ضرورت تامین اعتبار اجرای پروژه‌های وزارت نیرو در دو حوزه آب و برق

اقتصاد ایران: بیرجند-رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت: توجه به تامین اعتبار اجرای پروژه‌های وزارت نیرو در دو حوزه آب و برق خراسان جنوبی ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن هاشمی در راستای پیگیری برای تأمین اعتبار اجرای پروژه‌های وزارت نیرو در دو حوزه آب و برق در خراسان جنوبی به همراه رؤسای شرکت‌های آب و فاضلاب و توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با وزیر نیرو دیدار کرد.

وی در این دیدار گفت: همانطوری که اطلاع دارید به دلیل خشکسالی‌های اخیر و فقر منابع کمی و کیفی در خراسان جنوبی، تأمین آب شرب بهداشتی در استان با چالش‌های جدی روبه رو است.

وی خاطر نشان کرد: حجم بالای آبرسانی سیار به روستاهای شهرستان‌های حوزه انتخابیه اینجانب و همچنین نسبت جمعیتی زیاد روستاییان در استان گویای میزان بحران در این خصوص است.

هاشمی در ادامه کرد: جمعیت روستایی در شهرستان بیرجند ۵۵ و ۳۹۳ نفر است و از روستاهای بالای ۲۰ خانوار، ۱۱۶ روستا دارای آب پایدار است و به ۳۷ روستا آبرسانی سیار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۳۸ هزار و ۸۵۰ نفر جمعیت روستایی شهرستان درمیان است، خاطر نشان کرد: در این شهرستان هم ۶۲ روستا آب پایدار دارد و به ۲۹ روستای دیگر آبرسانی سیار می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در ادامه یادآور شد: جمعیت روستایی شهرستان خوسف هم ۱۷۸ هزار و ۸۸ نفر است و ۴۵ روستا دارای آب پایدار می‌باشد و به ۱۵ روستا آبرسانی سیار می‌شود.

هاشمی تاکید کرد: ۳۴ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان‌ها دارای آب بهداشتی غیرپایدار هستند و در راستای اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از بروز تنش و بحران در این زمینه خواهشمند است، دستور دهید نسبت به تأمین اعتبار لازم برای پروژه‌های اولویت دار مورد نظر از محل اعتبارات ملی و یا دیگر ردیف‌های اعتباری اقدام شود.

وی در ادامه با قدردانی از پیگیری وزارتخانه نیرو در این خصوص، درباره اخذ مجوز ماده ۲۳ طرح ایجاد تأسیسات جمع آوری، انتقال فاضلاب و تصفیه خانه شهر خوسف هم گفت: با توجه به مجوز کمیسیون ماده ۲۳ برای اجرای این پروژه و ارسال مستندات آن به سازمان برنامه و بودجه کشور و تصویب اعتباری معادل ۲۰۰ میلیارد ریال در سفرهای اول و دوم رئیس جمهور شهید در دولت سیزدهم، متأسفانه تاکنون اعتبار مربوط اختصاص نیافته است.

به گفته هاشمی این در حالی است که برای اجرای عملیات خط انتقال پروژه مذکور با پیمانکار و مشاور قرارداد منعقد شده و این قرارداد در حال حاضر تعلیق و عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین اجرای پروژه فاضلاب شهر بیرجند به عنوان طولانی‌ترین پروژه اجرایی در استان سالیان زیادی است که در حال اجرا بوده و هنوز به بهره برداری کامل نرسیده است، لذا لازم است دستور دهید به منظور مدیریت بهینه مصرف آب در شهرستان‌های بیرجند و خوسف که دارای تنش آبی فراوانی هستند، نسبت به تأمین اعتبار لازم برای پروژه‌های دارای اولویت تأمین اعتبار به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال برای شروع عملیات اجرایی خط انتقال فاضلاب شهر خوسف، ایجاد ردیف ملی اختصاصی برای اجرای تأسیسات جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب شهر خوسف، تکمیل تأسیسات فاضلاب شهر بیرجند به مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال اقدام شود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی تاکید کرد: با توجه به وابستگی صد درصدی آب شرب استان به منابع زیرزمینی و خشکسالی‌های اخیر و افت سطح آبخوان‌ها و کاهش پتانسیل آبدهی چاه‌ها، تأمین آب شرب شهرستان‌های بیرجند و درمیان بیش از سایر نقاط استان دچار بحران شده به طوری که همه ساله در فصول گرم سال، تنش‌های آبی شدید سبب نارضایتی‌های اجتماعی می‌شود.

به گفته هاشمی در این راستا طرح‌هایی توسط شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی مانند آبرسانی از دشت مختاران به شهر بیرجند پیش بینی شده و با توجه به پیگیری‌های انجام شده توسط شرکت آب منطقه‌ای استان در خصوص درج پروژه آبرسانی به بیرجند در مصوبات سفر اول سفر رئیس جمهور شهید به خراسان جنوبی و همچنین قرار دادن این پروژه در طرح‌های اولویت دار وزارت نیرو بر اساس قول وزیر وقت نیرو، مقرر شده بود تا پایان سال جاری این پروژه به اتمام برسد اما تأمین منابع مالی انجام شده برای این منظور بسیار اندک است و با توجه به پیشرفت فیزیکی ۴۲ درصدی آن و همچنین برنامه زمان بندی اجرای آن، لازم است تأمین منابع مالی پروژه برای تسریع در اتمام و بهره برداری از آن انجام شود.

وی تاکید کرد: با توجه به حساسیت این موضوع باید به منظور فراهم شدن شرایط بهره برداری از این طرح تا پایان سال ۱۴۰۳، در تأمین اعتبار مورد نیاز حداقل ۴۰۰۰ میلیارد ریالی تسریع شود.

هاشمی در ادامه یادآور شد: تغذیه مصنوعی گزیک شهرستان درمیان نظر به محدودیت منابع آبی شهرستان درمیان و نیاز به حفظ و تقویت این منابع برای پایداری فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی این شهرستان، استفاده از همه پتانسیل‌های موجود را در حفظ آبخوان‌ها، به عنوان تأمین کننده بخش عمده‌ای از نیاز آبی شهرستان درمیان، ضروری است.

به گفته وی وقوع همه ساله سیلاب‌ها از طریق رودخانه‌های مرزی شرق استان شامل رودخانه شاه ولی در منطقه گزیک شهرستان درمیان، خسارت زیادی را به اموال و دارایی‌های ساکنین این منطقه وارد کرده و سبب تخریب تأسیسات حاشیه رودخانه و در سال‌های اخیر موجب تلفات جانی شده است.

هاشمی خاطر نشان کرد: از طرفی دیگر این موضوع سبب خروج حجم قابل توجهی از آب با کیفیت به خارج از کشور می‌شود که در این راستا شرکت آب منطقه‌ای استان مطالعه و اجرای پروژه تغذیه مصنوعی گزیک را در برنامه عملیاتی خویش قرار داده است.

به گفته هاشمی با وجود شروع عملیات اجرایی این پروژه در دهه گذشته، عدم تأمین منابع مالی مورد نیاز، سبب توقف آن شده که با پیگیری‌های مناسب انجام شده توسط شرکت آب منطقه‌ای، تأمین اعتبار این پروژه در سفر دوم رئیس جمهور شهید به استان تصویب شد اما با وجود پیگیری انجام شده تا کنون محقق نشده است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با بیان اینکه ضروری است که اعتبار مورد نیاز به مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال تا قبل از شروع سیلاب تأمین شود، افزود: آبرسانی از تجنود و آهنگران به شهرها و روستاهای شهرستان‌های درمیان، زیرکوه و قاین از دیگر در خواست‌ها ما در این خصوص است که مطالعات آن برای تأمین کسری آب شرب شهرهای قهستان، قاین، حاجی آباد، اسفدن و زهان و ۱۴۶ روستای محدوده این طرح انجام شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه امکان تأمین آب بخش قهستان شهرستان درمیان از هیچ محل دیگری امکان پذیر نیست و در حال حاضر به شدت دارای تنش آبی است، اجرای این طرح که مطالعات آن تکمیل و برای اخذ ماده ۲۳ در سازمان برنامه و بودجه کشور است، برای این منطقه حیاتی است لذا باید در اسرع وقت پیگیری لازم برای اخذ ردیف بودجه، تخصیص اعتبار و شروع عملیات اجرایی در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در سفر اخیر مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور به خراسان جنوبی نیز بر اجرای این طرح تاکید شد و قول مساعد به منظور پیگیری این موضوع داده شد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح ۹ هزار میلیارد ریال برآورد شده است، گفت: مطالعات جامع آبرسانی به شهرستان درمیان به منظور تأمین کسری آب شرب شهرهای اسدیه مرکز شهرستان درمیان، گزیک و طبس مسینا و مجتمع‌های روستایی رزه، آواز، شهید چمران، فخرود و فورگ در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی قرار دارد و با توجه به اهمیت موضوع لازم است مطالعات آن هر چه سریع‌تر انجام شود.

هاشمی تصریح کرد: باید برای تکمیل مطالعات و پیگیری اخذ مجوز ماده ۲۳، اعتبار مورد نیاز به میزان ۱۰۰ میلیارد ریال در اختیار شرکت آب منطقه‌ای استان قرار گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: طرح‌های آبرسانی به شهر بیرجند و شهرستان درمیان برای پاسخگویی به نیازهای شرب در میان مدت است و برای بلند مدت باید در اجرای پروژه بزرگ انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور تسریع شود تا از وقوع تنش‌های آبی و مشکلات اجتماعی ناشی از مهاجرت مرزنشینان به شهرها جلوگیری شود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در ادامه گفت: خراسان جنوبی رتبه اول کشور در تخصیص زمین و همه شاخص‌های نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در تولید مسکن است و با توجه به پیشرفت قابل ملاحظه آن، عملیات ساخت و ساز واحدهای مسکن استان به ویژه در شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان از مدتی پیش شروع شد و هر چند سایت‌های مورد نظر پیشرفت فیزیکی بالایی دارد و واحدهای مسکونی آن آماده سکونت است، اما این واحدها شبکه تأمین برق ندارند.

به گفته هاشمی با توجه به ظرفیت مندرج در ماده ۳ قانون جهش تولید مسکن مبنی بر پیش بینی هزینه‌های تأمین و انتقال زیر ساخت سایت‌های مسکن از محل منابع صندوق ملی مسکن انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: با وجود کمک‌هایی که از محل منابع صندوق ملی مسکن در این خصوص شده است، بخشی از زیرساخت‌های مورد نظر توسط شرکت توزیع برق استان اجرا شده ولی تکاپوی پیشرفت ساخت و ساز واحدهای نهضت ملی استان را ندارد و بخش قابل توجهی از واحدهای آماده تحویل به مردم، بدون برق است که با توجه به بازدیدهای میدانی انجام شده، در مقطع فعلی برای اجرای شبکه و تأسیسات برق رسانی بخشهای آماده تحویل به ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است، لذا باید برای تسریع در انجام خدمات مورد نظر با تخصیص اعتبار مناسب در این زمینه، اقدام شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ