جلسه فوق العاده کمیته ملی حقوق بشردوستانه برگزار شد

اقتصاد ایران: دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گفت:جلسه فوق العاده کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به لبنان، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، میثم افشار، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر و دبیر کمیته ملی حقوق بشردوستانه گفت: جلسه فوق العاده کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حملات اخیر رژیم صهیونیستی در منطقه ضاحیه بیروت لبنان با حضور رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس کمیته ملی حقوق بشردوستانه و اعضای این کمیته برگزار شد.

وی افزود: در ابتدای این جلسه پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر که ریاست کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران را به عهده دارد ضمن عرض تسلیت شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، گزارشی از نحوه امدادرسانی و انتقال مصدومین در حمله تروریستی انفجار پیجرها توسط رژیم صهیونیستی ارائه کرد. سپس اعضای کمیته ملی حقوق بشردوستانه در خصوص اقدام وحشیانه رژیم صهیونیستی و نقض فاحش حقوق بین الملل بشردوستانه بحث و گفت‌وگو کردند.

به گفته دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، در این جلسه مقرر شد که موارد نقض حقوق بشردوستانه در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به لبنان، مستندسازی و به مجامع و نهادهای بین المللی ذیصلاح ارسال و در راستای دستیابی به اهداف و عمل به وظایف خود؛ از کشورها، نهادها و سازمان‌های بین المللی درخواست شود تا ضمن محکومیت اقدامات ناقض حقوق بین الملل به خصوص نقض حقوق بشردوستانه، پیگیری و اقدامات مؤثر و گسترده لازم را به کمک‌های بشردوستانه و توقف نقض مکرر و فاحش حقوق بشردوستانه و پیشگیری از گسترش فرهنگ بی کیفرمانی انجام دهند.

افشار تاکید کرد: اعضای کمیته حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای، اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در لبنان را محکوم کردند.

متن بیانیه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران در خصوص جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان به شرح زیر است:

با عنایت به اخبار و مستندات منتشر شده از جنایات و ترورهای صورت گرفته توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی و حملات متعدد به اهداف غیر نظامی‌که در نتیجه آن، شمار زیادی از غیرنظامیان، کشته یا زخمی شده‌اند، مکان‌های غیرنظامی هدف قرار گرفته‌اند و بسیاری از مردم از خانه‌های خود آواره شده‌اند؛ اینک، که در نتیجه‌ی اقدام‌های ناقض حقوق بین‌الملل، به ویژه، حقوق بین‌الملل بشردوستانه، جهان با فاجعه انسانیِ دیگری پس از فاجعه‌ی غزه روبرو شده است. فاجعه‌ای که به گزارش نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، تاکنون، بیش از ۵۰ هزار کشته و ۱۰۰ هزار زخمی‌بر جای گذاشته است.

حقوق بین‌الملل بشردوستانه، به عنوان مجموعه‌ای از اصل‌ها و قاعده‌های حاکم بر زمان مخاصمه‌ی مسلحانه، به دنبال آن است تا از گسترده‌شدن دامنه‌ی جنگ جلوگیری به عمل آورد و چتری حمایتی برای غیرنظامیان و مکان‌های غیرنظامی‌بگستراند. برای این منظور، طبق حقوق بین‌الملل بشردوستانه‌ی معاهده‌ای و عرفی، طرف‌های هر مخاصمه‌ی مسلحانه نسبت به رعایت اصل انسانیت، تفکیک میان نظامیان و غیرنظامیان، در پیش گرفتن اقدام‌های احتیاطی و پیشگیرانه و اصل تناسب متعهدند.

جامعه بین‌المللی، متعهد است تا در برابر نقض‌های فاحش و سازمان‌یافته حقوق بشردوستانه دست به اقدام‌هایی جدی و اثربخش بزند و از همه‌ی ابزارهای در دسترسِ خود برای متوقف کردن این نقض‌ها بهره بگیرد. با این حال، تداوم اقدام‌های جنایت‌کارانه و متجاوزانه‌ی رژیم صهیونیستی، آشکارا، نشان از بی عملی و بی تفاوتی جامعه بین‌المللی و در رأس آنها شراکت کشورهای غربی، خصوصاً دولت ایالات متحده آمریکا، در تجهیز رژیم صهیونیستی برای ارتکاب جنایات بین‌المللی و نابسندگیِ اقدام‌های بایسته و فوری از سوی جامعه‌ی بین‌المللی دارد که بدون تردید مصداق بارز نقض ماده ۱ مشترک کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو ۱۹۴۹ محسوب می‌شود.

از زمان آغاز جنگ در غزه و حمله‌های گسترده به لبنان تا کنون حقوق بین‌الملل بشردوستانه، به ویژه مفاد کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو ۱۹۴۹ و پروتکل‌های الحاقی آن بارها و بارها به طور گسترده نقض شده است که از جمله می‌توان به حمله به غیرنظامیان، از جمله زنان و کودکان، حمله به کارکنان امدادی، بهداشتی، درمانی و خبرنگاران، حمله به مکان‌های بهداشتی، درمانی و بیمارستانی، ممانعت از ورود کمک‌های انسان‌دوستانه و به ویژه استفاده از ابزار گرسنگی دادن به عنوان شیوه‌ی نبرد اشاره کرد. با این حال، هیچ نشانه‌ای از کاهش حمله‌ها و نقض‌های یادشده از سوی رژیم صهیونیستی دیده نمی‌شود.

شهادت سید حسن نصرالله، شخصیت برجسته لبنان و جهان اسلام که سال‌ها برای مقابله با اشغال خارجی و تحقق حق تعیین سرنوشت مردمان فلسطین و لبنان تلاش نمود، نمونه دیگری از جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی است. نحوه ترور ایشان و توجیهات ناصواب رژیم صهیونیستی قطعاً نقض صریح قواعد حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه است. جامعه بین‌المللی نباید اجازه بدهد که مقامات صهیونیستی از مفاهیم حقوق بین‌الملل سوءاستفاده کنند. بدون تردید، شهادت این مجاهد و عالم نستوه، مصداق بارز نقض حقوق بین‌الملل بشردوستانه تلقی می‌شود.

کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران در راستای دست‌یابی به هدف‌ها و وظیفه‌های خود، از کشورها، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد تا ضمن محکومیتِ اقدام‌های ناقض حقوق بین‌الملل از سوی رژیم اشغالگر و متجاوز صهیونیستی، به ویژه، نقض‌های حقوق بین‌الملل بشردوستانه، اقدام‌های لازم را به منظور دست‌یابی غیرنظامیان به کمک‌های انسان‌دوستانه، متوقف ساختن نقض‌ها و گسترشِ فرهنگ بی‌کیفرمانی به انجام رسانند.

بدین جهت کمیته ملی حقوق بشردوستانه، در راستای دست‌یابی به اهداف و عمل به وظایف خود، از کشورها، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی درخواست می‌کند تا ضمن محکومیتِ اقدامات ناقض حقوق بین‌الملل از سوی رژیم اشغالگر و متجاوز صهیونیستی، علی‌الخصوص نقض‌حقوق بین‌الملل بشردوستانه، پیگیری و اقدامات مؤثر و گسترده لازم را حتی المقدور به منظور دست‌یابی غیرنظامیان به کمک‌های بشردوستانه، توقف نقض مکرر و فاحش حقوق بشردوستانه و پیشگیری از گسترشِ فرهنگ بی‌کیفرمانی جنایات جنگی، نسل کشی و جنایت تجاوز به انجام رسانده و از وزارت امور خارجه تقاضامند است تا از کلیه ظرفیت‌ها و توان دیپلماتیک خود جهت کاهش آلام و رنج مردم فلسطین و لبنان در بحران کنونی بهره‌برداری و اقدامات عملی لازم را به منظور متوقف ساختن نقض حقوق بشردوستانه به انجام رساند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی از اعضای کمیته ملی حقوق بشردوستانه که ریاست و دبیری آن را نیز بر عهده دارد، آمادگی خود را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه اعلام می‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ