نهضت فراگیر روضه های خانگی راه اندازی شود

اقتصاد ایران: قم- استاد حوزه علمیه قم بر ضرورت راه‌اندازی روضه های خانگی در راستای ترویج فرهنگ ناب اهل بیت(ع) تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در دومین روز از همایش آغاز بکار مدرسه مبلغات محافل خانگی که در مجتمع یاوران مهدی (عج) قم برگزار شد، با اشاره به تجربه و علاقه شخصی اش به محافل و مجالس روضه‌های خانگی از دوران کودکی و نوجوانی و نیز انجام فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی در مساجد در این مقطع اظهار کرد: هیچ چیز همچون جلسات روضه‌های خانگی که از بچگی برای ما تجربه می‌شد، تأثیر عمیق فرهنگی و تربیتی نداشت.

استاد حوزه علمیه قم افزود: محبت حضرت اباعبدالله (ع) و خوردن چای شیرین روضه از همان زمان برگزاری روضه‌های هفتگی در وجود ما شکل گرفت.

وی گفت: تقید و اهتمام نسبت به برگزاری روضه، خودش بهترین عمل درس آموز برای ما بود و صرف بیان و گفتار نبود و لذا باید تأکید کرد که این گونه برنامه‌ها از دوران کودکی و نوجوانی در فرد نهادینه می‌شود.چه خوب است که تجربه‌های برگزاری روضه‌های خانگی به خصوص در بخش زنانه را جمع آوری و به شکل شایسته ای اینها را در جامعه بیان کرد و نشر داد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نفسِ بلند شدن صدای قرائت قرآن و روضه اهل بیت (ع) در منزل موضوعیت دارد و البته باید توجه داشت که قرآن و اهل بیت (ع) از یکدیگر جداشدنی نیست. این صدای معنوی، خانه را بیمه می‌کند و انسان در این حالت با در و دیوار زنده، زندگی می‌کند و چه خوب است که انسان در خانه‌ای زندگی کند که در آن روضه سیدالشهدا (ع) برقرار است به این جهت که اثر روضه در خانه و سبک زندگی تأثیرات شگرفی به همراه دارد

پناهیان ادامه داد: اساساً اثر روضه بر روی اعضای خانه و خانواده امر مشهودی است، به ویژه تأثیر آن بر روی کودکان مسأله‌ای انکارناپذیر به شمار می‌رود.

وی افزود: کودکی که می بیند مادرش روضه خانگی برگزار می‌کند، صداقت مادر در عشق به امام حسین (ع) را باور می‌کند و در وجود خودش نیز تأثیر لازم را برجای می‌گذارد، چه آنکه اساساً اعتقاد و باور والدین نسبت به اهل بیت (ع) و صفای باطن آنها با همین مجالس و روضه‌های خانگی به بچه‌ها و نسل جدید منتقل می‌شود و این مساله بسیار مهمی است که نباید از آن غافل کرد.

پناهیان همچنین با اشاره به اینکه برگزاری مجالس روضه خانگی و حضور همسایه‌ها در منزل فرد، خودش مصداق بارز "تعاونوا علی البر و التقوی" است، گفت: تأثیر این مساله بر فکر و دل بچه‌ها مشهود است که در این زمینه بانوان خانه نقش مهمی ایفا می‌کنند، ضمن آنکه اساساً مادر نقش تربیتی در خانواده دارد و این نکته‌ای است که حضرت امام (ره) به عنوان یک فقیه و عارفِ انسان شناس همواره بر آن تأکید می‌نمود.

وی خاطرنشان کرد: در جریان تربیت فرزند، بهترین و بیشترین تأثیر را مادر با برگزاری روضه ومحافل خانگی بر فرزندش می‌گذارد، ضمن آنکه از آن سو، مادر بی احساس نسبت به مسائل معنوی نیز تأثیر نامطلوب خودش را خواهد داشت.

پناهیان تأکید کرد: بسیار خوب و لازم است که بچه‌ها در منزل برای برگزاری روضه خانگی به خدمت گرفته شده و به آنها مسئولیت خدمت رسانی داده شود چرا که در این صورت حب اهل بیت (ع) به خوبی در وجودشان شکل گرفته و تعمیق پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه روضه‌ها و محافل خانگی ظرفیت بزرگی است که عمل صادقانه ما را در خدمت به مکتب اهل بیت (ع) تجلی می بخشد، گفت: روضه‌های مناسبتی نیز بسیار خوب است اما اصل روضه، روضه‌های هفتگی است که ما این را از سیره حضرت زهرا (س) در برگزاری مجلس روضه برای عمویشان حضرت حمزه (ع) فرا می‌گیریم.

پناهیان افزود: پیشنهادم این است که اگر نمی‌توانید به هر دلیلی، روضه هفتگی در خانه بگیرید، به شکل هفتگی در روضه‌های خانگی شرکت کنید تا به عنوان مثال سالی یک بار هم روضه در منزل شما برگزار گردد به این خاطر که تکرار و مداومت در این گونه فعالیت‌ها باعث شکل گیری و تقویت اُنس می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت ذکر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در اصلاح زندگی فردی و اجتماعی ادامه داد: هر برنامه‌ای که برگزار می‌کنیم در حوزه اصلاح و فردی، باید از طریق روضه و اهل بیت (ع) باشد و حتی با روضه باید به قرآن و معارف الهی خدمت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده، حتی مؤثرترین فعالیت برای مقابله با بدحجابی و بی حجابی، اهتمام نسبت به برگزاری روضه هاست چرا که کاری که امام حسین (ع) با دل‌ها می‌کند، هیچ چیز دیگری چنین تأثیری ندارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ