صف‌های بنزین در زمان‌های خاص؛ تفریح گروهی یا دلواپسی؟!

اقتصاد ایران: با پدیده تبدیل بنزین زدن در زمان‌های خاص به یک تفریح گروهی مواجه‌ایم؛ عده‌ای از مردم مراجعه به پمپ‌های بنزین در زمان زلزله و یا رخدادهای اینچنینی را بیشتر یک تفریح و کل‌کل بشمار می‌آورند تا اینکه دلواپسی ناشی از کسری بنزین داشته باشند.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در زمان رخدادهای خاص مثل وقوع زلزله خفیف در تهران و یا حتی پاسخگویی نظامی ایران به جنایات رژیم جعلی صهیونیستی، اولین واکنش عده‌ای از مردم، مراجعه به پمپ بنزین‌هاست. اگرچه این اقدام غیرمنطقی و خنده‌دار به‌نظر می‌رسد؛ اما عده‌ای از مردم در هر رویدادی که کوچکترین ربطی به بنزین ندارد هم با مراجعه بی‌مورد به پمپ بنزین‌ها، ایجاد صف و ترافیک در جایگاه‌های عرضه سوخت را رقم می‌زنند.

اگر با این دید به این اقدام نگاه کنیم که ممکن است از دلواپسی ناشی از آینده‌نگری این عده خاص باشد، باز هم به هیچ توجیه منطقی نمی‌رسیم؛ چرا که هیچ‌گاه با یک رویداد نظامی و یا رخداد طبیعی چون زلزله خفیف همچون دو مورد زلزله در تهران در سال‌های اخیر، اختلالی در روند عرضه سوخت کشور ایجاد نشده است. اگر هم فرضاً اختلالی به‌هر دلیل در نظام عرضه سوخت رخ دهد، با یک باک بنزین بیشتر، هیچ توفیقی برای این متقاضیان بنزینی حاصل نمی‌شود و چه بسا تنها اختلال و چالش عرضه سوخت کشور در زمان بروز رخدادهای خاص، مراجعه بیش از نیاز همین عده در ظاهر دلواپس و آینده‌نگر است.

اما دید واقعی‌تر به این موضوع، تبدیل بنزین زدن در زمان‌های خاص به یک تفریح گروهی است. بررسی پست‌ها و کامنت‌های بنزینی شب گذشته که در زمان اجرای وعده صادق 2 و پس از آن، در فضای مجازی منتشر شده، نشان می‌دهد عده‌ای از مردم مراجعه به پمپ‌های بنزین در زمان زلزله و یا رخدادهای اینچنینی را بیشتر یک تفریح و کل‌کل بشمار می‌آورند تا اینکه دلواپسی ناشی از کسری بنزین داشته باشند. گرفتن سلفی در صف‌های پمپ بنزین، پرکردن باک و دور دور کردن‌های بعد از آن در شبی با رویداد خاص و دعوت دوستان به جایگاه‌هایی که در آن حضور پیدا کرده‌اند، از جمله تفریحات عده‌ای خاص بوده که اینچنین تفریحات، فقط در چند کلانشهر کشور از جمله تهران دیده شده است.

در واقع عموم مردم، وارد مقوله بنزین زدن در شب‌های زلزله یا حملات نظامی نمی‌شوند و عده‌ای اندک از مردم هستند که بیشتر با اهدافی غیر از نگرانی و دلواپسی ناشی از کسری بنزین، به پمپ بنزین‌ها مراجعه می‌کنند. نکته‌ای که وجود دارد این است که مراجعه بیش از نیاز این عده خاص، برای دو گروه ایجاد مشکل جدی کرده است. اولین گروه مردمی هستند که به طور طبیعی در این زمان، نیاز به تأمین بنزین برای خودروی خود دارند و بر اساس نیاز خود، راهی جایگاه‌های عرضه می‌شوند؛ این افراد با صف‌های طولانی مواجه می‌شوند که در حالت عادی وجود ندارد و بعضا مجبور به تحمل ساعت‌ها معطلی در این صف‌ها شده‌اند. این نمونه را شب گذشته در برخی جایگاه‌های غرب تهران شاهد بودیم.

گروه دومی که از این اقدام غیرمنطقی عده‌ای خاص برای مراجعه بیش از نیاز به پمپ‌های بنزین دچار زحمت می‌شوند، جایگاه‌داران و کارکنان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هستند که مجبور به حضور بیشتر در محل کار، تلاش مضاعف برای تأمین تقاضای بیشتر بنزین و حضور در شیفت‌های شبانه‌ای هستند که در حالت عادی می‌توانستند شب را در کنار خانواده و به استراحت بگذرانند.

بررسی مراجعه بنزینی در رویداد شب گذشته نشان می‌دهد از تعداد افرادی که به دلایل غیرمنطقی در زمان‌های اینچنینی به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند، نسبت به رخدادهای مشابه، کاسته شده و شب قبل، فقط در چند شهر بزرگ از جمله تهران و آن هم در برخی جایگاه‌ها، شاهد مراجعه بیش از نیاز برای دریافت بنزین بودیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ