متقی: فرمت مسکو نقش مؤثری در ارتقاء دیپلماسی افغانستان دارد

اقتصاد ایران: وزیر خارجه حکومت طالبان، در نشست فرمت مسکو تأکید کرد که این فرمت به‌عنوان یک پلتفرم مهم، به ارتقاء دیپلماسی افغانستان و ایجاد فرصتی برای گفت‌وگو با کشورهای تأثیرگذار منطقه و فرامنطقه کمک کرده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «امیرخان متقی»، وزیر خارجه حکومت طالبان، در جریان نشست فرمت مسکو که به منظور تقویت همکاری‌های سیاسی و اقتصادی میان کشورهای منطقه و فرامنطقه برگزار شد، به بیان نظرات خود پرداخت.

وی اظهار داشت فرمت مسکو بدون شک نقش مؤثری در ارتقاء دیپلماسی افغانستان ایفا کرده و به امارت اسلامی افغانستان، حتی قبل از آزادی کشور، فرصت‌های مهمی برای بحث و گفت‌وگو با کشورهای تأثیرگذار فراهم کرده است.

متقی تأکید کرد که امارت اسلامی افغانستان همیشه در این نشست‌ها به‌صورت سطح بالا شرکت کرده و این مشارکت، به تقویت روابط دیپلماتیک و اقتصادی با کشورهای مختلف کمک کرده است.

وزیر خارجه طالبان در ادامه به تغییر روایت حاکم در افغانستان در طول سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: «ما توانسته‌ایم روایت حاکم را از دغدغه‌های امنیتی به سمت توسعه محوری، بازسازی اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات بهتر برای مردم افغانستان تغییر دهیم.»

دعوت روسیه از طالبان برای شرکت در نشست «فرمت مسکو»

ذاکر جلالی، مشاور وزیر خارجه طالبان، نیز اظهارات متقی را در پست خود در شبکه ایکس منتشر کرد و بر اهمیت این گفتگوها و همکاری‌ها تأکید نمود.

وی افزود این نوع نشست‌ها می‌تواند به ایجاد روابط مثبت و سازنده میان افغانستان و کشورهای همسایه کمک کند.

متقی در ادامه پیشنهاد کرد که با همکاری کشور میزبان و اعضای فرمت مسکو، این مکانیسم را به یک روند همکاری میان افغانستان و منطقه تبدیل کنیم. به باور وی، این اقدام می‌تواند به تقویت روابط و همکاری‌های اقتصادی و سیاسی در منطقه کمک کند و به ایجاد ثبات و امنیت پایدار در افغانستان و کشورهای همسایه منجر شود.

انتهای پیام/.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ