مشاهده پلنگ‌ در ارتفاعات فیروزکوه

اقتصاد ایران: حضور پلنگ به‌ معنای وجود طعمه، آرامش و امنیت در زیستگاه است. وجود گوشتخواران در زیستگاه به‌ معنای جمعیت مناسب علفخواران در زیستگاه نیز هست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، مشاهده پلنگ در ارتفاعات فیروزکوه توسط محیط‌بانان از نظر اکولوژیست‌ها خبر بسیار خوبی است، چراکه نشان می‌دهد در این زیستگاه آرامش، امنیت و غذای کافی وجود دارد.

البته محیط‌بانانی هم که در گشت‌زنی پلنگ دیده‌اند بسیار خوش‌شانس بوده‌اند، چون پلنگ گونه‌ای است که در ایران به‌راحتی مشاهده نمی‌شود.محمد کرمی، رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک: دیده شدن پلنگ در زیستگاه بسیار نادر است، چون به‌اصطلاح پلنگ گونه‌ای خجالتی است و از انسان دوری می‌کند.

حضور پلنگ به‌ معنای وجود طعمه، آرامش و امنیت در زیستگاه است. وجود گوشتخواران در زیستگاه به‌ معنای جمعیت مناسب علفخواران در زیستگاه نیز هست. سرشماری از گربه‌سانان، آنچنان‌که در مورد علفخواران صورت می‌گیرد، بسیار دشوار است. به‌طور مثال پلنگ در روز کمتر دیده می‌شود و از انسان دوری می‌کند، مگر اینکه حیوان مریض یا ضعیف شده باشد و برای تغذیه به زیستگاه‌های انسانی نزدیک شود.

وضعیت پلنگ در شرق استان تهران بهتر است. در منطقه شکارممنوع کوه ‌سفید و پناهگاه حیات وحش کاوه‌ده در فیروزکوه بیشترین مشاهدات پلنگ ثبت شده است. از آنجا که پلنگ گونه قلمروطلبی است، اجازه نمی‌دهد که پلنگ نر دیگری در زیستگاهش حضور داشته باشد و در نتیجه پلنگ مشاهده‌شده به ‌احتمال قوی نر است. پلنگ‌های ماده در صورت زادآوری توله‌ها را تا 2سالگی به همراه دارند. پلنگ‌های نر عمدتا تنها هستند و برای زادآوری و غذا کیلومترها جابه‌جا می‌شوند.



مشاهده پلنگ‌ در ارتفاعات فیروزکوه

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ