«X5» و «A5»؛ دو کراس‌اوور «KMC» برای خواسته‌ها و سلایق مختلف

اقتصاد ایران: کرمان‌ موتور به‌عنوان یکی از بزرگ‌ ترین خودروسازان بخش‌خصوصی کشور، درحال‌ حاضر سبدی با تنوع بالا از محصولات سواری و آفرود را ارائه می‌کند که پاسخگوی انواع سلایق، نیازها و خواسته‌های مشتریان در سگمنت‌های مختلف است.

شاخص‌های انتخاب از میان دو محصول جذاب

بسیاری از مشتریان کرمان‌موتور که به‌کیفیت و دوام محصولات این شرکت، اطمینان و اعتماد بالایی دارند و روی گستردگی خدمات پس از فروش آن حساب می‌کنند، اکنون که KMC A5 به‌سبد محصولات این خودروساز اضافه شده است، در کنار KMC X5، گوشه‌چشمی هم به‌این محصول به‌عنوان گزینه خرید دارند. از این رو، بر آن شدیم تا در این مطلب، با بیان ویژگی‌های مشترک و متمایز KMC X5 و KMC A5، تبیین کنیم که هر کدام از آن‌ها به نیازها، سلایق و خواسته‌های کدام‌یک از مشتریان نزدیک‌تر هستند.

اگر فارغ از نگاه سرمایه‌ای برای خرید خودرو که مهم‌ترین فاکتور آن، وضعیت بازار دست‌دوم یک مدل است، برای انتخاب از میان دو محصول یادشده رویکرد صرفا مصرفی داشته باشیم، باید فاکتورهایی مانند نوع طراحی بدنه و کابین، کاربرد و سایز خودرو، قیمت، کیفیت، سطح آپشن، معتبر بودن شرکت عرضه‌کننده و شرکت مادر و همچنین خدمات فروش و پس از فروش و دسترسی به‌قطعات مصرفی و لوازم‌یدکی آن را در نظر بگیریم که درمورد KMC X5 و KMC A5 در بیشتر موارد یکسان یا مشابه و نزدیک به‌هم هستند.

گرچه X5 طراحی نسبتا به‌روزتری در بخش بدنه و کابین دارد، اما کیت بدنه اسپرت A5 هم جذابیت‌های خاص خود را دارد. از این رو، باید به‌سراغ جزئیات مشخصات فنی و نوع امکانات رفاهی و ایمنی آن‌ها برویم.

مشخصات فنی دو خودرو «KMC X5» و «KMC A5»

حجم موتور هر دو خودرو KMC X5 و KMC A5 معادل 1499 سی‌سی است و هر دو خودرو مجهز به‌سیستم توربوشارژ هستند؛ اما به‌دلیل برخورداری پیشرانه KMC X5 از فناوری GDI (تزریق مستقیم سوخت) حداکثر قدرت و گشتاور این خودرو (172 اسب‌بخار و 280 نیوتون‌متر) تا اندازه‌ای بالاتر از حداکثر قدرت و گشتاور KMC A5 (137 اسب‌بخار و 212 نیوتون‌متر) است. جعبه‌دنده هر دو خودرو نیز از نوع اتوماتیک دوکلاچه (DCT) بوده که در KMC A5 هفت‌سرعته و در KMC X5 شش‌سرعته است و هماهنگی موتور و گیربکس آن‌ها نیز در سطح خوبی ارزیابی می‌شود. سیستم فرمان هر دو خودرو برقی و سیستم ترمز آن‌ها نیز در قسمت جلو دیسکی (در X5 از نوع خنک‌شونده) و در قسمت عقب هم دیسکی است.

نقطه‌ اشتراک بعدی این دو خودرو سیستم تعلیق آن‌هاست که در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع نیمه‌مستقل میل‌پیچشی است. دو کراس‌اوور X5 و A5 چرخ‌های 18 ‌اینچی با رینگ آلومینیومی دارند که در X5 به‌صورت دورنگ است.

درخصوص ابعاد دو خودرو نیز باید گفت طول، عرض و ارتفاع X5 به‌ترتیب 4505، 1850 و 1698 میلی‌متر و طول، عرض و ارتفاع A5 به‌ترتیب 4670، 1885 و 1740 میلی‌متر است. همچنین فاصله دو محور X5 و A5 به‌ترتیب 2660 و 2750 میلی‌متر است. وزن خالص دو خودرو هم تنها 10 کیلوگرم تفاوت دارد (1560 کیلوگرم X5 و 1550 کیلوگرم A5).

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی مشترک «KMC X5» و «KMC A5»

از جمله امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی مشترک دو خودرو شاسی‌بلند KMC X5 و KMC A5 می‌توان به این موارد اشاره کرد: چراغ‌های نورپایین جلو LED، صندلی‌های چرمی، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، تنظیم دستی صندلی شاگرد در 4 جهت، صندلی‌های ردیف عقب تاشونده، کنسول میانی ردیف‌های جلو و عقب، نمایشگر مرکزی با بلوتوث و USB، قابلیت اتصال تلفن‌همراه (Carplay + Andriod Auto)، خروجی برق ردیف جلو (12 ولت و 5 ولت)، اسپیکرهای متعدد و یک ساب‌ووفر، عایق درِ موتور، گرمکن صندلی‌های جلو، چراغ مطالعه جلو LED، فرمان چرمی با طرح دی‌کات، نورپردازی داخل بلندگوهای جلو، کیسه‌هوای جلو و جانبی، ABS+EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA)، سیستم کمکی ترمز اضطراری (BOS)، سیستم کنترل کشش (BOS)، سیستم فشار باد تایرها (TPMS)، ترمز پارک برقی (EPB)، اتوهلد، اهرم تعویض دنده با عملگر الکترونیکی، چراغ‌های روشنایی در روز، سنسور و دوربین پارک عقب، دوربین 360 درجه، ایزوفیکس صندلی کودک، سیستم ضد سرقت (Immobilizer)، هشدار نبستن کمربند برای سرنشینان جلو، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای برای کلیه سرنشینان، کمربند ایمنی جلو پیش‌کشنده، قابلیت تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی ردیف جلو، قفل مرکزی درها، قفل کودک، ریل سقفی، کروزکنترل، آنتن بال کوسه‌ای، سانروف پانارومیک به‌همراه پرده برقی با قابلیت تشخیص مانع، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، چراغ‌های جلو مجهز به‌سیستم مشایعت تا درِ منزل، پاور ویندوز و پاور سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده اتوماتیک همراه با گرمکن، تنظیم برقی و مجهز به‌راهنمای LED، کلیدهای کنترلی روی غربیلک‌فرمان، تنظیم غربیلک‌فرمان در دو جهت، کامپیوتر سفری، پشت‌آمپر دیجیتال 7 اینچی، قابلیت تنظیم نور صفحه‌کیلومتر به‌صورت لمسی، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، تنطیم تهویه‌مطبوع الکتریکی به‌صورت لمسی و دریچه‌های تهویه‌مطبوع برای سرنشینان عقب.

آپشن‌های خاص «KMC X5»

اگر برای شما مهم است که کنسول میانی خودرو شما مجهز به سردکن (Cool Box) باشد یا اگر دیگر اعضای خانواده مانند همسر یا فرزند بزرگ شما نیز با خودرو شما رانندگی می‌کنند و هر کدام تنظیم صندلی را مطابق قد و دید خودشان برهم می‌زنند و بدین‌ترتیب نیاز به آپشن حافظه صندلی راننده دارید، باید از میان این دو خودرو KMC X5 را برگزینید.

«X5» و «A5»؛ دو کراس‌اوور «KMC» برای خواسته‌ها و سلایق مختلف

این خودرو از حافظه آینه‌های جانبی (متصل به صندلی‌ها) نیز برخوردار است. از دیگر امکانات کاربردی KMC X5 برای خانواده‌های پرجمعیت می‌توان به دو عدد خروجی برق ردیف عقب 5 ولت، دوحالته‌ بودن خروجی هوای ردیف دوم، چراغ مطالعه عقب LED، هشدار نبستن کمربند برای شاگرد و سرنشینان عقب، سینی صندوق عقب جمع‌شو (لول‌شونده)، باز و بسته شدن تک‌لمسی همه شیشه‌ها با تشخیص مانع، چراغ صندوق عقب هالوژن، تایر زاپاس با سایز اصلی (متناسب با وزن بیشتر سرنشینان)، هشدار چشمک‌زن چراغ عقب در هنگام ترمز ناگهانی ESS و چراغ‌های مه‌شکن عقب اشاره کرد.

«X5» و «A5»؛ دو کراس‌اوور «KMC» برای خواسته‌ها و سلایق مختلف

سیستم صوتی X5 نیز 10 بلندگو دارد که در مقایسه با A5 با 8 بلندگو کمی فراگیرتر است. از دیگر آپشن‌های خاص KMC X5 که ممکن است با خواسته‌ها و سلایق شما همخوانی داشته باشد، می‌توان به قابلیت تنظیم گودی کمر در صندلی راننده، سنسورهای نور و باران، کنترل سرعت در سرازیری (DAC)، به‌هم‌پیوستگی چراغ‌های عقب، Welcome Sound (خوش‌آمدگویی صوتی) و 12.8 اینچی ‌بودن نمایشگر MP5 خوان X5 در مقایسه با نمایشگر 10 اینچی A5 اشاره کرد.

تمام چراغ‌ها نیز در X5 از نوع LED است که چراغ نورپایین جلو A5 هم LED است؛ اما بقیه چراغ‌های آن از نوع هالوژن است. گفتنی است صندلی راننده X5 هم مجهز به Easy Access (پیاده ‌شدن آسان) است. این سیستم هنگام خاموش کردن خودرو به‌طور خودکار، صندلی راننده را عقب می‌دهد و فرمان را نیز به‌صورت تلسکوپی به‌سمت جلو می‌برد که به این شکل فضای مانور بیشتری برای راننده ایجاد می‌شود.

آپشن‌های خاص «KMC A5»

اگر برای شما مهم است که همه تنظیمات خودرو از طریق نمایشگر اصلی آن نبوده و کلیدهای کنترلی خودرو تماما لمسی نباشند، پس KMC A5 را برگزینید که یک پنل لمسی 3.4 اینچی مجزا از نمایشگر برای تهویه دارد. همچنین سیستم تهویه‌مطبوع در A5 اتوماتیک و در X5 صرفا الکتریکی به‌صورت لمسی است.

«X5» و «A5»؛ دو کراس‌اوور «KMC» برای خواسته‌ها و سلایق مختلف

در خودرو A5 علاوه‌بر گرم‌کن صندلی راننده که در X5 هم لحاظ شده است، آپشن سردکن صندلی راننده را نیز داریم که با توجه به اقلیم گرم و خشک ایران، برخی آن را بسیار کاربردی‌تر از گرم‌کن صندلی می‌دانند. از دیگر آپشن‌های خاص KMC A5، دوربین ثبت وقایع است که به‌ویژه در شهرهای پررفت‌وآمد بسیار کاربردی است و در صورت بروز هر اتفاقی، به‌تشخیص و معرفی عامل آن کمک می‌کند.

همچنین اگر برخورداری خودرو از شارژر بی‌سیم موبایل یا برقی‌ بودن درِ صندوق‌عقب و مجهز بودن آن به قابلیت تشخیص مانع برایتان مهم است، باید A5 را در اولویت قرار دهید. همچنین درصورتی ‌که بر تعدد سیستم‌های ایمنی خودرو تاکید دارید، می‌توانید روی تجهیزات ایمنی خاص KMC A5 مانند سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW)، سیستم هشدار خروج از مسیر (LDWS)، سنسور نقطه‌کور (BSD) و سنسور پارک جلو حساب کنید.

«X5» و «A5»؛ دو کراس‌اوور «KMC» برای خواسته‌ها و سلایق مختلف

کراس‌اوور A5 همچنین مجهز به 6 کیسه هواست که در مقایسه با A5 با 4 کیسه هوا کمی دربرگیرندگی بیشتری دارد. از دیگر ویژگی‌های خاص KMC A5 که ممکن است با سلایق شما همخوانی داشته باشد، می‌توان به نورپردازی داخل کابین آن اشاره کرد و البته یادآور شد که در X5 هم نورپردازی محدودی (داخل بلندگوهای روی در جلو) لحاظ شده است. تریم داخلی دورنگ نیز از دیگر جذابیت‌های بصری کابین A5 است. نکته آخر این‌که برخلاف X5، دو خروجی اگزوز روی سپر عقب A5 واقعی است. البته X5 نیز دو اگزوز دارد که زیر خروجی‌های فیک قرار گرفته و به آن‌ها وصل نشده‌اند.

جمع‌بندی کلی

سخن آخر این‌که با توجه به‌ هم‌سطح بودن یا مشابهت نسبی بسیاری از ویژگی‌های KMC X5 و KMC A5 در بخش‌های طراحی، ابعاد، قیمت، کیفیت مونتاژ، تعداد آپشن، اعتبار شرکت عرضه‌کننده و گستردگی خدمات فروش و پس از فروش و دسترسی به لوازم‌یدکی آن‌ها، اگر نگاه سرمایه‌ای در خرید شما بر نگاه مصرفی می‌چربد و ملاک شما صرفا کوتاه‌تر بودن زمان فروش ‌رفتن خودرو در بازار کارکرده‌هاست، KMC X5 گزینه مناسب‌تری برای شماست.

همچنین اگر خروجی بالاتر پیشرانه یا برخورداری از امکانات کاربردی بیشتر برای سرنشینان عقب برایتان مهم است، باز هم می‌توانید کراس‌اوور X5 را از میان این دو خودرو برگزینید. درمقابل، اگر آپشن‌هایی مانند تهویه‌مطبوع اتوماتیک، سردکن صندلی راننده، دوربین ثبت وقایع، شارژر بی‌سیم موبایل یا برقی ‌بودن درِ صندوق‌عقب و قابلیت تشخیص مانع آن و همچنین وجود برخی سیستم‌های ایمنی مانند هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از مسیر، سنسور نقطه‌کور و سنسور پارک جلو برایتان مهم است، باید A5 را در اولویت قرار دهید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ