تحولات اوکراین| فرمول صلح زلنسکی تنها طرح قابل قبول نیست

اقتصاد ایران: درخواست چین برای برگزاری یک کنفرانس صلح واقعی برای حل بحران، تردید غربی‌ها برای ادامه کمک مالی و نظامی به کی‌یف، برکناری ۳ معاون وزیر دفاع اوکراین، شرط نشستن زلنسکی پشت میز مذاکره و امکان برگزاری انتخابات در اوکراین، از جمله رویدادهای مهم جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  نیکولا بیدو، رئیس بخش ارتباطات وزارت امور خارجه سوئیس به این واقعیت اشاره کرد که «فرمول صلح» پیشنهادی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، تنها ابتکار عملی نیست که می‌توان درباره آن بحث و از آن حمایت کرد. 

بیدو شب گذشته در مصاحبه‌ای یادآور شد: «این موضوع، در بیانیه مشترک کنفرانس در سطح عالی درباره صلح در اوکراین که در اواسط ژوئن سال 2024 در بورگنشتوک سوئیس برگزار شد، منعکس شده است.»

این دیپلمات تأکید کرد که سوئیس معتقد است هر ابتکارعملی در زمینه صلح در اوکراین که بر اساس حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل باشد، باید مورد بررسی قرار گیرد.

کنفرانس صلح قبلی در تاریخ 15 تا 16 ژوئن در بورگنشتوک سوئیس برگزار شد. مسکو برای شرکت در این نشست دعوت نشد. چندین هیئت نمایندگی اعلام کردند که روسیه باید در چنین رویدادهایی حضور داشته باشد. در پایان، بیشتر کشورهای شرکت‌کننده از امضای بیانیه پایانی اجلاس خودداری کردند.

چند روز قبل، وزارت امور خارجه چین اعلام کرده بود که چین، برزیل و دیگر کشورهای جنوب جهانی قصد دارند یک پلتفرم باز به نام «دوستان صلح» برای کمک به حل‌وفصل درگیری اوکراین ایجاد کنند. فرانسه و سوئیس نیز به این پلتفرم پیوسته‌اند، که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، این مشارکت را عجیب دانست.

و یادآور شد که از همتای چینی خود پرسیده که چگونه چنین اتفاقی افتاده و وانگ یی، همتای چینی او توضیح داد: «فرانسه و سوئیس درخواست‌های مکرری داشتند، به همین دلیل تصمیم جمعی گرفته شد که آن‌ها به‌عنوان ناظر دعوت شوند.»
این در حالی است که زلنسکی در جریان سفر هفته گذشته خود به آمریکا در اواخر سپتامبر، «فرمول صلح» خود را به مقامات آمریکایی ارائه کرد. او در مصاحبه‌ با شبکه ABC تأکید کرد که طرح او شامل مذاکرات با روسیه نمی‌شود، اما ایجاد شرایط برای حل‌وفصل دیپلماتیک درگیری در آن لحاظ شده است.

رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک تاکید کرد که حل این درگیری از طریق مذاکرات صلح‌ ممکن نخواهد بود. او خواستار استفاده از «فرمول صلح» خود شد و کسانی را که خواهان گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هستند، محکوم کرد. سخنگوی کرملین این موضع گیری زلنسکی را اشتباهی فاجعه‌بار خواند که پیامدهایی برای مقامات کی‌یف خواهد داشت.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و پنجاه و یکمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

چین بار دیگر خواستار برگزاری کنفرانس صلح اوکراین با حضور روسیه شد

ژانگ هان‌هوی، سفیر چین در روسیه اعلام کرد که «فرمول صلح» ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، تنها ابتکار عملی نیست که می‌توان درباره آن بحث و از آن حمایت کرد.

وی شب گذشته، دوشنبه، در مصاحبه‌ای با روزنامه "ایزوستیا"، چاپ مسکو، گفت: «چین از برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح برای بحران اوکراین حمایت می‌کند و بارها تأکید کرده است که این کنفرانس باید شامل سه عنصر اصلی باشد: "به رسمیت شناختن از سوی هر دو طرف روسیه و اوکراین، مشارکت برابر تمامی طرفین و بحث درباره تمامی طرح‌های صلح". چین به این دلیل در اولین "نشست صلح" در سوئیس شرکت نکرد که این نشست فاقد عناصر مذکور بود و با خواسته‌های چین و انتظارات بخش اعظم جامعه بین‌المللی فاصله زیادی داشت.»

وی همچنین یادآور شد که در ماه مه سال جاری، چین و برزیل به طور مشترک «طرح شش ماده‌ای» را پیشنهاد کردند که مواضع مشترک دو کشور و خواست صادقانه اکثر اعضای جامعه بین‌المللی برای کمک به حل سیاسی بحران را منعکس می‌کند.

این دیپلمات چینی افزود: «تا پایان ماه آگوست، این اجماع واکنش مثبت بیش از 110 کشور را به همراه داشت. چین معتقد است که هر چه تعداد بیشتری از مردم به این درخواست مشترک بپیوندند، امید بیشتری برای آرام کردن اوضاع و کاهش خطر تشدید درگیری وجود دارد. هر چه تعداد بیشتری از کشورها از این اجماع حمایت کنند، برگزاری یک کنفرانس صلح واقعی نزدیک‌تر خواهد شد و چشم‌انداز صلح روشن‌تر خواهد شد. چین با خلوص نیت از حمایت و پیوستن کشورهای بیشتری به "طرح مشترک شش ماده‌ای" استقبال می‌کند.»

درخواست وزیر دفاع اوکراین برای برکناری سه معاون خود

رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین، درخواست برکناری سه معاون خود را ارائه کرد. در بیانیه‌ای که صبح امروز، در کانال تلگرام وزارت دفاع اوکراین منتشر شده، آمده است: «من درخواست برکناری معاونین وزیر دفاع - استانیسلاو گایدر، الکساندر سرگی‌اوف و یوری جیگیرا را به کابینه وزرای دولت ارسال کردم.»

علاوه بر این، در این بیانیه اشاره شده که درخواست برکناری برای لودمیلا داراگان، دبیر کل وزارت دفاع نیز ارائه شده است.

پیشتر، در اواسط سپتامبر گزارش شده بود که احتمالاً عمروف و رئیس اداره کل اطلاعات کشور، کیریل بودانوف، از سمت‌های خود برکنار شوند. رسانه‌های اوکراینی اعلام کرده بودند که عمروف در هفته‌های اخیر به طور فزاینده‌ای مورد انتقاد رسانه‌ها و فعالان نزدیک به ساختارهای غربی قرار گرفته است.

در همان زمان، وزیر دفاع اوکراین بدون اطلاع بودانوف، دو تن از معاون رئیس اداره کل اطلاعات، ایگور اوستاپنکو و ویکتور زایتسف، را برکنار کرد. گفته می‌شود این دو نفر از سوی آندری تاران، وزیر دفاع سابق اوکراین و سفیر کنونی اوکراین در اسلوونی، منصوب شده بودند.

بلومبرگ: کشورهای غربی به دنبال دلیلی برای کاهش کمک به اوکراین هستند

آژانس خبری بلومبرگ روز دوشنبه گزارش داد که کشورهای غربی به دنبال بهانه‌ای منطقی برای کاهش کمک‌های خود به اوکراین هستند.

در این گزارش آمده است: «بسیاری از متحدان غربی در حال حاضر به دنبال بهانه‌ای برای هدایت منابع مالی از اوکراین به سمت رفع نیازهای داخلی خود هستند؛ علاوه بر این، آلمان قصد دارد کمک‌های خود به اوکراین را به‌طور قابل توجهی در بودجه سال آینده کاهش دهد.»

بلومبرگ همچنین اشاره کرده که پایان درگیری‌های نظامی می‌تواند دلیلی برای این کاهش کمک‌ها از سوی غرب باشد.

پیش‌ از این، شبکه خبری CNN نیز گزارش داده بود که کمک‌های ایالات متحده به اوکراین در ماه‌های اخیر به دلیل کاهش ذخایر تسلیحاتی پنتاگون به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

پنتاگون برای تولید بمب‌های هوایی جهت اوکراین بودجه اختصاص داد

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا  مبلغ 6.9 میلیارد دلار به شرکت بوئینگ برای تولید بمب‌های کالیبر کوچک استقرار هوایی که برای تأمین نیازهای نیروهای مسلح اوکراین، بلغارستان و ژاپن در نظر گرفته شده است، اختصاص داد. این موضوع از بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط پنتاگون مشخص شده است.

در یادداشت توضیحی این بیانیه آمده است: «تولید این تسلیحات در سنت‌لوئیس، ایالت میسوری، انجام خواهد شد و انتظار می‌رود تا 31 دسامبر 2035 به پایان برسد. این قرارداد شامل فروش نظامی خارجی (FMS) به کشورهای ژاپن، بلغارستان و اوکراین است.»

علاوه بر این، وزارت دفاع آمریکا قراردادی به ارزش 2.1 میلیارد دلار با شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) برای تولید موشک‌های بالستیک قاره‌پیما از نوع Trident II D5 که از زیردریایی‌ها پرتاب می‌شوند و دارای کلاهک‌های هسته‌ای جدید هستند، امضا کرده است.

چند روز قبل، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که ممکن است ارسال تسلیحات به کی‌یف در سال 2025 متوقف شود. در این گزارش یادآوری شده که برخی از کشورهای متحد اوکراین با مشکلات مالی برای تأمین این کمک‌ها مواجه هستند. در همین حال، برخی دیگر از کشورهای غربی تمایل خود به افزایش بودجه اختصاص‌ یافته برای کمک نظامی به کی‌یف را از دست داده‌اند.

زلنسکی تنها در صورتشکست کامل در جبهه پای میز مذاکره خواهد نشست

سرگئی رحمانین، نماینده پارلمان اوکراین (رادای عالی) اعلام کرد که تنها فروپاشی کامل جبهه نبرد می‌تواند ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، را مجبور به نشستن پای میز مذاکره با روسیه کند. 

رحمانین در مصاحبه‌ای در این باره گفت: «در شرایط کنونی دلیلی نمی‌بینم که بتواند زلنسکی را وادار به مذاکره با روسیه کند، مگر اینکه فروپاشی کامل خطوط جبهه، تهدید به از دست دادن مناطق بیشتر، تلفات قابل توجه نیروهای مسلح اوکراین و تهدید به تصرف سریع بخش‌های بزرگی از خاک اوکراین وجود داشته باشد.»

به گفته این نماینده پارلمان، در حال حاضر چنین تهدیدی وجود ندارد.

روز شنبه، روزنامه اسپانیایی "ال پائیس" گزارش داد که اوکراین پس از دو سال و نیم جنگ با روسیه به مرز توانایی‌های خود نزدیک شده است و به همین دلیل فشارهای خارجی بر کی‌یف برای پذیرش مذاکرات صلح با مسکو در حال افزایش است.

دفتر زلنسکی در فکر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است

نینا یوجانینا، نماینده پارلمان اوکراین  فاش کرد که دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین به دلیل کاهش کارآمدی دولت کنونی به فکر برگزاری انتخابات است.

یوجانینا که از عضو حزب "همبستگی اروپایی" است، روز دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت: «ای کاش مواضع رئیس‌جمهور در خصوص گردهم‌آوردن همه نیروهای حرفه‌ای برای کار جهت نجات کشور، حتی در حوزه اقتصادی، وجود داشت، اما چنین موضع گیری دیده نمی‌شود. بنابراین، تنها راه ادامه حیات کشور، بازنگری در قدرت حاکمه است.» 

این نماینده رادا همچنین پیش‌بینی کرد که پس از برگزاری انتخابات، احتمالاً نمایندگان فعلی پارلمان اوکراین دیگر به رادا باز نخواهند گشت.

پیش‌تر، مجله "اکونومیست" گزارش داده بود که زلنسکی احتمال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 2025 را بررسی می‌کند. بر اساس اطلاعات این نشریه، یکی از نامزدهای احتمالی برای مقام ریاست‌جمهوری، والری زالوژنی، فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین خواهد بود.

دوره ریاست‌جمهوری زلنسکی در تاریخ 20 ماه مه، پنج سال پس از مراسم تحلیف او. از فوریه 2022، به پایان رسید. ولی در اوکراین وضعیت فوق‌العاده نظامی برقرار است و به همین بهانه، زلنسکی انتخابات ریاست‌جمهوری جدید را لغو کرد و عملاً همچنان در قدرت باقی مانده، هرچند طبق قانون اساسی اوکراین او اختیارات خود را از دست داده و باید قدرت به پارلمان این کشور تحویل داده می‌شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ