ناک زدن موتور خودرو؛ دلایل و راهکار برطرف کردن

اقتصاد ایران: شنیدن صدای تق تق درون موتور خودرو که با نام «ناک زدن» هم شنیده می‌شود قطعا تجربه‌ای ناخوشایند است. در اینجا سعی داریم روش‌های برطرف کردن این مشکل را معرفی کنیم.

گجت نیوز: شنیده شدن صدایی شبیه به تق تق از داخل کاپوت خودرو با نام «ناک زدن» شناخته می‌شود و یکی از مسائل پرتکرار برای موتور خودروهاست. ناک موتور خودرو یک نشانه مهم برای راننده است تا از بروز مشکلات بزرگتر جلوگیری کند. بی‌توجهی به ناک زدن خودرو طبیعتا عواقبی خطرناک برای موتور آن در پی داشته و می‌تواند منجر به هزینه‌های سنگین تعمیر خودرو شود.

مهم‌ترین دلایل ناک زدن خودرو را می‌توان زمان‌بندی نامناسب احتراق درون سیلندر، از کار افتادن یا ساییدگی بلبرینگ‌های میل لنگ و پیستون یا خرابی قرقره یا کشنده تسمه دانست. این مشکل البته به‌لطف توسعه و استفاده گسترده از حسگرهای ضد ناک در خودروها تا حد بسیار زیادی در محصولات مدرن برطرف شده؛ اما همچنان مساله‌ای بزرگ برای خودروهای با تزریق مستقیم بنزین (GDi) به شمار می‌رود.

مهم‌ترین دلیل رخ دادن ناک موتور خودرو عدم زمان‌بندی مناسب در احتراق است که می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. عدم زمان‌بندی موتور به معنای آن است که ترکیب هوا و سوخت در یک یا چندتا از سیلندرها زودتر از موعد آتش گرفته یا احتراق در نقاط نامناسب سیلندر رخ داده است. علاوه بر این، فرسودگی بیش از اندازه بلبرینگ‌های به کار رفته در بلبرینگ نیز دیگر دلیل عمده شنیده شدن صدای تق تق در موتور خودروست و فرسوده یا شُل بودن تسمه نیز دیگر دلیل پرتکرار رخ دادن این اتفاق ناخوشایند درون موتور است.

چگونه مشکل ناک زدن موتور خودرو را برطرف کنیم؟

اگر ناک زدن خودروی شما به دلیل عدم زمان‌بندی مناسب احتراق در موتور باشد، چاره کار می‌تواند استفاده از بنزین‌های با اکتان بالاتر یا مکمل سوخت باشد. البته حسگرهای ضد ناک که در بسیاری خودروهای مدرن به کار می‌روند، باعث خواهند شد که این دستگاه‌ها بتوانند با انواع مختلف بنزین کار کرده و مشکل چندانی نداشته باشند. با این حال همچنان کافی نبودن عدد اکتان سوخت اولین عاملی است که هنگام مشاهده ناک موتور باید چک کنید.

بنابراین توصیه می‌کنیم پس از شنیدن صدای ناک در موتور، قبل از آنکه با دستپاچگی خودروی‌تان را به تعمیرگاه ببرید، استفاده از مکمل سوخت را امتحان کنید.

ناک زدن موتور خودرو؛ دلایل و راهکار برطرف کردن

مشکل بزرگ دیگری که می‌تواند باعث شنیده‌شدن صدای تق تق از داخل موتور شود، جمع‌شدن پسماندهای کربن در داخل سیلندر است که می‌تواند باعث افزایش نسبت تراکم شده و در نهایت منجر به ناک شود. این مساله بیش از همه در خودروهای GDi و اتومبیل‌هایی که از بنزین‌های نامناسب استفاده می‌کنند رخ می‌دهد. راهکار رفع این مشکل حذف پسماندهای درون سیلندر توسط خودتان یا مراجعه به مکانیک است. با این حال با استفاده از بنزین‌های با اکتان بالا و روغن‌های باکیفیت می‌توانید میزان تجمیع کربن در سیلندر را کاهش داده و خرابی را به تعویق بیندازید.

مساله مهم دیگری که می‌تواند ضمن ایجاد ناک در موتور آسیب‌های بیشتری به خودروی‌تان وارد کند، فرسودگی یا خرابی میله‌های اتصال و بلبرینگ‌های مرتبط با آن‌هاست که باعث ایجاد نویز و بروز ناک در خودرو می‌شود. تشخیص این مساله البته به‌سادگی موارد قبلی نبوده و نیاز به بررسی تخصصی دارد.

ناک زدن موتور خودرو؛ دلایل و راهکار برطرف کردن

علاوه بر این، اگر خوش‌شانس باشید دلیل ناک در خودرو شل بودن یا خرابی تسمه، کشنده یا قرقره خواهد بود.‌ با توجه به این که قرقره و تسمه در بیرون از سیستم موتور قرار دارند، امکان شناسایی، تعمیر یا تعویض آن‌ها به‌سادگی وجود خواهد داشت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ