وضعیت امنیتی شکننده در جنوب سوریه در کشاکش نبرد نظم نوین

اقتصاد ایران: درعا در جنوب سوریه که در سال ۲۰۱۱ با نقش آفرینی کشورهای عربی خلیج فارس تبدیل به کانون شورش و مبدا آغاز جنگ داخلی در سوریه شد اکنون با تلاش‌های ارتش سوریه شرایط بهتری نسبت به گذشته دارد، با این حال شبه نظامیان به دنبال تداوم ناامنی و خرابکاری هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، درعا در جنوب سوریه در سال 2011 با نقش‌آفرینی کشورهای عربی خلیج فارس و با هدایت سیاسی و اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل تبدیل به کانون شورش و مبدا آغاز جنگ داخلی در سوریه شد. ارتش سوریه در سال 2018 موفق شد درعا را از کنترل تروریست‌ها خارج کند و درحال حاضر با تلاش‌های ارتش و نیروهای دفاع ملی این کشور، استا درعا شرایط بهتر امنیتی را نسبت به گذشته تجربه می‌کند، با این حال هنوز شاهد وقوع برخی اقدامات ضدامنیتی وخرابکارانه از سوی گروه های تروریستی و شبه نظامیان هستیم. 

 

.

 

دولت سوریه در راستای پایان دادن به بحران در این کشور تمهیداتی را در جهت بازگشت زندگی عادی به درعا تدارک دیده و ضمن اعلام عفو عمومی از افرادی که سلاح در اختیار دارند به ویژه سلاح‌های نیمه سنگین درخواست کرده است تا اسلحه شان را به دولت تحویل دهند. دولت دمشق تلاش دارد تا درعا هم مانند دو استان همجوار در مرزهای جنوبی این کشور - یعنی استان‌های سویدا و قنیطره- از آسیب‌های ناشی از تحرکات گروه‌های تروریستی آسوده خاطر شود، ولی با این همه درعا به دلیل همجواری با اردن و نزدیکی به سرزمین‌های اشغالی همچنان محلی برای تحرکات ضدامنیتی است.

کشور سوریه , آخرین تحولات سوریه , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

در همین زمینه «شیخ فواز الشرع»، از امنای درعا به خبرگزاری تسنیم گفت: رژیم صهیونیستی کاملاً آگاه است که مردم حوران (نام تاریخی جنوب سوریه) فقط در برابر خداوند زانو خواهند زد. صهیونیست‌ها از خاک این کشور با شکست بیرون خواهند رفت. مردم سوریه کسانی هستند که دغدغه‌های امت را به دوش می‌کشند که مهمترین آنها مسئله فلسطین است. فلسطین آزاد و سرافراز به همت تلاش غیورمردان به آغوش مردمش بازخواهد گشت و تروریسم شکست خواهد خورد و تمام نیروهای حامی آنها نیز شکست خواهند خورد. 

 با باز شدن گذرگاه مرزی جابر-النصیب میان اردن و سوریه و افزایش تردد تجاری این امیدواری ایجاد شده بود که وضعیت اقتصادی و اجتماعی درعا نیز بهبود یابد، اما استمرار اقدامات ضد امنیتی  از سوی گروه‌های مسلح تروریست و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها موجب استمرار مشکلات اقتصادی در میان اهالی این منطقه شده است. 

کشور سوریه , آخرین تحولات سوریه , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

«مهند حاج علی»، کارشناس سیاسی و امنیتی در همین زمینه به خبرنگار تسنیم می گیود: تحرکات در جنوب سوریه نه تنها استان درعا، بلکه در استانهایی چون سویدا و قنیطره، در راستای معامله قرن است تا  شاید با پیاده سازی این طرح، جنوب سوریه به کانتون‌های فرقه‌ای تبدیل و یا تجزیه شود یا آنکه تحت کنترل گروه‌های تروریستی قرار گیرند تا شاید از این رهگذر اعراب 48 در فلسطین اشغالی به این مناطق کوچ داده شوند. پس از شکست این پروژه در نتیجه پایداری سوریه، امروز طرف اسرائیلی بار دیگر با اتکا به برخی مزدوران و هماهنگی مستقیم با جبهه النصره قصد تشدید بحران امنیتی در این مناطق به عنوان اهرم فشار علیه دولت سوریه دارد. 

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ