گام بلند ایران به سمت ایمنی غذایی: تشخیص ۴۹۰ سم تا سال ۱۴۰۷

اقتصاد ایران: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، حسین افشین، از پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه امنیت مواد غذایی خبر داد و اعلام کرد که آزمایشگاه جامع تحقیقاتی مرکز تحقیقات سلامت غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تا سال ۱۴۰۷ قادر خواهد بود ۴۹۰ نوع سم و آلاینده را در مواد غذایی تشخیص دهد. این پیشرفت در قالب برنامه جامع سلامت غذا محقق خواهد شد که از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و هدف آن ارتقای کیفیت، اصالت و امنیت مواد غذایی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،افشین در بازدید خود از این مرکز، به اهمیت اصالت و امنیت مواد غذایی اشاره کرد و گفت: «با اجرای این برنامه، هر محصول دارای شناسنامه جغرافیایی مشخصی خواهد شد که به فعالان صنعت غذایی در حوزه صادرات و واردات کمک شایانی می‌کند.» همچنین وی از بومی‌سازی تجهیزات آزمایشگاهی خبر داد و اظهار داشت که دستگاه‌های آزمایشگاهی داخلی با هزینه‌ای بسیار کمتر از نمونه‌های خارجی ساخته و به بهره‌برداری رسیده‌اند.

پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک در حوزه سلامت غذا

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیز در این بازدید اظهار کرد که برنامه جامع سلامت غذا با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان غذا و دارو و مرکز تحقیقات سلامت غذا دانشگاه، به منظور کاهش آلاینده‌ها و پیشگیری از تقلبات غذایی طراحی شده است. این پروژه تا کنون توانسته است توانمندی‌های علمی و فنی بومی را در حوزه‌های مرتبط توسعه دهد و در پایان فاز سوم (۱۴۰۷)، توانایی شناسایی ۴۹۰ نوع سم یا آلاینده در مواد غذایی ایرانی را به دست خواهد آورد.

محصولات مورد بررسی و برنامه‌های آینده

زالی همچنین به تحقیقات فعلی بر روی محصولاتی همچون آبلیمو، زعفران، گوشت، شیر و عسل اشاره کرد و اعلام کرد که در مرحله بعد، روغن و سایر مواد لبنی نیز به این فهرست اضافه خواهند شد. وی افزود که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، امکان تشخیص سریع اصالت محصولات در آزمایشگاه فراهم می‌شود و در صورت وجود تقلب، مواد افزودنی غیرمجاز نیز شناسایی خواهد شد.

تربیت کارشناسان و افزایش صادرات

یکی از اهداف مهم این برنامه، افزایش دانش فنی و توانمندسازی کارشناسان است. زالی اعلام کرد که تا پایان فاز سوم، ۷۵۰ کارشناس خبره در حوزه غذا، صادرات و واردات مواد غذایی آموزش خواهند دید. این پروژه با همکاری کشورهای مختلف نظیر مجارستان، اتریش، کره جنوبی و هلند اجرا می‌شود و هم‌اکنون ۴۵۰ کارشناس در این حوزه تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

گام به سوی امنیت غذایی جهانی

زالی همچنین خاطرنشان کرد که ۱۰ درصد از مواد غذایی جهان دارای ناخالصی هستند و برنامه جامع سلامت غذا به عنوان یک ابرپروژه در سطح جهانی مورد توجه است. هدف این برنامه در ایران، ارتقای کیفیت مواد غذایی، کاهش تقلبات و افزایش صادرات است که با توانمندسازی کارشناسان و توسعه فناوری‌های نوین در حال تحقق است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ