ورزش‌های استقامتی راهی برای کاهش چربی‌های بدن بدون کاهش وزن

اقتصاد ایران: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تمرینات استقامتی سنگین می‌تواند به کاهش قابل توجه چربی‌های بدن منجر شود، حتی اگر تغییری در وزن فرد ایجاد نشود. این تحقیق به‌ویژه بر اهمیت ورزش در مقابله با چربی‌های احشایی خطرناک که سلامتی اندام‌های حیاتی را تهدید می‌کنند، تأکید دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسن نت،یک مطالعه جدید که توسط محققان فرانسوی انجام شده است، نشان می‌دهد که تمرینات استقامتی سنگین می‌تواند بدون تأثیر چشمگیر بر وزن کلی بدن، به طور قابل توجهی میزان چربی‌های بدن، به‌ویژه چربی‌های احشایی، را کاهش دهد. این یافته‌ها اهمیت ویژه‌ای برای افرادی دارد که به دنبال کاهش خطرات سلامتی مرتبط با چربی‌های احشایی هستند، اما نمی‌خواهند یا نمی‌توانند وزن زیادی از دست بدهند.

تیمی به سرپرستی پروفسور «ژان پیر دسپر» از دانشگاه لاوال فرانسه، گروهی از یازده مرد میانسال که ۱۱۴۰ کیلومتر را طی ۷ روز با دوچرخه سواری طی کردند، تنها حدود ۱ درصد از وزن خود را از دست دادند. دلیل این مسئله این بود که آن‌ها به میزان کافی غذا و نوشیدنی مصرف کردند تا بتوانند کالری مصرفی‌شان را جبران کنند. با این حال، نتیجه‌ای که بیشتر مورد توجه قرار گرفت، کاهش ۹ درصدی چربی کل بدن و کاهش ۱۵ درصدی چربی احشایی بود که اطراف اندام‌های حیاتی بدن آن‌ها را احاطه کرده است.

این چربی احشایی که به عنوان یکی از خطرناک‌ترین انواع چربی بدن شناخته می‌شود، با بیماری‌هایی نظیر دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها در ارتباط است. کاهش این چربی در دوچرخه‌سواران باعث کاهش خطر این مشکلات سلامتی می‌شود.

علاوه بر این، دوچرخه‌سواران در طول این هفته کاهش ۲۰ درصدی در سطح کلسترول کل و کاهش نزدیک به ۴۰ درصدی در تری‌گلیسیرید را تجربه کردند. همچنین کاهش قابل توجهی در فشار خون آن‌ها مشاهده شد.

پروفسور دسپر و همکارانش نتیجه گرفتند که این مطالعه اهمیت ورزش‌های استقامتی را در کاهش چربی‌های بدن نشان می‌دهد و تأکید کردند که اتخاذ یک سبک زندگی فعال بدنی می‌تواند به‌جای محدودیت‌های کالری، نقشی کلیدی در پیشگیری از چاقی و بهبود سلامت عمومی افراد ایفا کند.

روش انجام مطالعه

در این تحقیق، ۱۱ مرد میانسال بین ۵۰ تا ۶۶ سال که قادر به حفظ سرعت متوسط حدود ۳۰ کیلومتر در ساعت در مسافت‌های طولانی بودند، شرکت داشتند. محققان از این مردان خواستند که به اندازه کافی غذا بخورند تا وزن بدنشان ثابت بماند. دسترسی آزاد به بوفه صبحانه و ناهار و همچنین یک شام و میان‌وعده در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده شد.

قبل از شروع آزمایش، این دوچرخه‌سواران سطح چربی احشایی مشابهی با یک گروه کنترل داشتند، اما چربی کبد و شکم کمتری نسبت به این گروه داشتند. نتایج نهایی نشان داد که طی این هفته، مردان حدود ۱ درصد عضله بدون چربی به دست آوردند و در عین حال بیش از ۹ درصد از چربی کل بدن خود را از دست دادند.

این مطالعه نشان می‌دهد که تمرینات استقامتی می‌تواند تأثیرات شگرفی بر کاهش چربی‌های مضر بدن داشته باشد، حتی اگر فرد وزنی از دست ندهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ