از تفاوت کوین و توکن چه میدانید؟!

اقتصاد ایران: بازار رمزارزها هرچند که در مقایسه با سایر بازارهای مالی، بازاری نوظهور به شمار می‌رود؛ اما هر مارکتی متناسب با ماهیت خود مملو از اصطلاحات تخصصی است و مارکت ارز دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. تسلط بر اصطلاحات دنیای کریپتوکارنسی، تصویر صحیح‌تری از این دنیای نوظهور کاربردی در حوزه امور مالی به دست می‌دهد و به همین علت بسیاری از کاربران به دنبال یادگیری مباحث پایه‌ای بازار رمزارزها هستند. یکی از این موضوعات پایه‌ای تسلط بر چیستی کوین و توکن در ارز دیجیتال و تفاوت آن‌هاست. در برخی مقالات آموزشی، کارشناسان بدون توجه به تفاوت کوین و توکن در ارز دیجیتال، این دو اصطلاح را به جای همدیگر به کار می‌برند و همین موضوع موجب ایجاد یک تصور اشتباه از این دو مفهوم شده است! با ما در این مقاله همراه باشید تا با تفاوت‌های موجود میان کوین و توکن در دنیای کریپتو بهتر آشنا شوید.

منظور از کوین در بازار ارز دیجیتال

کوین‌ها (Coins) در دنیای رمزارزها به آن دسته دارایی‌های دیجیتالی اطلاق می‌گردد که دارای بلاکچین مستقلی برای خود هستند و کوین بومی آن شبکه بلاکچینی به شمار می‌روند. به عنوان مثال بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و مونرو (XMR) همگی نمونه‌هایی از کوین‌ها در دنیای رمزارزها هستند که مستقل بوده و در شبکه بلاکچینی مخصوص به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این ارزهای دیجیتالی با هدف استفاده به عنوان وسیله مبادله طراحی شده‌اند و تیم‌های توسعه‌دهنده به دنبال آن هستند که کاربران از کوین‌ها در خرید ارز دیجیتال دیگر یا حتی کالا استفاده نمایند. از طرفی کوین‌ها در سفته‌بازی نیز کاربرد دارند؛ به این معنا که برخی از تریدرها این کوین‌ها را با امید افزایش قیمت خریداری می‌کنند و با رشد قیمتی آن‌ها سود خوبی کسب می‌کنند.

به طور خلاصه، در راه‌اندازی و عرضه کوین‌ها کار از مرحله صفر شروع می‌شود مثل این ماجرا که گویی برای رایانه شخصی‌تان از پایه یک سیستم عامل اختصاصی نوشته و پیاده‌سازی شود. در کوین‌ها نیز هر کوین دارای بلاکچین اختصاصی خود است که در آن نقش کوین بومی را ایفا می‌کند و از آن برای کارهای مختلف مثل پرداخت کارمزد استفاده می‌کنند.

منظور از توکن در بازار ارز دیجیتال

توکن‌ها (Tokens) دارایی‌های دیجیتالی دیگری هستند که می‌توان آن‌ها را در دنیای کریپتوکارنسی پیدا کرد؛ با این تفاوت که این دارایی‌های دیجیتالی بر خلاف کوین‌ها دارای بلاکچین اختصاصی برای خود نیستند و برای فعالیت در بازار رمزارزها به شبکه بلاکچین دیگری نیاز دارند. به عنوان مثال رمزارز تتر (USDT) که با استاندارد ERC-20 طراحی شده، یک توکن بر بستر شبکه بلاکچین اتریوم است. به بیان ساده‌تر، یک تیم توسعه‌دهنده در طراحی و راه‌اندازی یک توکن نیازی به کدنویسی از صفر نداشته و توکن بر روی شبکه بلاکچینی که موجود است، راه‌اندازی می‌گردد. جالب است بدانید که اتریوم به دلیل برخورداری از قراردادهای هوشمند (Smart Contract)، محبوب‌ترین بلاکچین میزبان برای توکن‌ها به شمار می‌رود و توکن‌های ساخته شده بر روی این شبکه بلاکچینی از استانداردد ERC-20 بهره می‌برند.

توکن‌ها نیز اصولاً دارای کاربردهای مختلفی هستند؛ به عنوان مثال می‌توانند نماینده یک کالای فیزیکی باشند، همان طور که 1 تتر نماینده 1 دلار آمریکا در بازار رمزارزهاست یا می‌توان از آن‌ها به عنوان شرطی برای دسترسی کاربران به یک سرویس یا برنامه استفاده کرد. بنابراین، توکن‌ها نیز در نوع خود دارای کاربردهای قابل توجهی هستند و نداشتن بلاکچین اختصاصی برای آن‌ها یک عیب به شمار نمی‌رود.

تفاوتهای کلیدی کوین و توکن در بازار ارز دیجیتال

بنا به گزارش صرافی کیف پول من، تفاوت اصلی میان کوین‌ها و توکن‌ها در ساختار و هدف آن‌ها نهفته است. کوین‌ها دارای بلاکچین اختصاصی هستند و در درجه اول به عنوان یک وسیله مبادله عمل می‌کنند و کاربرد اصلی آن‌ها در پرداخت کارمزد تراکنش در شبکه بلاکچین اختصاصی خود است. حال آن که توکن‌ها دارای بلاکچین اختصاصی نیستند و بر روی بلاکچین‌های موجود طراحی و راه‌اندازی می‌شوند. توکن‌ها اصولاً با یک پروژه رمزارزی در اکوسیستم بلاکچین در ارتباط هستند و از آن‌ها برای دسترسی به امکانات پروژه مورد نظر بهره گرفته می‌شود. به لحاظ مرحله ایجاد و راه‌اندازی نیز توکن‌ها بسیار راحت‌تر از کوین‌ها ایجاد می‌گردند؛ چراکه ساخت کوین نیازمند ساخت یک شبکه بلاکچین جدید است و طبیعتاً به زمان و همچنین تخصص بیشتری نیاز دارد.

در نحوه قیمت‌گذاری کوین‌ها و توکن‌ها نیز با تفاوت ظریفی مواجه هستیم. کوین‌ها اصولاً به عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش مورد استفاده قرار می‌گیرند و این درحالیست که از توکن‌ها برای تأمین انرژی برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) استفاده می‌شود. البته باید توجه داشت که کوین بودن یک ارز دیجیتال همواره به معنی ارزش بسیار بالای آن نیست و نمی‌توان کلیه کوین‌ها را با بیت کوین یا اتریوم مورد مقایسه قرار داد؛ چراکه این دو ارز دیجیتال دارای شبکه‌های گسترده‌تر با امکانات بیشتر هستند و به همین علت است که همواره خرید بیت کوین و اتر مورد توجه معامله‌گران قرار دارد.

جالب است بدانید که وجود توکن‌ها موجب رونق‌گرفتن بازار کوین‌ها شده است! به عنوان مثال توکن دای (DAI) بر روی شبکه بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شده است و هرگاه کاربری تراکنشی از ارز دای انجام دهد باید کارمزد تراکنش خود را به اتر (ETH) پرداخت کند که چنین موضوعی موجب بالا رفتن تقاضا در بازار برای خرید اتر و بالا رفتن قیمت آن خواهد شد. این ماجرا در حال حاضر در شبکه بلاکچین TON نیز دیده می‌شود و ایردراپ‌های مبتنی بر تلگرام که بر روی بلاکچین TON راه‌اندازی شده‌اند، موجب بالاتر رفتن قیمت تون کوین خواهند شد.

به طور خلاصه در مقایسه موجود میان کوین‌ها و توکن‌ها می‌توان موارد زیر را برشمرد:

• کارمزد شبکه در تراکنش کوین‌ها از خود کوین کسر می‌گردد؛ اما این کارمزد در تراکنش توکن‌ها با رمزارز بومی شبکه پرداخت می‌گردد.

• کوین‌ها اصولاً فقط به عنوان واسطه در معاملات کاربرد دارند؛ اما توکن‌ها می‌توانند کاربردهای مختلفی را در شبکه برعهده بگیرند.

• هر یک از کوین‌ها نیازمند ولت و آدرس اختصاصی است؛ اما توکن‌ها را می‌توان در کلیه آدرس‌های بلاکچین میزبان ذخیره نمود.

معامله کوینها بهتر است یا توکنها؟!

این که کدام یک از انواع ارز دیجیتال موجود در دسته کوین‌ها و توکن‌ها از سوی یک تریدر باید مورد معامله قرار بگیرد، تماماً به اهداف معاملاتی وی بستگی دارد. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت بر روی رمزارزها باشد، بهتر است به سراغ سرمایه‌گذاری بر روی کوین‌های برتر بازار نظیر بیت کوین یا اتریوم برود؛ اما اگر به دنبال کسب سود از نوسانات قیمتی و انجام معاملات کوتاه مدت باشد، خرید توکن‌ها می‌تواند سودآور باشد. اصولاً توکن‌ها پشتوانه ضعیف‌تری نسبت به کوین‌ها دارند و به همین علت میزان نوسانات قیمتی در آن‌ها بیشتر است.

بلاگ صرافی کیف پول من؛ معتبرترین مرجع فارسی زبان برای یادگیری اصطلاحات کریپتو!

از تفاوت کوین و توکن چه میدانید؟!

گفته شد که هم کوین‌ها و هم توکن‌ها نقش مهمی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال برعهده دارند؛ در بلاگ صرافی کیف پول من و در مقایسه کوین‌ها با توکن‌ها به این نکته اشاره شده است که کوین‌ها پایه و اساس شبکه‌های غیرمتمرکز بلاکچینی را شکل داده‌اند و توکن‌ها نیز به توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز و سایر پلتفرم‌های مبتنی بر بلاکچین کمک می‌کنند. به بیان ساده‌تر هم کوین‌ها و هم توکن‌ها نقش مهمی در رشد فضای رمزارزها داشته‌اند و استفاده از قابلیت‌های شبکه بلاکچین برای کاربران مختلف در سرتاسر جهان را تسهیل می‌کنند. اگر به دنبال آن هستید که اطلاعات بیشتری درباره تفاوت کوین و توکن در ارز دیجیتال و سایر اصطلاحات کلیدی دنیای کریپتو به دست آورید، توصیه می‌کنیم حتماً سری به بلاگ صرافی کیف پول من به آدرس www.kifpool.me بزنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ