کشته شدن ۱۸ نفر بر اثر سیل و رانش زمین در بوسنی

اقتصاد ایران: به دنبال بارش شدید باران و سیل ویرانگر در "بوسنی و هرز گوین" دستکم ۱۸ نفر کشته شده و خسارات زیادی به بار آمده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، به دلیل بارش شدید باران، چندین رودخانه در بوسنی و هرزگوین از ساحل خارج شده‌اند، رانش زمین همچنین به شهرها هم رسیده است. نیروهای امدادی و ارتش برای رسیدن به منطقه آسیب دیده مشکل دارند.

دستکم 18 نفر در اثر سیل و رانش زمین در بوسنی و هرزگوین جان خود را از دست دادند. سخنگوی پلیس به پورتال بوسنیایی "klix.ba" گفت که تعداد زیادی از ساکنان جامعه جابلانیکا، در حدود 70 کیلومتری جنوب غربی سارایوو، پایتخت این کشور هنوز مفقود هستند. دولت منطقه‌ای فرض می کند که وضعیت در آخر هفته بدتر خواهد شد.

پس از بارش شدید باران در روز پنجشنبه، چندین رودخانه از حاشیه خود خارج شدند. رانش گل در شهر جابلانیسا رخ داد. جاده های روستایی در این نزدیکی دیگر قابل عبور نیستند، آب زمین زیر ریل های راه آهن را شسته است. عکس‌های رسانه‌های محلی خانه‌هایی را نشان می‌دهد که تا پشت بام در گل مدفون شده‌اند. درباره وضعیت یک مسجد فقط مناره بیرون از گل و لای باقی مانده بود.

جابلانیسا که منطقه آسیب دیده است ساعت ها کاملاً متروک و غیر قابل دسترس بود. روز جمعه ارتش و پدافند غیرنظامی با ماشین آلات سنگین برای پاکسازی گل و لای وارد عمل شدند. آنها 16 کشته را به دست آوردند. سایر مجروحان با هلیکوپتر به محل امن منتقل شدند.

نرمین نیکسیچ، نخست وزیر فدراسیون بوسنی و هرزگوین، در سرویس آنلاین X نوشت: وضعیت بسیار جدی است، بسیاری از مردم نمی توانند خانه های خود را ترک کنند.

دولت وضعیت فاجعه اعلام کرد و یک تیم بحران تشکیل داد.

به گزارش خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، روز جمعه در شهر کیسلجاک در حدود 30 کیلومتری سارایوو، خانه‌ها، باغ‌ها و خودروهای زیادی زیر آب رفته‌اند. آتش نشانان، پلیس و نیروهای امدادی در حال انجام وظیفه بودند. شهردار این شهر از یک "سیل کتاب مقدس" با "صدها خانه سیل زده" صحبت کرد. در شمال این کشور در نزدیکی فونیکا، نیروهای امدادی دو کشته دیگر را یافتند.

این بارش های شدید غیرمعمول از عصر پنجشنبه آغاز شد. کشور همسایه بوسنی یعنی کرواسی هم هشدار سیل را برای سواحل شمالی آدریاتیک، شبه جزیره ایستریا و داخل این کشور صادر کرد.

یک سخنگوی دولت کانتونی در موستار، با اشاره به جنگ بوسنی از سال 1992 تا 1995، گفت: من نمی توانم چنین بحرانی را از زمان جنگ به یاد بیاورم. این وضعیت آشفته و وحشتناکی است. پیش بینی سیل برای آخر هفته ضعیف است. وضعیت همچنان بسیار جدی است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ