اذعان استولتنبرگ بعد از ترک ناتو؛کی‌یف باید تسلیم قلمرو را بپذیرد

اقتصاد ایران: دبیرکل سابق ناتو می‌گوید که اوکراین برای دستیابی به صلح و تضامین امنیتی باید تسلیم بخشی از خاک خود به روسیه را بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سابق ناتو در نخستین گفت‌وگو پس از اتمام دوران دبیرکلی این ائتلاف، تاکید کرد که کی‌یف برای دستیابی به صلح و ضمانت‌های امنیتی باید تسلط روسیه بر بخشی از قلمروی اوکراین را بپذیرد.

استولتنبرگ اول اکتبر به ۱۰ سال تصدی منصب دبیرکلی ناتو پایان و جای خود را به مارک روته، نخست وزیر پیشین هلند داد. او در این گفت‌وگوی تفصیلی با فایننشال‌تایمز گفت که کی‌یف احتمالاً باید درباره نگاهش مبنی بر احیای مرزهای ۱۹۹۱ به عنوان پیش‌نیاز توافق صلح، بازنگری کند.

دبیرکل سابق ناتو گفت: پس از انتخابات ماه نوامبر آمریکا، تحولات تازه‌ای رخ خواهد داد و احتمالاً این تحولات در حوزه راه‌های تلاش برای پیشروی در میدان نبرد در کنار اقدام حول میز مذاکره خواهد بود.

وی افزود: غرب باید شرایط را فراهم آورده و اوکراین را قادر به نشستن پای میز مذاکره با روس‌ها کند تا چیزی قابل قبول به دست بیاورد؛ چیزی که باعث بقای آنها به عنوان یک کشور مستقل شود.

دبیرکل سابق ناتو درباره پیشنهادش برای ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، چیزی مشابه قطعنامه شوروی-فنلاند که حدود ۸۵ سال پیش تصویب شد را مطرح کرد و افزود: فنلاند در سال ۱۹۳۹ در نبردی شجاعانه با شوروی سابق جنگید. آنها هزینه‌های به مراتب بیشتری از آنچه انتظار می‌رفت به ارتش سرخ تحمیل کردند. جنگ با تسلیم ۱۰ درصد قلمروی‌شان تمام شد اما فنلاندی‌ها در عوض مرزی امن به دست آوردند.

براساس پیمان مارس ۱۹۴۰، فنلاند بخش عمده‌ای از منطقه «کارلیا» و «ویپوری» را به شوروی واگذار کرد. ویپوری دومین شهر بزرگ این کشور در آن برهه بود. استولتنبرگ مدعی شد که حتی اگر «خطی وجود داشته باشد که لزوماً جزو مرز بین‌المللی رسمی نباشد، باز هم می‌تواند تضامین امنیتی به دست آورد.»

وی یادآور شد که پیمان دفاعی آمریکا با ژاپن، ادعای توکیو درباره جزایر «کوریل» که بخشی از روسیه است را پوشش نمی‌دهد و به‌رغم اینکه آلمان شرقی در آن برهه تحت دولتی مستقل و متحد شوروی کنترل می‌شد، آلمان غربی در ناتو پذیرفته شد.

وی افزود: خواستن توانستن است و می‌‎توان راه‌حلی پیدا کرد. اما برای بهره‌مندی از ماده پنج ناتو، باید یک مرز داشت و اوکراین باید بر تمام خاک پشت آن خط، کنترل داشته باشد.

منظور استولتنبرگ ماده اصلی پیمان آتلانتیک شمالی است که براساس آن تمام اعضای وظیفه دارند از یکدیگر دفاع کنند. روسیه تاکید کرده است که طرح زلنسکی موسوم به «فرمول صلح» را نخواهد پذیرفت و شبه جزیره کریمه و چهار منطقه‌ای که در آغاز عملیات نظامی در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به این کشور الحاق کرد را پس نخواهد داد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ