سازمان بیمه سلامت: ۳۵ درصد هزینه‌های بستری برای سالمندان است

اقتصاد ایران: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان این که ‌در سال گذشته ۳۵ درصد از کل هزینه‌ها در حوزه بستری مربوط به سالمندان بوده است، گفت: بیمه سلامت سال گذشته برای سالمندان ۱۹ هزار میلیارد تومان هزینه پرداخت کرده است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی ناصحی امروز در اولین کنگره ملی و بین‌المللی سیاست‌گذاری در حوزه سالمندی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: سالمندی بخشی از روند طبیعی زندگی انسان محسوب می‌شود و نمی‌توان آن را متوقف کرد بلکه باید با مراقبت‌های صحیح به سالمندی پویا تبدیلش کرد. سالمندی جمعیت در کشورهای توسعه یافته پدیده جدیدی نیست اما کشورهای در حال توسعه از جمله ایران از هم‌اکنون باید برای رفاه سالمندان خود چاره‌ای بیندیشند.

چرا ایران سالمند شده است؟

وی درباره چرایی سالمند شدن ایران افزود:‌ سالمندی جمعیت بر اثر عواملی از جمله کاهش مرگ و میر و افزایش امید به زندگی و کاهش باروری و افزایش مهاجرت جوانان پدیدار شده است. سالمندی علاوه بر این که گواه رشد و پیشرفت تکنولوژی و گسترش مراقبت‌های بهداشتی است می‌تواند به یکی از چالش‌های بزرگ کشورها تبدیل شود.

ناصحی ادامه داد: مسائلی همچون نبود حمایت‌های اجتماعی، نداشتن شغل، مخارج زندگی و هزینه‌های بهداشتی و درمانی سرسام‌‌آور از جمله مواردی است که لزوم توجه به قشر سالمند جامعه را پررنگ‌تر می‌کند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بیمه‌های درمانی در کشور باید پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها، غربالگری به موقع و زندگی سالم برای جوانان را در دستور کار خود قرار دهند.

هزینه‌کرد 19 هزار میلیاردی بیمه سلامت برای سالمندان

وی با اشاره به هزینه‌کرد بیمه‌ سلامت برای سالمندان تشریح کرد: در سال 1402 تعداد سالمندان بالای 60 سال، بالغ بر 9 میلیون نفر بوده است و کل هزینه‌های پرداختی سازمان بیمه سلامت برای سالمندان در حوزه بستری در سال گذشته 11 هزار میلیارد تومان و در بخش سرپایی 8 هزار میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد:‌ در سال گذشته 35 درصد از کل هزینه‌ها در حوزه بستری مربوط به سالمندان بوده است.

پیرترین و جوان‌ترین استان‌های کشور

وی با بیان این که گیلان، مازندران و تهران بیشترین درصد جمعیت سالمند در ایران را دارند، تصریح کرد: آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان کمترین درصد جمعیت سالمند را دارند.

چالش‌های نظام سلامت با پیری جمعیت

ناصحی خاطرنشان کرد:‌ پیری جمعیت نظام سلامت و بیمه‌ها را با چالش‌هایی از جمله افزایش برداشت از منابع بیمه‌ها، افزایش میزان شیوع بیماری‌های مزمن، افزایش انواع خدمات درمانی،‌ افزایش مصرف دارو و عارضه‌های درمانی می‌کند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: در ایران به دلیل اینکه جمعیت در حال پیر شدن است حتی قبل از اینکه با موج جمعیت سالمند مواجه شویم صندوق‌های بازنشستگی در مرز بحران قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ