جامعه بین المللی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی واکنش نشان دهد

اقتصاد ایران: معاون اول رئیس جمهور گفت: تداوم روند جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه لبنان و غزه قابل پذیرش نیست و جامعه بین المللی باید هر چه سریع‌تر نسبت به آن واکنش جدی نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا عارف در نشست نخست وزیران اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: تداوم روند جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم بیگناه و بی دفاع و کشتار کور و وحشیانه زنان و کودکان لبنان و غزه برای جمهوری اسلامی ایران قابل پذیرش نیست و لازم است جامعه بین المللی هر چه سریع‌تر نسبت به آن واکنش جدی نشان دهد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه اقتصاد در عرصه بین الملل، هم افزایی اقتصادی میان کشورهای مستقل و در حال توسعه نظیر اعضا اتحادیه اقتصادی اوراسیا را از یک امکان به یک ضرورت غیرقابل اجتناب تبدیل می‌نماید، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با توجه به ظرفیت‌های داخلی خود نقش فعال‌تری را در این اتحادیه بر عهده گیرد.

عارف افزود: با نهایی شدن درخواست عضویت ناظر ایران در نشست جاری، تقویت بیش از پیش پیوندهای سیاسی و اقتصادی ایران و کشورهای عضو اتحادیه رقم خواهد خورد.

متن کامل سخنان عارف در نشست نخست وزیران اتحادیه اقتصادی اوراسیا به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای نیکول پاشینیان،

نخست وزیر محترم ارمنستان.

نخست وزیران محترم کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا.

نخست وزیران عضو ناظر اتحادیه اوراسیا.


سلام علیکم

در ابتدا بر خود لازم می‌دانم بابت میزبانی صمیمانه و شایسته از جناب آقای پاشینیان، نخست وزیر محترم ارمنستان و نیز مردم شریف این کشور تقدیر و تشکر کنم. همچنین مایلم مراتب خرسندی خود را از حضور و سخنرانی در این نشست و در جمع شما بزرگواران اعلام نمایم.

عالیجنابان.

باعث تأسف است که اعلام کنیم جهان در یک سال گذشته نظاره‌گر بزرگ‌ترین جنایت‌ها توسط رژیم صهیونیستی علیه مردم بی گناه بوده است. زبان از بیان جنایت‌های هولناک این رژیم در کشتار کور و وحشیانه زنان و کودکان و مردم بی گناه و بی دفاع در لبنان قاصر است. معلوم نیست همین حالا که این جملات را می‌شنوید سقف چند خانه بر سر کودکان و ساکنان بی گناه لبنانی آوار می‌شود. متأسفانه شاهد آن هستیم که جامعه بین المللی با ناتوانی خود در برقراری آتش بس و جلوگیری از کشتار غزه موجب گسترش دامنه جنایات این رژیم در منطقه شده است. رژیم صهیونیستی نشان داده است که به هیچیک از قوانین و مقررات بین المللی پایبند نیست و کوچک‌ترین تعهدی به انسانیت و حقوق بشر ندارد. تداوم این روند برای جمهوری اسلامی ایران قابل پذیرش نیست و لازم است هر چه سریع‌تر جامعه بین المللی نسبت به آن واکنش جدی نشان دهد.

حضار گرامی.

جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده است که به عنوان یک شریک قابل اعتماد در منطقه، به دنبال تقویت و گسترش روابط سیاسی و به ویژه اقتصادی در سطوح دو جانبه و چند جانبه است. ما باور داریم توسعه پایدار اقتصادی تنها از طریق تعمیق همکاری‌های سازنده میان کشورهای منطقه امکان پذیر خواهد بود و بسترهایی نظیر «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» نقشی تعیین کننده در تحقق این دست همکاری‌ها دارند. اتحادیه اقتصادی اوراسیا که اکنون در آستانه دهمین سالگرد تأسیس آن قرار داریم، ابتکار قابل توجهی در زمینه بهره برداری از ظرفیت‌های مشترک منطقه‌ای برای توسعه پایدار اقتصادی به شمار می‌رود. مجموع تولید ناخالص داخلی ۲،۴ تریلیون دلاری و تجارت خارجی ۸۰۰ میلیارد دلاری و ساختار تعرفه‌ای مترقی که درون این اتحادیه وجود دارد، نویدبخش ظهور یک بلوک اقتصادی قدرتمند در سطح بین المللی است. به طور ویژه باید توجه داشت که اعضا اتحادیه اوراسیا در کنار یکدیگر مجموع مکملی از عناصر اقتصادی مورد نیاز برای ایجاد زنجیره‌های ارزش مختلف از کشاورزی گرفته تا صنایع معدنی و تولیدی را در اختیار دارند.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با توجه به ظرفیت‌های داخلی خود نظیر بیش از ۸۰ میلیارد دلار ظرفیت بالقوه تجارت با اعضا اتحادیه، دارا بودن منابع سرشار نفت و گاز، مزیت ترانزیتی قابل اعتنا و توانمندی قابل توجه فنی مهندسی و نیروی انسانی، نقش فعال‌تری را در این اتحادیه بر عهده بگیرد. از همین رو، امیدواریم مقدمات عضویت ناظر جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا هر چه سریع‌تر فراهم شود.

آقایان و خانم‌ها.

در این راستا، مایلم به صورت ویژه به راه گذر بین المللی شمال جنوب به عنوان یکی از مهمترین زمینه‌های همکاری میان ایران و اعضای اتحادیه اوراسیا اشاره نمایم که می‌تواند اتصال لجستیکی ارزشمندی میان اوراسیا و بازارهای وسیع و روبه رشدی همچون خلیج فارس، جنوب و جنوب شرق آسیا ایجاد نماید. جمهوری اسلامی ایران از مشارکت کشورهای عضو اتحادیه در بهره برداری از ظرفیت‌های فعلی این راه گذر استقبال نموده و نسبت به گسترش همکاری با اعضا در راستای توسعه ظرفیت‌های بالقوه این راه گذر مصمم است. ما معتقدیم که بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان می‌توانند به یکی از مهم‌ترین سکوهای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا با سایر کشورها مبدل گردند که در این خصوص لازم است به ظرفیت ۲۱۰ میلیون تنی بنادر ایران به جنوب اشاره نمایم که البته در دست توسعه و افزایش است. در این راستا جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به کشورهای عضو اتحادیه در خصوص ایجاد مراکز لجستیک تجاری در پس کرانه بنادر شمالی و جنوبی تسهیلات ویژه اعطا نماید.

عالیجنابان.

اقتصاد جهانی همواره عرصه تعامل، همکاری و مبادله همه بازیگران و کشورها بوده است. با این وجود، آمریکا با سو استفاده از تسلطی که بر بازارها و ساز و کارهای مالی، تجاری و اقتصادی جهان دارد، این ابزارها را در جهت پیشبرد منافع سیاسی و ژئوپلتیک خود هدایت می‌کند. متأسفانه امروز شاهد آن هستیم که این ساز و کارهای بین المللی که در راستای تسهیل و توسعه تجارت و همکاری اقتصادی در سطح بین المللی طراحی شده بود، به ابزاری برای تحمیل اراده و خواست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا تبدیل شده است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تأسیس قربانی این سیاست‌های تبعیض آمیز ایالات متحده بوده است.
با کمال تأسف شاهد آن هستیم که پس از تحولات اخیر، دامنه سیاست‌های تحریمی آمریکا به محیط اوراسیا نیز گسترش یافته و سلاح ظالمانه تحریم علیه فعالان اقتصادی در کشورهای مختلف این منطقه نیز به کار رفته است. تسلیحاتی شدن اقتصاد در عرصه بین الملل، هم افزایی اقتصادی میان کشورهای مستقل و در حال توسعه نظیر اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را از یک امکان به یک ضرورت غیرقابل اجتناب تبدیل می‌نماید. از رهگذر همکاری‌های نزدیک و برابر میان کشورهای مستقل است که می‌توان به بی اثر نمودن این سیاست‌ها امیدوار بود. ما اعتقاد داریم که اتحادیه اقتصادی اوراسیا نمونه‌ای از این همکاری‌های نزدیک و برابر میان کشورهای مستقل به شمار می‌رود. با این وصف به نظر می‌رسد توسعه ابزارهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حوزه‌های مختلف نظیر تبادلات مالی و بانکی، زیرساخت‌های لجستیک باید در دستور کار اعضا قرار گیرد. همچنین توسعه گسترده جغرافیایی اعضای اتحادیه می‌تواند در تقویت جایگاه این اتحادیه نقش مؤثری ایفا نماید و با چشم انداز تعیین شده توسط این اتحادیه برای سال ۲۰۴۵ نیز تطابق دارد.

حضار محترم.

گام نخست جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا با عقد موافقتنامه تجارت آزاد در سالی که گذشت به خوبی برداشته شد. ما پیش بینی می‌کنیم که این موضوع نقش مؤثری در توسعه روابط تجاری ما با اعضای اتحادیه ایفا نماید. گام دوم نیز درخواست جهت عضویت ناظر در این اتحادیه است که امیدواریم با نهایی شدن آن در نشست جاری، تقویت بیش از پیش پیوندهای سیاسی و اقتصادی ایران و کشورهای عضو اتحادیه رقم بخورد. چنانکه پیشتر بیان شد ما حاضریم در ابتکارهای ذیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا نقش آفرینی فعال و موثرتری داشته باشیم تمام ظرفیت‌های خود را در مسیر تحقق این امر به خدمت خواهیم گرفت. زمینه‌های همکاری متعددی پیش روی ما و شما قرار دارد؛ از توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های زیرساختی مرتبط با انرژی و برق گرفته تا حوزه‌های محیط زیستی و فناوری‌های پیشرفته، لازم است اشاره کنم ایران تمرکز ویژه‌ای بر توسعه اقتصاد دانش بنیان در بخش‌های مختلف داشته و در حال حاضر بیش از ۹۶۰۰ شرکت دانش بنیان در زمینه‌های مختلف اعم از نانوتکنولوژی، بایوتکنولوژی و… در سطح کشور ما فعالیت دارند. این شرکت‌ها بالاخص در فناوری‌های نوین در سطح بین المللی جایگاهی رفیع یافته و قادر به رقابت با کشورهای مطرح جهان هستند.

آقایان و خانم‌ها؛

تلاش جمهوری اسلامی ایران معطوف به توسعه روابط با سایر کشورها مبتنی بر احترام و انتفاع متقابل، فارغ از تصمیمات و اقدامات قدرت‌های سلطه طلب، ادامه خواهد یافت. ما باور داریم عصر حاضر، عصر قدرت‌های نوظهور است و ما بر ارتقا نقش کشورهای در حال توسعه در اقتصاد، تجارت و سیاست بین الملل تاکید ویژه داریم.
در پایان امیدوارم اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حضور قدرتمند تمامی اعضا و شرکا در جهت تحقق اهداف مدنظر خود با تمرکز بر منافع مشترک گام بردارد.

از بذل توجه شما سپاسگزار و متشکرم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ