اولین واردکننده ۴ مدل تویوتا به ایران را بشناسید

اقتصاد ایران: عصر خودرو- واردات خودرو به ایران سر و صدا و حرف و حدیث های فراوانی را به همراه داشت. بسیاری از شرکت ها با حاشیه وارد این بازی شدند و برخی نیز بدون حاشیه و سر و صدا نقش پررنگی را در واردات ایفا کردند.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، یکی از نخستین و بزرگترین واردکنندگان خودرو به ایران که برند محبوب تویوتا را برگزید، برساوش بود که در میان همه خودروهای وارداتی، نخستین وارد کننده مدل های BZ4X، BZ3، لوین و کرولا کراس به حساب می آید. این شرکت همچنین تویوتا RAV4 هایبرید را نیز آماده ورود به ایران و افزودن به سبد وارداتی های تویوتا کرده است.

تویوتا BZ3
سدان کامپکت الکتریکی، همان چیزی که اصلا از تویوتا انتظار نمیرفت! این خودرو اولین سدان برقی تویوتا و دومین خودرو از سری BZ است. عبارت BZ که از عبارت Beyond Zero به معنای فراتر از صفر، سری شکل گرفته خودروهای تمام برقی این برند پرآوازه است. اولین خودرو این سری، کراس اوور bZ4X است که در واقع نمونه کراس شده همین خودرو است. محل تولید این خودرو کارخانه مشترک FAW-TOYOTA است که کرولاهای وارداتی نیز در همینجا مونتاژ می شوند. همچنین باتری و موتور این خودرو را شرکت BYD‌ تامین می کند. فرمان این خودرو به مدل دبل D-CUT مشهور است که همین طرح سبب فضای پا مناسب برای رانندگان قد بلند می شود. فرمان این خودرو در 4 جهت به صورت دستی تنظیم می گردد و نکته عجیب تر اینکه ستون فرمان این خودرو و کاورهای اطراف آن تا پشت آمپر خودرو کشیده شده اند. روی فرمان دکمه راهنما چپ و راست دیده می شود که از نظر بنده سبب ارگونومی بهتر می گردد. از دیگر عجایب این خودرو وجود پدل شیفتر است البته نه برای تعویض دنده، بلکه یکی برای برف پاک کن و دیگری برای نور بالا! کیلومتر خودرو همانند یک تبلت کوچک در پشت فرمان قرار داده شده است. دریچه کولر مرکزی در این خودرو نداریم که البته داریم ولی نه در کنار مانیتور بلکه پشت مانیتور! البته این اقدام احتمالا برای خنک سازی مانیتور این خودرو در هوای گرم است. جالیوانی برای سرنشینان جلو زیر دریچه کولر هر به صورت کشویی وجود دارد.

برای بازکردن درب خودرو از داخل، دستگیره پشت زیرآرنجی درب پنهان شده است و طرحی شبیه BMW 518  دارد. روی درب راننده تنها یک کلید برای شیشه بالابر قرار داده شده است. حتما با خود می گویید تویوتا برای ارزان سازی شیشه برقی عقب را حذف نموده است. در حالیکه سخت در اشتباه هستید. یک دکمه زیر همین کلید قرار دارد که وظیفه انتخاب سه شیشه دیگر را دارد. هدف از اینکار جلوگیری از حواس پرتی راننده هنگام راننده است.

یک مانیتور عمودی در مرکز داشبورد و در امتداد آن پورت های TYPE-C و دسته دنده گردان و ترمزپارک برقی و شارژر وایرلس تمامی اجزایی هستند که برای این قسمت در نظر گرفته شده اند. همچنین زیر دسته دنده همانند اکثر خودروهای امروزی دو طبقه طراحی شده است و پورت شارژر فندکی در انتها آن وجود دارد.

پورت شارژر تایپ C و دریچه خروجی تهویه سرنشینان عقب از جمله امکانات ردیف عقب است. جالب ترین نکته این قسمت فضای پا سرنشین وسط است که به دلیل برقی بودن خودرو و حذف تونل گاردان فضای پا تخت و بسیار زیادی در اختیار ردیف وسط قرار می دهد.

این سدان کامپکت برقی، قدرتی معادل 184 اسب بخار و 303 نیوتن متر گشتاور را دارد که با ترکیب یک باتری 49.9 کیلووات ساعتی و طبق استاندارد CLTC پیمایشی معادل 517 کیلومتر را دارد. شارژ سریع 30 تا 80 درصد این خودرو فقط 27 دقیقه و شارژ معمولی این نسخه حدودا 7 ساعت طول می کشد.

از مهمترین امکانات این سدان پاک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
6 کیسه هوا (جلو-جانبی-پرده ای) – سیستم کنترل پایداری – سیستم کنترل هرزگردی – رادار نقطه کور – سیستم هشدار خروج از خطوط – هشدار برخورد از عقب – سیستم ترمز اضطراری – کروزکنترل تطبیقی – دوربین 360 درجه – سانروف - مانیتور عمودی با قابلیت اندروید اتو و اپل کارپلی – سیستم تهویه مطبوع دو کاناله اتوماتیک – ترمزپارک برقی + اتوهلد - صندلی های برقی به همراه گرمکن – شارژر وایرلس – سنسور و دوربین دنده عقب – سیستم TPMS از جمله امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو هستند.

تویوتا کرولا کراس
تویوتا کرولا کراس در حقیقت نسخه کراس اوور بر پایه تویوتا کرولا E210 است که ابعادی بزرگتر از CH-R و کوچکتر از RAV4 دارد. این کراس اوور با طول 4460 میلیمتر با فاصله 2640 میلیمتری بین دو محور به یک موتور 2 لیتری تنفس طبیعی در کنار یک موتور برقی مجهز شده است.

موتور بنزینی تنفس طبیعی این خودرو حداکثر قدرت 152 اسب بخار و حداکثر گشتاور 188 نیوتون متر را تولید می کند و قدرت موتور برقی به 113 اسب بخار و گشتاور آن به 206 نیوتون متر می رسد. مصرف سوخت سیکل ترکیبی هایبریدی این خودرو به 4.5 لیتر در صد کیلومتر می رسد و سیستم تعلیق آن در جلو از نوع مستقل مک فرسون و در عقب از نوع میله پیچشی است.

 

این کراس اوور وارداتی برساوش به 7 کیسه هوا شامل جلو، جانبی، پرده ای و زانویی راننده مجهز شده و 8 تکنولوژی کمک راننده و ایمنی اختصاصی تویوتا موسوم به Toyota Safety Sense 3.0 دارد که از طریق رادار و سنسور های خودرو کنترل می شود این تکنولوژی ها شامل مواردی همچون هشدار برخورد از جلو PCS، کروز کنترل دینامیکی تطبیق پذیر DRCC، هشدار خروج از خط LDA، رادار حرکت بین خطوط LTA، نوربالای خودکار AHB، تابلوخوان جاده ای RSA، سیستم خودکار توقف اضطراری EDSS، کمک راننده فعال PDA می شود.

از دیگر امکانات کرولا کراس وارداتی برساوش می توان به تهویه مطبوع اتوماتیک، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر لمسی 10.25 اینچی، درگاه USB تایپ C، دستیار صوتی و ... اشاره کرد.

تویوتا لوین
تویوتا لوین بنزینی به پیشرانه 1.2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مجهز است. این پیشرانه 9NR (نمونه به روز رسانی شده 8NR) بوده که در تویوتا کرولا 1.2 لیتری توربو هم دیده می شود. 116 اسب بخار با گشتاور 185 نیوتن متر توان خروجی این پیشرانه است که از طریق جعبه دنده اتوماتیک مولتی درایو CVT توان به چرخ های جلوی لوین منتقل می شود.

 

لوین هیبرید هم مشخصات فنی برابر با کرولا هیبرید دارد. در این خودرو از پیشرانه 8ZR  به عنوان نمونه به روز رسانی شده 2ZR  دیده می شود. این پیشرانه 1.8 لیتری تنفس طبیعی است که در کنار یک قوای محرکه الکتریکی قرار می گیرد. جعبه دنده لوین و کرولا هیبرید از نوع e-CVT است که توان را به چرخ های جلو می رساند.

در تویوتا لوین هیبرید به صورت ترکیبی 121 اسب بخار قدرت را با گشتاور 142 نیوتن متر تجربه خواهیم کرد. البته که به صورت لحظه ای گشتاور 185 نیوتن متر با توان نزدیک 140 اسب بخار در اختیار راننده قرار می گیرد. اما برایند حرکتی این خودرو شبیه به پریوس بوده و 121 اسب بخار و 142 نیوتن متر است.

تویوتا BZ4X
مسلما پیشرانه تویوتا  BZ4X از نوع تمام برقی بوده اما تویوتا BZ4X تا کنون در دو نسخه دیفرانسیل جلو (تک موتور برقی) و چهار چرخ محرک (دو موتور برقی) عرضه شده است اما خوشبختانه نسخه وارداتی این خودرو از نوع چهار چرخ محرک یا دو موتور است.

 

همانطور که اشاره کردیم نسخه دیفرانسیل جلو TOYOTA BZ4X از یک پیشرانه برقی بهره می برد که می تواند نهایتا توانی معادل 150 کیلووات (201 اسب بخار) و گشتاور 265 نیوتن متر را تولید کند. در این نسخه از باتری های لیتیوم یون با ظرفیت 71.4 کیلووات ساعت استفاده شده و این نسخه از تویوتا BZ4X می تواند تا مسافتی بالغ بر 516کیلومتر را طی کند.

اما نسخه دو دیفرانسیل تویوتا بی زد 4 ایکس که در بازار ایران عرضه می شود از دو پیشرانه برقی بهره می برد که این پیشرانه های روی هم رفته می توانند 160 کیلووات (214 اسب بخار) قدرت و 336 نیوتن متر گشتاور تولید کند. از طرفی ظرفیت پک باتری های این نسخه 72.8 کیلووات ساعت بوده که نهایتا این خودرو می تواند به کمک آنها 470 کیلومتر را پیمایش کند.

ناگفته نماند که شتاب نسخه تک موتور تویوتا BZ4X 8.4 ثانیه بوده اما نسخه دو موتور این خودرو می تواند حدودا در 7.2 ثانیه سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند.

نکته دیگری که باید در مورد این خودرو بدانیم این است که باتری های این خودرو می توانند 10 تا 80 درصد ظرفیت خود را به کمک شارژ هایی با فناوری ها شارژ سریع یا DC در مدت زمان تقریبی 30 دقیقه شارژ کنند اما با شارژر های خانگی یا AC، 11 ساعت زمان نیاز تا باتری های به صورت کامل شارژ شوند.

در محور جلو TOYOTA BZ4X شاهد استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون هستیم اما به دلیل ایجاد نرمی بیشتر و چسبندگی بهتر در محور عقب این خودرو از سیستم مولتی لینک استفاده شده است.

جدا از متریال با کیفیت و طراحی بسیار خوبی که در تویوتا بی زد 4 ایکس شاهد هستیم، امکانات بسیار متنوعی را تیز در این خودرو می بینیم که از جمله آنها می توان به؛ 8 کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد از جلو، رادار نقطه کور، سیستم صوتی حرفه ای، رادار خط خوان، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل تطبیقی، اتوهلد، دسته دنده الکتریکی، فرمان کمکی برقی، دوربین 360 درجه، پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، گرم کن و سرد کن صندلی های جلو، ترمز پارک برقی، سیستم تابلو خوان و… اشاره کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ