باکتری‌های دهان؛ عامل خاموش خطر سرطان سر و گردن

اقتصاد ایران: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سلامت ضعیف دهان و دندان می‌تواند به‌عنوان یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان‌های سر و گردن عمل کند. این یافته‌ها بر اهمیت رعایت بهداشت دهان تأکید می‌کند و می‌تواند نگران‌کننده باشد، به‌ویژه برای افرادی که به دخانیات و الکل روی می‌آورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از یورونیوز، بیماری «کارسینومای سلول سنگفرشی» یا آماس سرطانی سر و گردن (HNSCC) که در دهان، بینی و گلو ایجاد می‌شود، یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در اروپا است که سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر را مبتلا می‌کند.

این سرطان‌ها در مردان شایع‌ترند و بیش از نیمی از بیماران را در عرض پنج سال می‌کشند.

حالا آزمایش‌های تازه نشان می‌دهد باکتری‌هایی که در دهان افراد رشد می‌کنند می‌توانند خطر ابتلا به سرطان سر و گردن را افزایش دهند.

این بررسی جدید که توسط متخصصان دانشگاه نیویورک انجام و در مجله «جاما آنکولوژی» منتشر شد، نشان داد ۱۳ گونه از صدها گونه باکتری موجود در دهان افراد با افزایش ۳۰ درصدی خطر ابتلا به سرطان‌های سر و گردن مرتبط هستند.

«سویونگ کواک»، محقق فوق دکتری در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک در این رابطه گفت: این باکتری‌ها ممکن است به‌عنوان نشانگرهای زیستی برای متخصصان عمل کنند تا راحت‌تر بتوانند افراد در معرض خطر را شناسایی کنند.

مصرف دخانیات و الکل

این مطالعه ۲۳۶ فرد مبتلا به آماس سرطانی سر و گردن را با ۴۵۸ نفر سالم مقایسه کرد.

در ادامه مشخص شد این بیماران سرطانی تمایل بیشتری به مصرف دخانیات و الکل داشتند و علاوه بر آن، میزان بالاتری از سویه خطرناک ویروس پاپیلومای انسانی یا زگیل دهانی (HPV) داشتند. همگی این موارد جزء عوامل خطرزا برای ابتلا به سرطان‌های سر و گردن هستند.

پس از محاسبه همه متغیرها، ۱۳ باکتری به عنوان عوامل خطر ابتلا به این نوع‌ از سرطان‌ها شناسایی شدند. میزان این گونه‌ها فارغ از اینکه محل سرطان کجا باشد در حفره دهان، حلق یا حنجره همه افراد مبتلا به سرطان ثابت بود.

هشدار در مورد اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان

درست است که پژوهش‌های قبلی نشان داده بودند که ممکن است بین سلامت ضعیف دهان و دندان و سرطان‌های سر و گردن (HNSCC) رابطه وجود داشته باشد،‌ اما با این حال، این تجزیه و تحلیل اخیر اولین موردی است که مشخص می‌کند کدام باکتری خاص مسئول این ارتباط است.

این مطالعه صرفا ارتباط بین این باکتری و سرطان را مورد بررسی قرار داد، بنابراین ثابت نکرد که این باکتری‌ها به طور مستقیم باعث بیماری می‌شوند یا خیر.

دکتر «کلر نایت»، مدیر ارشد موسسه تحقیقات سرطان انگلیس گفت: از آنجایی که این نتایج بر اساس بیش از ۲۰۰ مورد سرطان است، تحقیقات بیشتری در جمعیت‌های بزرگ‌تر برای کشف ارتباط بین بهداشت دهان و سرطان سر و گردن مورد نیاز است.

تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط بین بهداشت دهان و سرطان‌های سر و گردن به قدری بالا است که لازم است بر اهمیت رعایت بهداشت دهان بیشتر تأکید شود.

دکتر «ریچارد هایز»، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد دانشگاه نیویورک گفت: مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نه تنها می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های لثه کمک کند، بلکه ممکن است از سرطان‌های سر و گردن نیز محافظت کند.

توصیه چیست؟

متخصصان بیان کردند گام بعدی آن‌ها این است که این باکتری ها دقیقاً چگونه در خطر بروز سرطان نقش دارند و چگونه می‌توان آنها را متوقف کرد.

در همین حال، دکتر کلر نایت به افرادی که نگران سرطان‌های سر و گردن هستند توصیه کرد که از الکل پرهیز و سیگار را ترک کنند، زیرا این دو، عامل خطر عمده هستند.

او افزود: پرهیز از مصرف الکل و دریافت حمایت برای ترک سیگار تغییراتی هستند که می‌توانید انجام دهید تا خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ