هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا: دیجی‌نکست قدمی برای رشد پایدار اکوسیستم استارتاپی کشور است

اقتصاد ایران: مدیرعامل دیجی‌نکست: در اکوسیستم استارتاپی نقش شتاب‌دهنده‌ها کمتر دیده شده است، در حالی که اکثر استارتاپ‌ها در دنیا از دل شتاب‌دهنده‌ها بیرون می‌آیند.

نهمین کمپ استارتاپی دیجی‌نکست پس از هشت هفته، به مرحله اختتامیه و داوری تلاش شرکت‌کننده‌ها رسید و برگزارکنندگان این رویداد از انگیزه‌ی خود در استفاده از نوآوری باز برای توسعه اکوسیستم استارتاپی کشور گفتند

صبح امروز سعید محمدی، هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا در مراسم اختتامیه نهمین کمپ استارتاپی دیجی‌نکست که پس از هشت هفته فعالیت گروه‌های شرکت‌کننده در حال برگزاری است، گفت: «در دیجی‌نکست به‌عنوان یک شتاب‌دهنده و مرکز نوآروی و سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالا، همیشه با رویکرد نوآوری باز و تمرکز روی موضوع تکنولوژی سعی کردیم هم برای مسائل و مشکلات بیزینسی و کسب‌وکاری موجود راه‌حل‌هایی را پیدا کنیم و هم درباره‌ی مسائل احتمالی آینده زودتر و به‌موقع به راه حل برسیم تا برای کل اکوسیستم استارتاپی ایران رشد پایدار و مطمئن‌تری را رقم بزنیم.»

او دلیل به‌کارگیری نوآوری باز را اینطور توضیح داد:

فارغ از آنچه در متون نوآوری و مدیریت آمده، به تجربه بر ما اثبات شده و یاد گرفته‌ایم که ما حتماً بخشی از مسائل را می‌توانیم با نوآوری بسته و کار متمرکز و عمیق بخش‌های مختلف شرکت، حل کنیم؛ فناوری را توسعه دهیم و با ایده‌های کسب‌وکاری و بیزینس‌مدل‌های جدید به آنها بپردازیم. برای بخش دیگر هم حتماً می‌توانیم از طریق خرید فناوری به شکل‌های مختلف، راه‌حل‌ها را تملک کنیم. اما همیشه مسائلی باقی می‌مانند که نه ما می‌توانیم راه مناسبی برایشان پیدا کنیم و نه شرکت‌ها، سولوشن‌ها و تیم‌های استارتاپی آماده‌ای وجود دارند که به فکر خرید فناوری یا خدمت از آنها باشیم.
- سعید محمدی، هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا

محمدی ادامه داد: «در این شرایط کار مشکل می‌شود و به‌نظر می‌رسد هیچ راه حلی نیست جز اینکه بتوانیم بستری آماده کنیم که هم از ظرفیت‌های نوآوری باز در خارج از سازمان خودمان استفاده کنیم و هم خودمان کمک کنیم و بسترسازی و پشتیبانی کنیم تا ایده‌ها و نوآوری‌ها بهتر و سریع‌تر شکل بگیرد. دیجی‌نکست تلاشی در این راستاست که با کمپ‌های استارتاپی و آکادمی و برنامه‌های مختلف بتوانیم مسائل را حل کنیم.»

او تأکید کرد: «این رویداد نه فقط برای اکوسیستم گروه دیجی‌کالا بلکه می‌تواند قدم کوچکی برای توسعه پایدار کل اکوسیستم نوآوری در ایران باشد.»

محمدی حرف‌های خود را اینطور به پایان برد: «برای گروه‌هایی که در طول هشت هفته زحمت کشیدند و با کمک دیجی‌نکست روی ایده‌ها و تیم‌سازی خود کار کردند آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم که شاهد شکل‌گیری حداقل چند استارتاپ قوی باشیم تا چند سال دیگر از امروز یاد کنیم که استارتاپ‌های موفق ایده خود را ارائه کردند و فعالیت رسمی‌شان آغاز شد. امیدوارم شاهد درخشش چند ستاره‌ی جوان باشیم که در آینده داستانی موفق برای دیگران باشند.»

به شتاب‌دهنده‌ها کم‌توجهی شده است

کیوان محیط مافی، مدیرعامل دیجی‌نکست هم درباره‌ی این رویداد گفت:

انگیزه‌ی اصلی ما استفاده از نوآوری باز است تا بتوانیم اکوسیستم استارتاپی را غنی‌تر کنیم. ما هم شتاب‌دهنده هستیم و هم سرمایه‌گذار. فکر می‌کنم در اکوسیستم استارتاپی نقش شتاب‌دهنده‌ها تا حدودی کمتر دیده شده است، در حالی که اکثر استارتاپ‌ها در دنیا از دل شتاب‌دهنده‌ها بیرون می‌آیند. به نظر می‌رسد که نیازمند توجه بیشتر به سرچشمه‌ی اکوسیستم‌ها داشته باشیم و کمک کنیم تا استارتاپ‌ها شکل بگیرند.
- کیوان محیط مافی، مدیرعامل دیجی‌نکست

به گفته‌ی او در مرحله‌ی اول این دوره دیجی‌نکست ۱۷۰۰ نفر شرکت کردند و از میان آنها با در نظر گرفتن یک سری معیارها، ۱۰۰ نفر وارد کمپ شدند. این کمپ علاوه بر تهران به‌طور همزمان در شیراز، زاهدان، مشهد و اصفهان برگزار شد و ۱۰۰ استعدادی که وارد کمپ شدند، ۲۴ تیم تشکیل دادند.

محیط مافی ادامه داد: «معیارهای که در طول این هشت هفته برای تیم‌های شرکت‌کننده گذاشته بودیم، این بود که حتماً بتوانند MVP (حداقل محصول پذیرفتنی) خود را به‌گونه‌ای توسعه دهند که منجر به ایجاد transaction (معامله) شود. آنها ایده‌ی خود را کاملاً اعتبارسنجی کردند و به ازای آن کاربر گرفته‌اند. در مراسم اختتامیه گروه‌های شرکت‌کننده ایده‌ی خود را ارائه می‌کنند و داوران بر اساس معیارها به آنها امتیاز می‌دهند.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ