۷۱۰۰ هکتار از تالاب شور گلپایگان دچار فرسایش بادی شد

اقتصاد ایران: گلپایگان - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گلپایگان گفت: هفت هزار و ۱۰۰ هکتار از تالاب شور گلپایگان در منطقه شمالی گلپایگان دچار فرسایش بادی شد.

محمد اسماعیل توسلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه محدوده‌ای تحت عنوان منطقه بیابانی دشت شمال شناسایی شده است، اظهار کرد: این منطقه در حال حاضر یکی از کانون‌های اصلی بروز فرسایش بادی و ایجاد ریزگرد بوده که شهرهای گلپایگان، گلشهر و گوگد رو تحت تأثیر قرار داده در مساحت هفت هزار و ۱۰۰ هکتار در منطقه شمالی گلپایگان قرار داد.

وی ادامه داد: منطقه مذکور در محدوده تالاب شور گلپایگان که در قدیم دارای سطح آب زیرزمینی بالایی بوده، با توجه به عملیات زهکشی که در دهه ۶٠ توسط اداره جهاد کشاورزی سابق در این منطقه صورت پذیرفته و باعث شده این تالاب خشک و سطح آب‌های زیرزمینی پایین رود، از این رو خشکسالی‌های اخیر از نظر پوشش گیاهی فقیر شده و خاک منطقه که خاک رسی سنگین است به مرور زمان و با توجه وجود دام در منطقه و عوامل محیطی مانند آب و هوا و خشکسالی و تغییرات و دستکاری اکوسیستم که در دهه ۶٠ انجام شده، منطقه را به یکی از کانون‌های بروز ریزگرد و مستعد فرسایش بادی تبدیل کرده که پیامدهایی داشته و بر سایر شهرها تأثیر گذاشته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گلپایگان افزود: پوشش گیاهی گلپایگان منطقه غرب که هم مرز با استان مرکزی و لرستان بوده و بارندگی‌های این منطقه تحت تأثیر سامانه‌های جنوب و غرب هست و با توجه به وضعیت توپوگرافی این منطقه پوشش گیاهی غنی‌تری داره و این منطقه مستعد بیابانی شدن نیست اما در منطقه شرقی هم با شاهین شهر و اصفهان هم مرز هست و در مرز نیمه استپی قرار داده که پوشش غنی از گونه‌های درمن، یال اسبی و گونه‌های گون است که جز مناطق غنی هست که مستعد بحث بیابانی شده نیست. اما

وی گفت: منطقه مذکور بر اساس بازدیدهای سال ١٣٩٨ توسط اداره کل بیابانی اداره مطبوع به عنوان یک منطقه بیابانی صورت پذیرفت که مکاتبه‌ای ارسال شد که شرایط منطقه ارسال شد که طی سلسله مراتبی گزارش دهی منطقه مذکور مورد بازدید کارشناسان قرار گرفت و با توجه شرایط اکولوژیکی منطقه، شرایط پوشش گیاهی و آب و خاک و شرایط بارشی منطقه مذکور در زمره مناطق بیابانی ثبت شد و به تبع آن بحث طرح مطالعاتی منطقه در دستور کار بود و طرح موصوف در کمیته فنی استان تصویب و در دستور کار قرار گرفت.

توسلی ابراز کرد: عملیات اجرایی در ۲ فاز بیولوژیکی و مدیریتی مد نظر قرار گرفته که در فاز بیولوژیکی شامل ۴٠٠ هکتار کاشت گونه‌های مقاوم به خشکی و مناسب با بیابان زدایی شامل گونه‌های آتریپلکس و قره داغ بود که فاز اجرایی ١٠٠ هکتار آن در سال ١۴٠٢ با عقد قرارداد با پیمانکار ذیصلاح عملیات اجرایی شروع و در سال جاری در هفته دولت بهره برداری شد. ٣٠٠هکتار مساحت باقیمانده هم اعتباراتی از محل اعتبار ملی توسط فرماندار محترم دیده شده که در سال جاری آینده تکمیل خواهد شد.

وی گفت: بحث عملیات مدیریت شامل کنترل دام و جلوگیری از ورود دام به مناطق مستعد به فرسایش و همچنین استفاده ازمالچ‌های طبیعی مانند شن‌های مناسب برای تثبیت خاک منطقه در دستور کار قرار گرفته که در سال آینده اجرا خواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ