در چه سنی لمینت دندان کنیم؟

اقتصاد ایران: چهره افراد از اجزاء مختلفی تشکیل شده است که هر کدام به طور خاصی بر زیبایی آن تاثیر دارند. تقریبا همه مردم موافق هستند که تاثیرگذارترین عامل بر چهره، زیبایی لبخند است. افراد ممکن است از چهره‌های بسیار زیبایی برخوردار باشند اما تمام این زیبایی می‌تواند با یک لبخند زدن و نمایش دندان‌ها از بین برود. دندان‌ها به دلایل مختلفی ممکن است سلامت و زیبایی خود را از دست بدهند اما خوشبختانه امروزه روش‌های متنوعی برای بازیابی زیبایی دندان‌ها وجود دارد.

لمینت دندان یکی از موثرترین و متداول‌ترین روش‌های زیبایی ترمیمی است. افراد در سنین مختلف ممکن است به انجام لمینت نیاز پیدا کنند اما آیا واقعا می‌توان برای همه سنین لمینت انجام داد؟ واقعیت این است از لحاظ فنی در بیش‌تر سنین امکان انجام لمینت وجود دارد اما لمینت روشی است که بیش‌تر به بزرگسالان توصیه می‌شود. در ادامه در مورد اینکه بهترین سن برای انجام لمینت دندان چه سنی است صحبت خواهیم کرد.

لمینت دندان چیست؟

در ابتدا بهتر است کمی با این روش موثر زیبایی آشنا شوید. لمینت دندان در حقیقت یک روکش نازک است که معمولا از جنس سرامیک (به اصطلاح تخصصی‌تر، پرسلن) از دندان‌های فرد قالب گیری شده و ساخته می‌شود. پیش از قرارگیری این روکش دندان‌های فرد مقداری تراشیده می‌شود سپس با استفاده از نوعی چسب مخصوص روکش‌ها چسبانده و تا خط لثه، فیکس می‌شوند. علت تراشیدن دندان این است که لمینت بتواند بهتر بر روی آن قرار بگیرد.

لمینت روشی است که برای برطرف کردن مشکلاتی نظیر شکستگی یا تغییر رنگ دندان‌ها استفاده می‌شود. در مواردی که بین دندان‌های فرد فاصله وجود داشته باشد نیز لمینت کارساز است. در واقع لمینت با پوشاندن عیوب دندان‌ها ظاهری یکدست و زیبا به آنان می‌بخشد.

آیا می‌توان لمینت دندان را برای سنین مختلف انجام داد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که پس از بزرگسالی و رشد کامل دندان‌ها و فکین، امکان انجام لمینت در هر سنی وجود دارد. در مورد زمان پیش از رشد کامل، نمی‌توان پاسخ مثبت داد. شروع سن مناسب برای انجام لمینت، برای بانوان ۱۸ سالگی و برای آقایان ۲٠ سالگی است البته این اعداد میانگین هستند و در صورت فراهم بودن شرایط انجام لمینت به تشخیص دندانپزشک متخصص لمینت، در سنین پایین‌تر نیز انجام آن مانعی ندارد.

خوب است بدانید که لمینت یک روش تهاجمی است و انجام آن، نیازمند صرف وقت و هزینه بسیاری است. بنابراین برای بزرگسالان، سنی است که واقعا به آن نیاز پیدا کرده باشند.

در چه سنی لمینت دندان کنیم؟

لمینت دندان در کودکی

با شنیدن نام دندان و کودکی، بدون شک دندان شیری جزو اولین مواردی است که به ذهن افراد خطور می‌کند. انجام لمینت بر روی دندان‌های شیری که قرار است به زودی از بین بروند؛ چندان امری منطقی و عقلانی نیست.

از طرفی دیگر، همانطور که گفته شد برای نصب لمینت باید دندان‌های فرد تراشیده شوند. دندان‌های شیری و حتی دائمی کودکان در این سنین بسیار ضعیف است و مینای آن تحمل تراش خوردن را ندارد. مینای غیر مستحکم این دندان‌ها دلیل دیگری برای این واقعیت است که کودکی بدترین سن انجام لمینت دندان است!

خوب است بدانید که لمینت یک روش عمری است. از لحظه‌ای که دندان‌های افراد برای نصب لمینت تراشیده می‌شوند دیگر بازگشتی به دندان‌های طبیعی وجود ندارد. منظور از غیر قابل بازگشت بودن این روش این است که دندان‌های تراشیده شده تا ابد به لمینت احتیاج خواهند داشت. بنابراین انجام چنین روش غیرقابل بازگشتی برای کودکان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

بهترین راهکار برای حل مشکلات دندان و حتی فک کودکان، ارتودنسی است. کودکی بهترین دوران برای انجام ارتودنسی دندان است به همین خاطر به جای لمینت، برای این سنین پیشنهاد می‌شود تا ارتودنسی‌ای کاملا حرفه‌ای و اصولی انجام شود تا علاوه بر درمان مشکلات فعلی، از مشکلات آینده نیز جلوگیری شود.

لمینت دندان در نوجوانی

بدون شک در نوجوانی دیگر خبری از دندان‌های شیری نیست اما همچنان دوران نوجوانی، دوران مناسبی برای انجام لمینت به حساب نمی‌آید. دلیل این مسئله این است که در این دوران رشد کامل دندان‌ها و فکین اتفاق نیافتاده است و انجام لمینت دندان در چنین شرایطی می‌تواند باعث مشکلات شدیدی شود.

اولین مشکلی که ممکن است انجام لمینت در این سنین به وجود آورد؛ جا به جایی واحدهای لمینت است. واحدهای لمینت که یک به یک بر روی دندان‌ها تا خط لثه قرار می‌گیرند ممکن است در اثر تغییر اندازه فک و دندان‌ها، جا به جا شوند و از خط لثه فاصله بگیرند. واقعیت این است که جا به جایی واحدهای لمینت علاوه بر داشتن تاثیر منفی بر زیبایی لمینت، از لحاظ بهداشت و سلامت دندان‌ها نیز خطرناک به حساب می‌آید.

در چه سنی لمینت دندان کنیم؟

دلیل خطرناک بودن این اتفاق این است که در صورت فاصله ارفتن لمینت از خط لثه، فضایی پدید آورده می‌شود که امکان پاکسازی آن وجود ندارد. این فضا رفته رفته به محلی برای تجمع انواع باکتری و جرم تبدیل می‌شود. نتیجه این مسئله انواع عفونت‌های شدید خواهد بود که گاهی تا حد ورود عفونت به خون نیز می‌تواند پیش رود. از طرف دیگر اگر فرد به موقع برای درمان عفونت اقدام کند؛ باید واحد لمینت مربوط به دندان عفونت کرده او برداشته شود و سپس چسبانده شود. بنابراین در هر نظر جا به جایی واحدها یک مسئله چالش برانگیز خواهد بود که احتمال رخ دادن آن در دوران نوجوانی بسیار بالاست.

از دیگر مشکلاتی که در اثر لمینت دندان در نوجوانی و حتی جوانی (پیش از رشد کامل دندان‌ها و فکین) به وجود می‌آید؛ انحراف فک و رویش غیر طبیعی دندان‌ها است. در واقع استفاده از یک روش تهاجمی مانند لمینت می‌تواند بر رشد دندان‌ها و دو فک افراد، تاثیر منفی داشته باشد.

بنابراین انجام لمینت دندان در این دوران، از نظر سلامتی و زیبایی نه تنها کمک کننده بلکه بسیار مضر خواهد بود. اگر ظاهر دندان‌ها برای افراد در این دوره به حدی غیر قابل تحمل شود که نتوانند تا بزرگسالی صبر کنند؛ پیشنهاد می‌شود که از روش کامپوزیت به جای لمینت استفاده کنند. در این روش که از ونیرهای کامپوزیتی به جای لمینت‌های سرامیکی استفاده می‌شود؛ نیازی به تراشیدن دندان‌ها و مشکلات ناشی از آن نخواهد بود. البته به عنوان یک قاعده کلی باید گفت که انجام روش‌های زیبایی ترمیمی پیش از اتمام دوران رشد، چندان توصیه نمی‌شود.

لمینت دندان در بزرگسالی

پس از ۱۸-۲٠ سالگی که با توجه به جنسیت و ویژگی‌های خاص افراد متغییر خواهد بود؛ هر سنی که افراد احساس کنند با انجام لمینت به زیبایی دندان‌ها و چهره‌ها آنان افزوده می‌شود بهترین سن انجام لمینت به حساب می‌آید.

در این دوران دیگر دندان‌های شیری به خاطره‌ها پیوسته‌اند؛ مینای دندان‌های افراد از استحکام کافی برای تراشیده شدن و نصب لمینت برخوردار هستند؛ رشد متوقف شده و این مسئله نگرانی‌های مربوط به مشکلات سلامتی و زیبایی را از بین می‌برد. به محض این‌که وارد دنیای بزرگسالی شدیو؛ شما در بهترین سن برای انجام لمینت دندان قرار دارید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ