علائم کمبود ویتامین B12 در کودکان

اقتصاد ایران:  ویتامین B12 یک ماده مغذی ضروری است که به عنوان کوبالامین نیز شناخته می شود؛ این ویتامین محلول در آب است که عمدتا در محصولات حیوانی مانند گوشت و لبنیات یافت می شود. اگر کودکان سطوح کافی از این ویتامین ضروری را دریافت نکنند، ممکن است به مشکلات و عوارض مختلف سلامتی منجر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انلی مای هلث، ویتامین B12 یک ماده مغذی ضروری است که به عنوان کوبالامین نیز شناخته می شود؛ این ویتامین محلول در آب است که عمدتا در محصولات حیوانی مانند گوشت و لبنیات یافت می شود. عملکرد اصلی این ماده مغذی حفظ عملکردهای عصبی سالم و کمک به تبدیل گلبول های قرمز خون (RBC) و DNA به ماده ژنتیکی در تمام سلول های شما است. همچنین به جلوگیری از کم خونی مگالوبلاستیک کمک می کند که با کاهش قابل توجه تعداد گلبول های قرمز مشخص می شود.

توجه به این نکته ضروری است که سطوح پایین ویتامین B12 می تواند بر هر کسی از جمله کودکان تأثیر بگذارد. مقدار مورد نیاز کودکان به ویتامین B12 با افزایش سن افزایش می یابد، به طوری که یک نوزاد بین 7 تا 12 ماهه تنها به 0.5 میکروگرم در روز و یک کودک بین 9 تا 13 سال به 1.8 میکروگرم از این ویتامین نیاز دارد. برعکس، مقدار توصیه شده روزانه برای نوجوانان به 2.4 میکروگرم می رسد که همان مقدار توصیه شده برای بزرگسالان است. 

اگر کودکان سطوح کافی از این ویتامین ضروری را دریافت نکنند، ممکن است به مشکلات و عوارض مختلف سلامتی منجر شود.


تاثیر کمبود ویتامین B12 بر کودکان 

از آنجایی که بدن قادر به تولید ویتامین B12 به تنهایی نیست، باید آن را از حیوانات، غذاها و مکمل ها دریافت کنید. کمبود ویتامین B12 در کودکان می تواند باعث ایجاد طیفی از علائم از جمله خستگی و تحریک پذیری شود.

کودکان همچنین ممکن است مشکلات گوارشی مانند یبوست، استفراغ، یا اسهال، همراه با کاهش وزن و تاخیر در دستیابی به نقاط عطف رشد مانند راه رفتن، صحبت کردن، نشستن و خزیدن داشته باشند.

در برخی از کودکان، سطوح پایین ویتامین B12 همچنین می‌تواند منجر به مشکلات عصبی مانند ضعف حافظه و کاهش احساس لمس یا گزگز دست‌ها و پاها شود.

علاوه بر این، گلوسیت زبان که با تورم یا التهاب زبان مشخص می‌شود، یکی از علائم کم‌خونی مگالوبلاستیک در کودکان است.

چه چیزی باعث کمبود B12 در کودکان می شود؟

محققان کمبود ویتامین B12 را در بیش از 500 کودک دبستانی بررسی کردند و دریافتند که حدود 34٪ ​​یا از هر سه دانش آموز یک دانش آموز از کمبود ویتامین B12 رنج می بردند.

مشخص شد که کودکانی که محصولات حیوانی مصرف نمی‌کنند تقریباً دو برابر بیشتر احتمال دارد سطح B12 پایینی داشته باشند و دانش‌آموزانی با شاخص توده بدنی پایین (BMI) نیز بیشتر در معرض کمبود این ویتامین هستند.

همچنین برخی از علل احتمالی کمبود B12 در کودکان عبارتند از:

  • مصرف ناکافی ویتامین B12
  • التهاب پوشش معده یا ورم معده 
  • کودکان مبتلا به کم خونی خطرناک، یک اختلال ژنتیکی نادر
  • بیماری کرون و بیماری سلیاک
  • کمبود ترانسکوبالامین II

جلوگیری از کمبود ویتامین B12

مصرف کافی گوشت، مرغ، ماهی، محصولات لبنی و تخم‌مرغ به کودکان کمک می‌کند از کمبود ویتامین B12 جلوگیری کنند.

با این حال، برای کسانی که وگان یا گیاهخوار هستند، غذاهای غنی شده مانند غلات و شیرهای گیاهی را امتحان کنند.

اگر کودک شما محصولات حیوانی نمی خورد یا دارای بیماری هایی است که بر جذب مواد مغذی توسط بدن تاثیر می گذارد، مکمل های B12 یا غذاهای غنی شده با ویتامین B12 را در نظر بگیرید.

علاوه بر این، والدین باید اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان به طور منظم تحت معاینات پزشکی قرار می گیرند تا سطح B12 را کنترل کنند و هرگونه بیماری زمینه ای که ممکن است بر جذب B12 تأثیر بگذارد، رسیدگی شود.

علاوه بر این، توجه داشته باشید که مادران شیرده باید از دریافت کافی B12 برای تامین نیازهای نوزاد خود اطمینان حاصل کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ