مرحله چهارم مرمت حمام تاریخی مامونیه آغاز شد

اقتصاد ایران: ساوه- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زرندیه از آغاز مرحله چهارم مرمت حمام تاریخی مامونیه در این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، زهرا رنجبر اظهار کرد: مرحله چهارم مرمت این بنای متعلق به دوره قاجاریه با پنج میلیارد و ۳۹۰ میلیون ریال آغاز شده که در این مرحله احداث کانال دفع رطوبت در ضلع جنوبی بنا و اجرای دیوار حفاظتی در ضلع شمالی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به آغاز مرحله چهارم مرمت حمام تاریخی مامونیه افزود: سال گذشته نیز بام این حمام تاریخی سبک‌سازی و با اجرای عایق رطوبتی سطح بام، آجر فرش شد و بازسازی اندود جداره‌های گرمخانه، جمع آوری مصالح موجود کف گرمخانه از دیگر اقدامات انجام یافته است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زرندیه گفت: این اثر تاریخی بعد از تکمیل و مرمت به عنوان بازارچه و کارگاه صنایع‌دستی برای هنرمندان شهرستان زرندیه فعالیت خواهد کرد.

رنجبر ادامه داد: بنای حمام تاریخی مامونیه با وسعت ۸۶۹ متر مربع در مرکز و بافت تاریخی شهر مامونیه و در ضلع شمالی بقعه سید منصور واقع شده است.

وی گفت: این بنا متعلق به دوره قاجاریه بوده و از دو بخش شرقی (حمام زنانه) و بخش غربی (حمام مردانه) تشکیل شده و همانند اغلب حمام‌های عمومی و قدیمی ایران شامل فضاهایی چون سربینه، گرمخانه، خزینه و بخش‌های خدماتی است.

رنجبر بیان کرد: سربینه حمام در هر دو بخش زنانه و مردانه دارای چهار رختکن بوده و فرم معماری بنا به صورت طاق و تویزه و گنبد و با مصالح آجر، گل و گچ اجرا شده است.

وی افزود: فضای داخلی بنا فاقد هرگونه تزئینات است، این بنا به شماره ۲۳۰۸ در ۲۵ آبان ماه ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ