واردات غیرقانونی اوزمپیک و مونجارو؛ داروهای لاغری گران‌قیمت

اقتصاد ایران: چندان طول نکشید که پای 2داروی جدید دیابت که البته بیشتر برای لاغری در دنیا شهرت پیدا کرده‌اند، به ایران هم باز شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، اوزمپیک (Ozempic) و مونجارو (Mounjaro) به‌دلیل اثربخشی در مدیریت وزن و کنترل قند خون در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ اما سازمان غذاوداروی ایران تاکنون هیچ مجوزی برای واردات قانونی آنها صادر نکرده است. با وجود این بررسی‌های همشهری از داروخانه‌ها نشان می‌دهد که این داروهای تزریقی به‌راحتی در دسترس‌اند و با قیمت‌های میلیونی عرضه می‌شوند؛ داروهایی که به شکل مسافری از ترکیه، کانادا، آلمان و... وارد می‌شوند و به نسخه‌های متخصصان هم راه پیدا کرده‌اند. نه‌تنها داروخانه‌ها که برخی سایت‌ها و کلینیک‌های زیبایی هم این داروها را به مشتریان خود پیشنهاد می‌کنند.



هزینه داروها

اوزمپیک و مونجارو عامل افزایش ترشح انسولین در بدن و کندشدن تخلیه معده هستند؛ به همین دلیل اشتها را کاهش می‌دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این داروها می‌توانند با دوره مصرف چندماهه (طبق توصیه پزشکان) 10تا 35درصد وزن افراد را کاهش دهند، اما اگر اصلاحی در شیوه زندگی فرد صورت نگیرد، پس از قطع دارو ۵۰درصد از وزن ازدست‌رفته برمی‌گردد. استفاده از این داروها چندان هم ارزان نیست؛ چون متخصصان یک دوره 6ماهه توصیه می‌کنند.

واردات غیرقانونی اوزمپیک و مونجارو؛ داروهای لاغری گران‌قیمت


ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، استرالیا، کانادا و برخی کشورهای اروپایی این داروها را با قیمت بیمه‌ای 25 تا 300دلار در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.



افزایش تقاضای خرید

مسئول یکی از داروخانه‌ها در شمال تهران درباره عرضه اوزمپیک و مونجارو به همشهری می‌گوید: «با توجه به تبلیغات جهانی، تقاضا برای این داروها زیاد است. هفته‌ای 10 تا 20 ویال فروش داریم. به مسافران خارجی سفارش می‌دهیم و برایمان می‌آورند. اما اگر مجوز وارداتش صادر شود، این عدد چندین برابر خواهد شد، چون روش بسیار راحت‌تری نسبت به جراحی‌های چاقی است. مهم است که فرهنگ استفاده از آنها هم به مردم آموزش داده شود تا نسبت به اصلاح سبک زندگی و غذایی خود همراه با تزریق این داروها اقدام کنند.»‌



عوارض دارو

علیرضا استقامتی، رئیس هیأت مدیره انجمن دیابت گابریک استفاده از این داروها را تأیید می‌کند و می‌گوید: «مکانیزم اثر اوزمپیک روی مرکز اشتها در مغز است و روی دستگاه گوارش هم اثر می‌گذارد که تخلیه معده با تأخیر انجام شود. به همین دلیل پس از مصرف، فرد دچار تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست شده، اما کم‌کم برطرف می‌شود.» او تأکید می‌کند: «هنگام تجویز این دارو، به افراد توصیه می‌کنیم برای اینکه عوارض آن کمتر شود، با دوز کم مصرف این دارو شروع کنند و به‌تدریج دوز را افزایش دهند.»‌

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ