واحد ارتباطی بین صنعت و دانشگاه‌های استان همدان در اتاق بازرگانی

اقتصاد ایران: همدان ـ به منظور تعامل بیشتر صنعت و دانشگاه، واحد ارتباطی بین صنعت و دانشگاه‌های استان همدان در اتاق بازرگانی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر مومنی ظهر شنبه در این جلسه که با حضور دانشگاه‌ها و صنایع استان برگزار شد، اظهار کرد: در سیر تحول آموزش عالی، نسل اول دانشگاه‌ها بر آموزش تمرکز داشتند و دستاوردهای زیادی از جمله آموزش باکیفیت و موثر و بالاتر از سطح بسیاری از دانشگاه های جهان به دانشجویان در این حوزه به دست آمده است. لذا دانشجویان و دانش آموختگان ما امروز به دانش روز در حوزه تخصصی خود مسلح هستند.

رییس دانشگاه صنعتی همدان ادامه داد: نسل دوم دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های پژوهش‌محور بودند که در این حوزه نیز ابتدا تمرکز بر مطالعات و تحقیقات بنیادین و سپس تحقیقات کاربردی انجام شده است، در این ارتباط دانشگاه‌هایی که به سمت پژوهش‌های کاربردی حرکت کردند از جمله دانشگاه‌های پیشرو در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه محسوب می‌شوند.
وی با بیان اینکه نسل سوم، دانشگاه‌های کارآفرین هستند و کارآفرین پرورش می‌دهند، افزود: نسل چهارم، دانشگاه‌های جامعه‌محور هستند که از جامعه اثر می‌پذیرند و بر جامعه اثر می‌گذارند، دانشگاه‌های نسل پنجم نیز دانشگاه‌های تمدن‌ساز و مکتب‌ساز هستند که مسیر حرکت جامعه را مدیریت و تعیین می کنند.
حاکمیت علم و دانش در جوامع امروزی به کمک دانشگاه‌های نسل پنجم
مومنی تصریح کرد: تفاوت میان دانشگاه‌های نسل چهارم و پنجم این است که در دانشگاه نسل چهارم دانشگاه مسیر اجتماع را دنبال می‌کند و در دانشگاه نسل پنجم، دانشگاه رهبر جامعه است و به عبارتی باعث حاکمیت علم و دانش در جوامع امروزی می شوند.
رییس دانشگاه صنعتی همدان با اشاره به اینکه امروز در جوامع پیشرفته هیچ کاری بدون بهره گیری از علم و دانش اتفاق نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: اگر منصفانه به روند توسعه دانشگاه‌ها نگاه کنیم، ما در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه هنوز در میانه نسل دو و سه هستیم و هنوز در خصوص توسعه تحقیقات و مطالعات کاربردی، ارتباط با صنعت و تبدیل علم به محصول و ثروت نیاز به کار و تلاش بیشتر داریم.
مومنی با بیان اینکه قانون جهش دانش بنیان یکی از قوانین ارزشمند و بسیار آینده نگرانه و راهکاری موثر برای کاربردی شدن مطالعات و تحقیقات در دانشگاه‌ها است، گفت: در حال حاضر دانشگاه‌های استان در فضای تعاملی مثال‌زدنی هستند و اگر طالب اعتلای کشور هستیم باید ما دانشگاهیان در کنار صنعت بایستیم و روابطمان را توسعه دهیم.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌های استان از جمله دانشگاه صنعتی همدان، خانه صنعتگران است، اظهار کرد: همدان ظرفیت‌های ارزشمندی در حوزه صنایع مختلف دارد و به عنوان مثال در زمینه‌های صنایع معدنی، سنگ‌های قیمتی، صنایع تبدیلی، صنایع غذایی و... غنی است و دانشگاه ها می توانند در این زمینه ها و مزیت های استانی با صنعت همکاری موثری داشته باشند.
مومنی با اشاره به اینکه براساس سند آمایش آموزش عالی تلاش کردیم در توسعه رشته ها و ماموریت ها هماهنگی بین دانشگاه‌های استان را عملی کنیم، افزود: مجموعه دانشگاه‌های استان با افتخار در کنار صنعت خواهند بود و برای اعتلای صنعت، رفع مشکلات آن و اجرایی طرح های تحقیق و توسعه و افزایش بهره وری از هیج تلاشی دریغ نمی‌کنند.
منشأ پیشرفت کشورهای توسعه یافته ارتباط صنعت و دانشگاه است
در ادامه جلسه، رییس دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه ارتباط بین دانشگاه و صنعت یک نیاز دو طرفه است، عنوان کرد: منشا پیشرفت کشورهای توسعه‌یافته ارتباط خوب میان صنعت و دانشگاه‌های این کشورهاست.
دکتر حسین رضوان ادامه داد: با توجه به توسعه صنایع استان همدان و ارتقاء سطح دانشگاه‌های استان، ارتباط میان صنعت و دانشگاه باید نیازسنجی شود تا همکاری میان آنها تقویت شود.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه باید بتواند یک صنعت خاص را به بهترین وجه در دنیا مطرح کند، بیان کرد: صنعتی که نتواند از دانشگاه بهره ببرد نمی‌تواند توسعه پیدا کند چراکه دانشگاه و صنعت الزاماتی دارند و باید یکدیگر را به رسمیت بشناسند.
رضوان یادآور شد: در حال حاضر دانشگاه‌های استان برای ارتباط با صنعت آمادگی کامل دارند و مجموعه‌های صنعتی نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و در زمینه تامین نیروهای متخصص و تعامل با اساتید از ظرفیت دانشگاه‌ها بهره ببرند.
ایجاد دفتر دائمی ارتباط صنعت با دانشگاه در اتاق بازرگانی همدان
رییس اتاق بازرگانی همدان نیز در ادامه با اشاره به ایجاد دفتر دائمی ارتباط صنعت با دانشگاه در محل اتاق بازرگانی، مطرح کرد: با ایجاد این دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه تقویت شده و وضعیت صنعت استان به صورت مداوم پایش می‌شود.
رحیم مرتضایی با اشاره به اینکه صنعت و دانشگاه دو رکن اصلی توسعه هر کشور هستند، اضافه کرد: دانشگاه نقطه آغاز توسعه هر کشور است و با تربیت نیروی انسانی مورد نیاز تاثیر مثبتی در توسعه صنعت دارد.
قابل ذکر است در این جلسه تفاهمنامه همکاری میان اتاق بازرگانی استان و دانشگاه صنعتی همدان به منظور تقویت صنعت و دانشگاه، تلاش برای توسعه و ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات واحدهای صنعتی، فناورانه و دانش بنیان و اعلام نیازهای آموزشی در زمینه تولیدات صنعتی منعقد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ