار لازم برای پاسخ به تجاوزات خارجی را دارد و از منافع و ارزش‌های خود دفاع خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ