نگاهی به زندگی "موسی(ع)" از ولادت تا پیامبری

اقتصاد ایران: دوازدهمین جلد از مجموعه سیره تربیتی پیامبران(ع) با نگاهی به زندگی حضرت موسی(ع)، از ولادت تا زمان مبعوث شدن به پیامبری از سوس نشر معارف منتشر شد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جلد اول کتاب "موسی(ع)" به قلم حجت‌الاسلام محمدرضا عابدینی به همت نشر معارف به تازگی منتشر شد.

در معرفی این کتاب آمده است: تحلیل سیره انبیاء و اولیای الهی (ع) به عنوان حقیقتی زنده و تأثیرگذار در زندگی امروز ما چه در جانب محبت به آن‌ها و چه در جانب عبرت گرفتن و درس‌آموزی از سرنوشت مخالفان آنها آن هم در بیان کامل قرآنی کاملاً لازم و ضروری است.

 با توجه به اینکه در دوران غیبت حضرت رسول اکرم(ع) همه سنن و مواریث انبیاء (ع) در کمالات و ابتلائات تکرار می‌شود، در دفتر دوازدهم از مجموعۀ سیرۀ تربیتی پیامبران، زندگی و سیرۀ رسول الهی "حضرت موسی(ع)" پرداخته می‌شود. این کتاب به معرفی زندگی حضرت موسی علیه السلام از قبل ولادت تا به رسالت مبعوث شدنشان با نگاهی معرفتی و تربیتی پرداخته است.

ابتدا شرایط قوم بنی اسرائیل قبل از تولد حضرت موسی و نحوه تعامل انبیای گذشته مانند حضرت یعقوب و حضرت یوسف علیهم السلام با قومشان و چگونگی اجرای سنت انتظار و غیبت تبیین شده است. در ادامه به داستان تولد حضرت موسی علیه السلام و جرم و جنایت فرعون زمان برای مقابله با تولد ایشان و خواست الهی برای در امان ماندن حضرت موسی و اینکه چگونه حضرت موسی دوباره به دامان مادر بازگردانده شده و تدبیر الهی در این بین اشاره شده است.

در بخش سوم کتاب دوره نوجوانی و جوانی جناب موسی علیه السلام که چگونه در دستگاه فرعونی رشد و نمو داشته، چه سمت‌هایی دریافت کرده، نحوه عبادات ایشان در کاخ فرعون و روابطش با مستضعفان قوم بیان شده است. سپس دوران جوانی جناب موسی علیه السلام که چه اتفاقاتی برایشان افتاد و دورات تقیه و گوساله سامری و نزاع با مرد قبطی شرح داده شد.

در بخش چهارم کتاب به سفرهای حضرت موسی علیه السلام اشاره شده است. حضرت موسی علیه السلام با سفر به مدین و ازدواج با دختر جناب شعیب نبی علیه السلام وارد مرحله جدیدی از زندگی شده و نحوه زمینه‌سازی نبوت حضرت موسی علیه السلام در مدین و هجرت به شام بیان شده است.

در بخش پنجم کتاب به تحولات بازگشت حضرت موسی علیه السلام به مصر اشاره شده است. در این بخش موضوعاتی مانند حرکت و سکون انبیا به فرمان الهی، ابتلائات و مقام انبیای الهی و توجهات حضرت موسی در کوه طور تبیین شده است.

بخش ششم که آخرین بخش کتاب است به تحولات دورن بعثت و پیامبری حضرت موسی علیه السلام پرداخته است. در این بخش ابتدا به اختصاص یافتن نوبت به حضرت موسی علیه السلام و چگونگی آمادگی ایشان برای دریافت نبوت و رسالت اشاره شده و در ادامه به تکالیف و وظایفی ایشان در زمان نبوت و رسالت داشته اند پرداخته شده است. همچنین به موضوعات معرفتی مانند اهمیت نماز در میان مناسک، معنای پنهان بودن قیامت، تلازم انسانیت با معادباوری، نداشتن ظرفیت دنیا برای جزای اعمال و... اشاره شده است.

در آخر این بخش ضمن تبیین معجزات حضرت موسی علیه السلام مسائل مرتبط با معجزه ایشان مانند لزوم معجزه برای بعثت رسالتی، عصای موسی علیه السلام، جهانبینی الهی در اژدها شدن عصا، ظهور معاد در تبدیل شدن عصا به اژدها، مراتب تبدیل شدن عصا به مار و اژدها، ترس موسی از مار شدن عصا و مراتب معجزات در مسیر ظهور تشریح شده است.

در برشی از این کتاب می‌خوانیم:

ممکن است گفته شود که با وجود نبی ختمی مرتبت صلی الله علیه وآله و اهل بیت علیهم السلام، چرا به انبیا بپردازیم؟! پاسخ این است که خدای سبحان بالاترین جلوه‌های وجودی انبیا را در قرآن کریم بیان کرده و قصد دارد تا این جلوه‌های وجودی کنار هم قرار گیرند و آن انسان کامل خاتم را نشان دهند.

همه ظهور او هستند و شأنی از شئون او را نشان می‌دهند. اگر ما بتوانیم به مرتبه‌ای از شناخت انبیا راه پیدا کنیم، به مرتبه‌ای از شناخت حقایق نوریه محمدیه صلی الله علیه وآله نیز راه پیدا می کنیم. هرقدر عشق و علاقه و محبت خود را به آنها بیشتر کنیم، علاقه به اهل بیت علیهم السلام بیشتر می‌شود.

کتاب "حضرت موسی" در هزار نسخه و در 324 صفحه و به قیمت 250 هزار تومان به چاپ رسیده است.

اتتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ