ضرورت گفتمان علمی بین متخصصین طب سنتی و مدرن

اقتصاد ایران: معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی ایران، خواستار گفتمان علمی بین متخصصین طب سنتی و طب مدرن شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی محققی، در همایش پیشگیری و درمان یبوست از دیدگاه طب نوین و طب سنتی ایرانی، با تاکید بر این مهم که مهم‌ترین ظرفیت طب سنتی اصلاح سبک زندگی است، گفت: بزرگترین بحران ما ناسالم بودن شیوه‌های زندگی است.

وی به فعالیت‌های مؤثر مرحوم دکتر محمد مهدی اصفهانی از پایه‌گذاران رشته طب سنتی در کشور اشاره کرد و افزود: مرحوم دکتر اصفهانی از مفاخر طب سنتی، معتقد بود بالاترین ظرفیت طب سنتی در بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها است و اگر امروز دانشمندان بهداشت ما معتقدند که بزرگترین چالش بهداشت، انحراف از سلامت محوری و تاکید بر موضوع بیماری‌هاست، باید گفت؛ راه برگشت به سلامت محوری از طریق شیوه‌های درست زندگی و پیشگیری از بیماری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های خودمان در این حوزه است.

محققی ادامه داد: از سال‌های گذشته با راهنمایی‌های مرحوم دکتر اصفهانی، مجموعه‌ای از مستندات مبتنی بر شواهد علمی، به صورت مقاطع علمی وارد نظام آموزش سلامت شده است و دستاوردهای بزرگی در دانشکده‌های طب سنتی و داروسازی حاصل شده و در تربیت نیروی انسانی این حوزه و به موازات آن تولید محتوا و منابعی با رویکرد پژوهشی که هم‌تراز منابع دیگر دانشگاه‌های دنیا باشد داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: امروز حوزه طب سنتی و طب دوران تمدن اسلام و ایران به شکوفایی رسیده و در این راستا درسنامه‌هایی به زبان فارسی تولید و آثار برجسته‌ای ترجمه شده است که قابلیت تدریس در دانشگاه‌ها را داشته باشد.

محققی افزود: اساس تفکر تأسیس مراکز طب سنتی در دانشگاه‌ها این بود که با استفاده از دستاوردهای پژوهشی، تعاملات و گفتگوهای علمی حاصل شود.

وی خاطرنشان کرد: این نشست‌ها و گفتگوها پیام بزرگ به دولتمردان، سیاست‌گذاران سلامت و مسئولان گروه‌های علمی در دانشکده‌های پزشکی دارد و آن این است که از پوسته خودشان خارج شوند و وارد بحث‌ها و گفتگوها شوند، چرا که هدف ما شناخت گفتمان علمی بین متخصصین طب سنتی و طب مدرن است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ