نفس یزدی‌ها به شماره افتاد/ امسال ۸ واحد صنعتی آلاینده پلمپ شد

اقتصاد ایران: یزد- آلودگی هوا به امری روزمره در یزد تبدیل شده است، اگر سایر کلان شهرها از آلودگی سیال و خودروها گلایه دارند، یزد آلاینده‌های دائمی به نام واحدهای صنعتی دارد که آزار آنها تمامی نخواهد داشت.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - سمیه گلابگیریان: روزهای آلوده یکی از پس دیگری می‌گذرند و با شروع سرمای هوا شدت آلایندگی‌ها نیز همواره افزایش می‌یابد. در یک سو واحدهای صنعتی آلاینده دردسرساز هستند و در سوی دیگر سلامت یزدی‌ها است که از دست می‌رود و قربانی صنعت می‌شود.

دشت یزد - اردکان یکی از دشت‌های آلوده کشور محسوب می‌شود چرا که تعداد بالایی صنایع آلوده سنگین از واحدهای فولادی، کاشی و سرامیک، کوره‌ها و … در آن استقرار یافته‌اند و جا خوش کرده‌اند و راهکاری جز الزام آنها به رعایت استانداردهای زیست محیطی وجود ندارد چرا که با حجم سرمایه گذاری انجام شده و اشتغالزایی ایجاد شده نمی‌توان این واحدها را تعطیل کرد.

دفاع از سلامت مردم در مقابل سودجویان اقتصادی

یکی از شهروندان استان یزد با گلایه از آلودگی هوای استان یزد اظهار کرد: سلامت شهروندان یزدی در معرض خطر است و فریادهای آنها به جایی نمی‌رسد، شیوع بیماری سرطان اصلاً بی ربط با این آلودگی‌ها نیست، مدیران کارخانه‌ها اغلب در خارج از استان زندگی می‌کنند و این موضوع را درک نمی‌کنند اما مسئولان باید به داد مردم برسند.

محمد بهدادی افزود: جوانان ما در اثر سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهند و بخش قابل توجهی از مرگ و میر جوانان به دلیل آلودگی هوا است اما کسی زیر بار آن نمی‌رود و می‌گویند استناد علمی ندارد.

نفس یزدی ها به شماره افتاد/ امسال ۸ واحد صنعتی آلاینده پلمب شد

وی با اشاره به اینکه تنفس هوای سالم ابتدایی‌ترین حق انسان برای زندگی است، اضافه کرد: نباید سلامت مردم را فدای سودجویی عده‌ای کرد که اصلاً به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و حاضر نیستند بخشی از درآمد خود را برای کاهش آلودگی‌ها هزینه کنند بلکه مدام منکر اثرات منفی فعالیت خود بر سلامت مردم می‌شوند.

ضعف محیط زیست در نظارت و تعطیلی بر واحدهای آلاینده

یکی دیگر از شهروندان یزدی خواستار الزام واحدهای صنعتی آلاینده به استفاده از تجهیزات مدرن برای کاهش آلودگی شد و افزود: همه جای دنیا صنایع در حال فعالیت هستند اما به روز ترین سیستم‌های کاهنده آلودگی هوا را نصب می‌کنند تا مردم متضرر نشوند چرا که به موضوع حفاظت از محیط زیست اهمیت می‌دهند اما در ایران و استان یزد ابتدایی‌ترین تجهیزات به کار گرفته می‌شود که در دنیا منسوخ شده است.

مرجان رضایی ادامه داد: مشخص نیست که کارشناسان اداره محیط زیست که در کارخانه‌ها به عنوان نماینده حضور دارند چطور بر این واحدها نظارت می‌کنند که هنوز هم شاهد انتشار آلودگی صنایع حتی به صورت دود که کاملاً ظاهر است هستیم.

وی افزود: دود صنایع به چشم مردم است و مردم هم حریف صنایع نمی‌شوند از این رو دولت باید به نمایندگی از مردم از حقوق آنها دفاع کند و در این میان نقش اداره محیط زیست پررنگ است اما کارکرد مشخصی در این زمینه وجود ندارد و روند نظارت و بازرسی و تعطیلی واحدها مشخص نیست.

استقرار ۸۰ درصد واحدهای آلاینده یزد در محور یزد - عقدا

مسئول پایش محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد با بیان اینکه ۸۰ درصد الودگی ها مربوط به واحدهای صنعتی محور یزد-عقدا است، گفت: در سال جاری ۵ مورد پلمب واحدهای آلاینده در استان اتفاق افتاده است که ۳ مورد آن مربوط به واحدهای تولید شن و ماسه است.

نفس یزدی ها به شماره افتاد/ امسال ۸ واحد صنعتی آلاینده پلمب شد

دامون سلیمانی زاده در گفت و گو با خبرنگار بازار اضافه کرد: در چند ماه اخیر کارخانه‌های شن و ماسه بیشترین آلودگی را در استان داشتند که هنوز هم رفع آلودگی نشده‌اند پلمب هستند و تنها یک واحد تولید شن و ماسه در حال حاضر در استان یزد مجوز فعالیت دارد و دایر است.

وی اظهار کرد: در موضوع برخورد با واحدهای آلاینده در وهله اول شناسایی واحد مربوطه به صورت پایش و بازدیدهای دوره‌ای و سرزده، شکایات مردمی یا از طریق مسئولان دستگاه‌های استان معرفی می‌شوند.

مسئول پایش محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد بیان کرد: بازدیدها بر اساس علائم الودگی در روز و شب انجام می‌شود چرا که برخی واحدها با توجه به گرانی قطعات و سهل انگاری در شب تولید آلودگی دارند اما واحد پایش اداره محیط زیست بصورت سرزده و مستقل بازدید بازدید شبانه روزی را در برنامه دارد.

وی افزود: بازدید منجر به پایش از خروجی و دودکش‌ها سنجش می‌شود که بوسیله چشم یا با استفاده از دستگاه‌های مخصوص اندازه گیری گازها و ذرات از دودکش‌ها با استاندار بررسی می‌شود و برای سنجش آلودگی صوتی نیز دستگاه مخصوص اندازه گیری به کار گرفته می‌شود. همچنین آلودگی بو هم راهکارهایی برای سنجش دارد.

ضرورت بررسی آلایندگی یک سوم واحدهای صنعتی یزد

مسئول پایش محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد بیان کرد: در استان نزدیک ۳۶۰۰ واحد صنعتی داریم که حداقل یک سوم نیاز به تست و اندازه گیری دارند و نمونه گیری های انجام شده از خروجی دودکش، پسماند و صوت سه ماه یکبار به آزمایشگاه‌های محیط زیست ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: نتیجه آزمایش باید مطابق استانداردها باشد در صورت بالا بودن نتیجه آزمایش اخطار اولیه صادر شده و ۲۰ روز تا یک ماه به مدیریت واحد مهلت داده می‌شود تا نسبت به رفع آلودگی اقدام کند.

نفس یزدی ها به شماره افتاد/ امسال ۸ واحد صنعتی آلاینده پلمب شد

سلیمانی زاده افزود: کارشناسان اداره محیط زیست بعد از بازه زمانی تعیین شده مراجعه مجدد خواهند داشت و درصورت رعایت نکردن الزامات با دریافت اخطار صنایع الاینده از طریق اداره مالیات تا نیم تا یک و نیم درصد از فروش کارخانه جریمه می‌شوند.

وی گفت: در مرحله‌ی بعد مستنداتی شامل عکس فیلم، گزارش کارشناسی، اخطارهایی که صادر شده، عکس و فیلمهای دوربین‌های پایش و اندازه گیری اداره کل و ازمایشگاه به دادگاه معرفی و حکم پلمب صادر می‌شود که و براساس تعهدات رسمی و محضری تا رفع الودگی ادامه می‌یابد.

کاهش آلودگی با افزایش نظارت‌ها

مسئول پایش محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد تصریح کرد: اولین گشت شبانه اداره مدیریت حفاظت محیط زیست استان یزد از دهه ۸۰ در فعال شد و به رغم کمبود نیرو و تجهیزات با افزایش بازدیدها و گشت‌های شبانه ۳ روز در هفته از ساعت ۱۰ تا ۳ صبح شاهد کاهش آلودگی‌ها هستیم.

نگرانی مردم از افزایش اثرات آلودگی هوا در زمستان با توجه به شیوع بیماری‌های تنفسی به جا است و امید است که مسئولانی که همت گذاشته و از استقرار صنایع جدید در محورهای آلوده استان جلوگیری کرده‌اند، با نظارت بیشتر بر واحدهای موجود از نگرانی مردم بکاهند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ