تأمین انرژی عصبی با متابولیسم اسیدهای چرب میلین: کشفی نوین در عملکرد مغز

اقتصاد ایران: محققان زیست‌شناسی با بررسی متابولیسم اسید چرب به این نتیجه رسیده‌اند که میلین، پوششی که اطراف اعصاب را احاطه کرده، می‌تواند به عنوان یک منبع ذخیره انرژی برای سیستم عصبی مرکزی عمل کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از «مدیکال اکسپرس»، مغز پستانداران یکی از پرمصرف‌ترین اندام‌ها از نظر انرژی است و به مقدار زیادی «ادنوزین تری‌فسفات» (ATP) نیاز دارد. این مولکول انرژی مورد نیاز برای فرایندهای بیولوژیکی مختلف را فراهم می‌کند. با این حال، برخلاف دیگر اندام‌ها که دارای ذخایر مشخصی از چربی هستند، تاکنون مشخص نبود که سلول‌های عصبی و سایر سلول‌های سیستم عصبی مرکزی چنین ذخیره‌هایی دارند.

محققان موسسه ماکس پلانک آلمان و همکارانشان در سایر مراکز تحقیقاتی جهانی، با مطالعه بر روی متابولیسم اسید چرب در سلول‌های گلیال (glial) دریافتند که این سلول‌ها می‌توانند انرژی مورد نیاز دیگر سلول‌های سیستم عصبی مرکزی را از طریق متابولیسم چربی‌های موجود در میلین تأمین کنند.

بر اساس یافته‌های منتشر شده در نشریه نیچر نوروساینس، متابولیسم چربی توسط سلول‌های الیگودندروگلیال می‌تواند به عنوان یک منبع ذخیره انرژی عمل کرده و در مقابله با کمبود گلوکز و جلوگیری از فرسایش عصبی ناشی از آن مؤثر باشد. این تحقیق نشان داد که انرژی تولید شده توسط الیگودندروسیت‌ها از متابولیسم چربی‌ها، حتی قادر به پشتیبانی از فعالیت‌های الکتریکی اعصاب است.

این پژوهشگران بر این باورند که بیماری‌های عصبی مرتبط با تحلیل میلین نیز ممکن است به این مکانیسم وابسته باشند. اکنون آن‌ها در حال بررسی دقیق‌تر چگونگی انتقال انرژی از اسیدهای چرب میلین به سایر سلول‌های گلیال هستند تا به درک بهتری از این فرایند مهم برسند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ