باید تنوع نرخ ارز کاهش یابد/بازار ارز الان کنترل شده است

اقتصاد ایران: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کنترل بازار ارز وابسته به قدرت مداخله بانک مرکزی است که الان بازار ارز کنترل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدشمس الدین حسینی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۰ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در تأمین و تخصیص نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی کشور اظهار کرد: ما از بانک مرکزی حمایت می‌کنیم اما انتظار داریم شاهد کاهش تعدد و تفاوت نرخ‌های ارز در کشور باشیم چرا که این تعداد از نرخ ارز در کشور باعث تخصیص نامناسب منابع و همچنین رانت شده است.

وی با بیان اینکه یکی از علل اصلی تورم و گرانی رشد نقدینگی است، گفت: به دلیل اجرای سیاست‌های ارزی، شاهد افزایش پایه پولی هستیم و بانک مرکزی و دیگر مسئولان این بخش باید برای مقابله با تورم اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام ارزی کشور ما شناور مدیریت شده است، نه نظام تثبیتی، تصریح کرد: درست است که بانک مرکزی مسئول ثبات بخشی به بازار ارز است اما باید چارچوب‌های لازم را هم در نظر گیرد و به بازار مبادلات ارزی اشراف داشته باشد، از سوی دیگر وزارتخانه‌های متقاضی ارز به ایجاد نظم در بازار ارز کمک کنند.

حسینی ادامه داد: کنترل بازار ارز وابسته به قدرت مداخله بانک مرکزی است که در شرایط فعلی باید بگویم که بازار ارز کنترل شده است اما کنترل نرخ ارز باعث انحراف در تخصیص منابع و تورم می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در ۵ سال گذشته ۱۷ میلیارد دلار ارز ترجیحی تخصیص داده شده است و باید بگویم بانک مرکزی کار خودش را در تأمین و تخصیص ارز انجام داده است. باید دستگاه‌هایی که ارز ترجیحی گرفته‌اند پاسخ دهند با این ارز چه کرده‌اند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ