پیام‌های سفر عراقچی به بیروت از نگاه رسانه لبنانی

اقتصاد ایران: یک رسانه لبنانی با بررسی پیام‌های عملیات وعده صادق ۲ ایران و سفر وزیر خارجه کشورمان به بیروت در شرایط جنگی لبنان، اعلام کرد که تهران پرچم قرمز را به تل‌آویو نشان داده و ثابت کرد که به موضع خود در حمایت همه‌جانبه از مقاومت ضد صهیونیست‌ها پایبند است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وب سایت النشره لبنان در گزارشی به پیام‌های عملیات وعده صادق 2 جمهوری اسلامی ایران و همچنین سفر «عباس عراقچی» وزیر خارجه کشورمان به بیروت در شرایط جنگی لبنان پرداخته و نوشت، اسرائیلی‌ها می‌گویند که تصمیم برای توقف جنگ در دست حزب الله است و نماینده این رژیم در سازمان ملل مدعی شد که جنگ می‌تواند متوقف گردد؛ اگر حزب الله از هدف قرار دادن اسرائیل دست بردارد و به شمال لیطانی عقب نشینی کند.

اما این موضع، بیانگر واقعیت روند جنگ جاری نیست؛ زیرا صهیونیست‌ها همچنان در تلاش برای گسترش درگیری در منطقه هستند و مقاومت لبنان هم هرگز از عملیات‌های خود علیه اسرائیل تا زمان پایان کامل جنگ در غزه عقب نشینی نخواهد کرد.

پرچم قرمز تهران مقابل تل‌آویو

کارشناسان امور راهبردی معتقدند که بعد از ترور چند تن از فرماندهان ارشد حزب الله و سپس شهید سید حسن نصرالله، رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد که مقاومت لبنان از هم پاشیده و به همین دلیل، اسرائیل می‌تواند برای یک جنگ گسترده در لبنان برنامه‌ریزی کند؛ به طوری که به همه اهداف خود در این جنگ برسد.

اما عملیات انتقام جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی تحت عنوان «وعده صادق 2 » به معنای برافراشتن پرچم قرمز در مقابل تل آویو بود و ایران از طریق این عملیات، به صهیونیست‌ها فهماند که در همه سطوح از جمله نظامی از حزب‌الله حمایت می‌کند و ایران همچنان پشتیبان قوی همه گروه‌های مقاومت در جنگ با اسرائیل است.

نقره‌داغ شدن ارتش اسرائیل در مرز لبنان

بعد از آن، صهیونیست‌ها همزمان با تشدید حملات وحشیانه هوایی به جنوب لبنان و ضاحیه بیروت، تصمیم به پیشروی زمینی در خاک لبنان گرفتند و تصور می‌کردند که تهاجم زمینی می‌تواند تکمیل کننده تهاجم هوایی باشد و سپس اهداف جنگی تل‌آویو را محقق سازد. اما ضربات مهلکی که حزب الله در نبرد زمینی طی چند روز گذشته به ارتش رژیم اشغالگر وارد ساخت، جاه طلبی‌های صهیونیست‌ها را در میدان کاهش داد و هیچ یک از تلاش‌های ارتش اشغالگر برای نفوذ زمینی به خاک لبنان موفق نبوده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که در صورت آغاز جنگ گسترده زمینی میان مبارزان حزب الله و نظامیان ارتش صهیونیستی، سناریوی جنگ جولای 2006 به شکلی بدتر برای اسرائیل در جنوب لبنان تکرار خواهد شد و این رژیم مجبور است بدون هیچ دستاوردی عقب نشینی کند.

هدف اسرائیلی‌ها، تحمیل تسلیم به حزب الله به هر شکل نظامی و سیاسی است؛ مسئله‌ای که مقاومت لبنان هرگز زیر بار آن نخواهد رفت و علاوه بر آن، ایران نیز همه جانبه از لبنان و حزب الله حمایت کرده و اجازه رسیدن صهیونیست‌ها به اهدافشان در این کشور را نمی‌دهد. به همین دلیل بود که عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران در شرایط اضطراری جنگی به لبنان سفر کرد.

پیا‌های سفر عراقچی به لبنان

اقدامات نظامی و سیاسی ایرانی‌ها در مرحله اخیر حاکی از آمادگی این کشور برای همه سناریوهاست و همه کشورهای حوزه خلیج فارس، به ایران اطمینان داده‌اند که هرگز سکویی برای هیچ اقدام خصمانه ضد این کشور نخواهند بود. آقای عباس عراقچی در گفتگو با مقامات لبنانی به ویژه نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور که ابتکار توقف جنگ با عنوان اجرای قطعنامه بین‌المللی 1701 و استقرار ارتش لبنان در جنوب را رهبری می‌کند، بر حمایت کامل ایران از لبنان و تلاش برای توقف جنگ در این کشور تاکید کرد.

اهمیت سفر عراقچی به لبنان در این شرایط، در میزان آگاهی از این مسئله نهفته است: اینکه آیا همانطور که شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد، ارتباط متقابل در محاسبات حزب الله و ایرانی‌ها باقی خواهد ماند و یا ایرانی‌ها می‌توانند راهی برای عقب راندن اسرائیل و پایان جنگ در لبنان پیدا کنند.

در شرایطی که آمریکا برخلاف ادعاهای خود، از حملات وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی و لبنان حمایت می‌کند و جلوی آتش افروزی این رژیم در کل منطقه را نمی‌گیرد، شرایط در هم تنیده و پیچیده شده و به سمت گسترش درگیری‌ها پیش می‌رود.

در این وضعیت، اگر آمریکا اقدامی جدی برای مهار اسرائیل انجام ندهد، منطقه در میان جنگی قرار خواهد گرفت که اول از همه، در نتیجه بسته شدن تنگه‌های کلیدی در منطقه به روی فعالیت‌های تجاری آمریکا و غرب، اقتصاد جهانی به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، قیمت نفت و گاز به شدت افزایش می‌یابد و اقتصاد آمریکا و اروپا کاملا تحت شعاع قرار خواهد گرفت؛ چیزی که واشنگتن نمی‌خواهد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ