تصاویر ماهواره‌ای پایگاه «نواتیم» بعد از عملیات «وعده صادق ۲»

اقتصاد ایران: یک شبکه رادیویی آمریکایی به استناد تصاویر ماهواره‌ای، ۳۰ نقطه اصابت موشک‌های ایرانی به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را در عملیات «وعده صادق ۲» شناسایی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه رادیویی ان‌پی‌آر/NPR آمریکا در گزارشی با انتشار تصاویر ماهواره‌ای، از ۳۰ نقطه اصابت موشک‌های ایران به پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی در عملیات «وعده صادق ۲» پرده برداشت.

شرکت تصویربرداری «پلِنت لبز» مستقر در سان‌فرانسیسکو پس از عملیات ایران، تصاویری را منتشر کرد که خسارت‌های واردشده به آشیانه جنگنده‌ها، ساختمان‌ها، جاده‌های مواصلاتی فرودگاه و همچنین ایجاد یک گودال روی یکی از باندهای پایگاه هوایی «نواتیم» را نشان می‌دهد.

این رسانه در گزارش خود نوشته است که گرچه اسرائیل و آمریکا تلاش کرده‌اند تا این حمله و آثار آن را کمرنگ جلوه دهند اما تصاویر از اصابت چندین موشک به پایگاه نواتیم حکایت دارد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اندکی پس از اصابت موشک‌ها (!) مدعی شد که حمله شکست خورده و بی‌اثر بوده است!

همچنین پیتر لِرنر، یکی از سخنگویان ارتش رژیم صهیونیستی نیز در شبکه «ایکس» مدعی شد که «نیروی هوایی اسرائیل و پایگاه‌های آن همچنان عملیاتی است.» ارتش رژیم صهیونیستی همچنین مدعی است که هیچکدام از جنگنده‌ها در حمله ایران آسیب ندیده‌اند!

تصویری پیچیده

با این حال، جفری لوئیس، استاد مطالعات بین‌المللی در کالج میدلبری، دراین‌باره گفت: ما شاهد بیش از ۳۰ گودال و ساختمان خسارت‌دیده هستیم و این نشان می‌دهد که بیش از ۳۰ کلاهک به پایگاه اصابت کرده است.

تصاویر ماهواره‌ای پایگاه «نواتیم» بعد از عملیات «وعده صادق ۲»

موشک‌های ایران همچنین به یک پایگاه دیگر به نام «تل‌نوف» در مرکز اراضی اشغالی و یک تعدادی دیگر نیز به نزدیکی مقر سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) برخورد کرد. لوئیس براساس محاسبات اولیه از آنچه در نواتیم رخ داده، بر این باور است که شمار قابل توجهی از موشک‌های ایران به اهداف تعیین‌شده اصابت کردند.

وی اضافه کرد: اگر نواتیم را معیار بگیریم، بیش از نیمی از (موشک‌ها) به هدف رسیدند.

اسرائیل برای دفاع گلچین کرد!

این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت که دلایل دیگری نیز درباره عبور شمار زیادی از موشک‌های ایران از پدافند هوایی اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» وجود دارد؛ پدافندی که درباره توانایی آن زیاد از حد اغراق می‌شود.

به نوشته این رسانه، گنبد آهنین تنها قادر است تا موشک‌های کوتاه‌بردِ کم‌ارتفاع مشابه آنچه در اختیار حزب‌الله و حماس است را رهگیری و منهدم کند. اسرائیل برای رهگیری و منهدم کردن موشک‌های بالستیک برد متوسط ایران، به سامانه‌های پدافندی قدرتمندتر و گران‌تر «پیکان ۲ و ۳» نیاز دارد.

تصاویر ماهواره‌ای پایگاه «نواتیم» بعد از عملیات «وعده صادق ۲»

لوئیس می‌گوید که ظاهراً سامانه پیکان در عملکرد مورد انتظار ناکام بود اما به باور وی، این احتمال هم وجود دارد که اسرائیل تصمیم گرفت تا از نواتیم دفاع نکند و به جای آن باتری پدافند خود را برای حفاظت از افراد در مراکز مهم از جمله تل‌آویو ذخیره کند.

ادعای لوئیس در حالی است که سپاه پاسداران پس از عملیات «وعده صادق ۲» در اطلاعیه تاکید کرد که تنها اهداف مهم نظامی امنیتی را هدف قرار داده است.

لوئیس افزود: شاید آنها تعداد زیادی موشک «پیکان ۲» و «پیکان ۳» ندارند. اگر چنین باشد، ایرانی‌ها در غلبه بر گنبد آهنین موفق بوده و اسرائیلی‌ها برای دفاع، مجبور به «گلچین کردن اهداف» شدند.

به گفته لوئیس، بیش از ۳۰ موشک داخل محدوده پدافندی پایگاه (نواتیم) فرود آمد و این حمله نشان داد که ایران قادر است تا «به اهداف داخل اسرائیل حمله کند و آنها قطعاً قادرند تا موشک‌ها را عبور بدهند.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ