دغدغه های نظام سلامت در دولت چهاردهم/ اولویت‌های وزارت بهداشت

اقتصاد ایران: رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، در نامه ای به رئیس جمهور، دغدغه های اصلی و اولویت‌های کاری بخش سلامت دولت چهاردهم را مکتوب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، طی نامه ای به مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران، دغدغه‌های اصلی و اولویت‌های کاری بخش سلامت دولت چهاردهم از دیدگاه فرهنگستان علوم پزشکی را اعلام کرد.

در متن نامه مرندی آمده است: با استقبال از پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر تقویت جایگاه فرهنگستان علوم پزشکی به عنوان اتاق فکر نظام سلامت، موارد ذیل به عنوان دغدغه های اصلی و اولویت های کاری مهم بخش سلامت دولت چهاردهم از دیدگاه فرهنگستان علوم پزشکی، اعلام می‌گردد و امید می‌رود با همکاری تنگاتنگ وزارت بهداشت و سایر نهاد هایی که عملکردشان در تامین، حفظ و ارتقای سلامت آحاد جامعه اثر دارد، توفیقات بیشتری حاصل گردد.

توضیح اینکه اولویت ها در دو قسمت بین بخشی و داخل وزارت بهداشت تقسیم گردیده و در هر مورد مستندات مربوطه که طی سالیان اخیر در قالب نامه ها، بیانیه ها و خلاصه های سیاستی از طرف فرهنگستان علوم پزشکی به مسئولین ارسال گردیده اند، آدرس داده شده و مجموعه این مستندات در سه مجلد پیوست گردیده است.

البته همانگونه که تاکید فرمودید، کارگروه ویژه ای، جهت ارتباط مستمر با وزارت بهداشت و نهادهای موثر بر سلامت تشکیل شده و پیشنهادات تکمیلی و تفصیلی، متعاقباً ارسال خواهد شد که امید است مورد استفاده و عمل مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد.

فرهنگستان علوم پزشکی، آمادگی کامل خود را در کمک به سیاستگزاری های اجرایی، رصد و نظارت بر اجرای اهداف سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و قوانین بالادستی اعلام می نماید.

۱) اولویت های مربوط به همکاری های بین بخشی

۱.۱ در اولویت قرار گرفتن بعد معنوی سلامت در همه سیاستها و برنامه های دولت (مجموعه اول صفحات ۶۸ تا ۷۴- مجموعه دوم صفحات ۳۶۲ تا ۳۶۷- مجموعه سوم صفحه ۱۴)

۱.۲ تعمیق و تکمیل ادغام آموزش و پژوهش پزشکی در مراقبت ها و خدمات سلامت و توسعه آن به سایر بخش‌های آموزش عالی. (مجموعه دوم صفحات ۳۴۱ تا ۳۶۱)

۱.۳ توجه جدی به افزایش اعضای مرتبط با حوزه سلامت درشورای عالی انقلاب فرهنگی و تشکیل ستاد سلامت در کنار چهار ستاد موجود در دبیرخانه این شورا و تقویت نقش بخش سلامت دربازنگری نقشه جامع علمی کشور. (مجموعه دوم صفحات ۲۰۹ تا ۲۱۶- مجموعه سوم صفحات ۱۱۴ تا ۱۲۰- و ۱۴۶ تا ۱۵۲)

۱.۴ توجه جدی به اصلاح ابر چالش های محیط زیست (بحران آب – آلودگی هوا و خاک) (مجموعه اول صفحات ۱۲۱ تا ۱۲۳- مجموعه دوم صفحات ۲۴۲ تا ۲۵۲)

۱.۵ توجه جدی به موضوع جمعیت و جوانی آن با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری و از جمله خطاب معظم له به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه اول هیات دولت با ایشان و تاکید بر عوامل برون بخش سلامت در موضوع جمعیت. (مجموعه اول صفحات ۱۲۳ تا ۱۳۰- مجموعه دوم صفحه ۱۱۵)

۱.۶ توجه جدی به موضوع منزلت جامعه پزشکی و نگهداشت نیروی انسانی بخش سلامت، با توجه جدی به حمایت های مادی و معنوی از آنان (مجموعه دوم صفحات ۳۱۴ تا ۳۳۶)

۱.۷ تاکید بر تامین پایدار منابع مالی در بخش سلامت، رساندن سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی به سطح کشورهای منطقه (بر اساس بند ۱۰.۱ سیاستهای کلی سلامت) بصورتیکه سهم دولت در این بخش افزایش یافته باشد. و توجه به بحث اقتصاد مقاومتی در بخش سلامت. (مجموعه اول صفحات ۱۳۱ تا ۱۳۵)

۱.۸ مدیریت صحیح موضوع طب سنتی بر اساس بند ۱۲ سیاست های کلی سلامت. (بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران). (مجموعه اول صفحات ۲۲۰ تا ۲۳۳- مجموعه دوم صفحات ۶۳ تا ۸۰)

۱.۹ تاکید بر نقش شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و لزوم ارتقای جایگاه دبیرخانه آن، به این صورت که در دفتر رییس جمهور جایگاه و ستادی برای ابلاغ و پیگیری اجرای مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با مدیریت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل گردد. (مجموعه سوم صفحات ۶۷ تا ۸۲- و ۱۸۱ تا ۲۲۵)

۱.۱۰ توجه به نقش حیاتی امنیت غذایی، ایمنی غذا و تغذیه حلال و سالم در سلامت آحاد مردم خانواده، جامعه و با اولویت مادران باردار، کودکان و اقشار آسیب پذیر.(مجموعه اول صفحات ۱۰۴ تا ۱۲۰- مجموعه دوم صفحات ۲۳۶ تا ۲۴۱- مجموعه سوم صفحات ۱۲۱ تا ۱۳۲)

۱.۱۱ تمرکز جدی و مستمر با هدف ارتقای سواد سلامت آحاد جامعه، توانمند کردن و مشارکت فعال آنان در ارتقای سلامتی خود، خانواده و جامعه. بر اساس بند ۱۱ سیاستهای کلی سلامت. (افزایش آگاهی، مسؤولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای کشور تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) و نقش برجسته صدا و سیما، وزارت اموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتقای سواد سلامت جامعه. (مجموعه دوم، صفحات ۴۱ تا ۵۰- مجموعه سوم صفحات ۱۶ تا ۳۳- و ۱۷۸ تا ۱۸۱)

۲) اولویت های مربوط به حیطه اختیارات وزیر بهداشت

۲.۱ مهم ترین اولویت وزیر بهداشت در روزهای اول کاری انتخاب مدیران ارشد (معاونین و روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی) است در این خصوص فرهنگستان علوم پزشکی مجموعه شاخص هایی را معرفی نموده است.(مجموعه اول صفحه ۲۵- توصیه هایی برای انتخاب و نظارت بر عملکرد مسئولین ارشد مجموعه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی). واضح است که در این دوره بیش از پیش همفکری و هم راستایی اهداف مجموعه ها با سیاستها و قوانین بالا دستی و نگرش متعالی رئیس محترم جمهور مد نظر قرار خواهد گرفت. یکی از پیشنهادات اجرایی برای این مورد ایجاد شورای مشورتی همه جانبه نگر، برای انتخاب مدیران با تجربه، توانمند و پیگیر اجرای سیاستهای کلی سلامت، با محوریت وزیر محترم و معاون بهداشت خواهد بود.

۲.۲ اولویت دوم دقت در ایجاد ساختار برنامه ریزی کلان در سطح وزارت برای اجرایی سازی جدی سیاستهای کلی سلامت، قانون برنامه هفتم پیشرفت و سایر قوانین و مقررات جاری حاکم بر وزارت بهداشت است. در حال حاضر برنامه ریزی در یکی از دفاتر زیر مجموعه معاونت توسعه و مدیریت منابع صورت می گیرد که جایگاه مناسبی نیست. فارغ از اینکه تغییر ساختاری بوجود آید یا خیر، لازم است موضوع برنامه ریزی کلان با مدیریت وزیر محترم انجام شود. دقت در تفکیک وظایف جاری و توسعه ای واحدها و جایگذاری برنامه های توسعه ای و جاری به صورت تفکیکی در سامانه برنامه عملیاتی وزارت و واحد های زیر مجموعه مورد تاکید است.

۲.۳ برنامه ریزی جدی و نظارت بر احیای شبکه بهداشتی درمانی از جهت زیر ساخت و برنامه ها و باز بینی کلیه برنامه‌های در حال اجرا در معاونت های بهداشت، درمان، آموزش و تحقیقات و سایر واحد ها بر اساس اهداف شبکه. (مجموعه اول صفحات ۷۵ تا ۹۵- مجموعه دوم صفحات ۹۲ تا ۱۰۵- مجموعه دوم صفحات ۱۱ تا ۱۲۹- و ۲۸۶ تا ۳۰۴- و ۳۶۸ تا ۳۸۰- مجموعه سوم صفحات ۱۵۳ تا ۱۶۹)

شبکه بهداشتی درمانی کشور بستری است که کلیه اهداف مد نظر در سیاست های کلی سلامت از جمله تعیین کننده های اجتماعی سلامت، همکاریهای بین بخشی، آموزش پزشکی جامعه نگر و پاسخگو، بیماریهای غیر واگیر و همه برنامه های بهداشتی درمانی اعم از درمان سرپایی، بستری، درمانهای تخصصی و فوق تخصصی با هزینه و نیروی انسانی کمتر در آن جای می گیرد و احیا و تکمیل و توسعه این شبکه بهداشتی درمانی، نیاز به نیروهای آموزش دیده، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک با داده های معتبر دارد.

۲.۴ احیا و اجرای کامل نظام ژنریک و اصلاح وضعیت دارو و باز نگری در طرح دارویار با تامین منابع ارزی و ریالی لازم. (مجموعه اول صفحات ۵۲ تا ۵۵ و ۵۷ تا ۶۴- مجموعه دوم صفحات ۲۵۴ تا ۲۶۴- مجموعه سوم صفحات ۹۸ تا ۱۰۷- و ۱۳۳ تا ۱۴۰- و ۱۷۰ تا ۱۷۳)

۲.۵ تحول نظام آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در راستای بند های ۱ و ۱۳ سیاستهای کلی سلامت. (مجموعه اول صفحات ۱۷ تا ۴۱- مجموعه دوم صفحات ۸۵ تا ۸۶- و ۱۹۲ تا ۲۰۸- مجموعه سوم صفحات ۹۸ تا ۱۰۷)

۲.۶ تقویت شتاب علمی و تحقیقات کاربردی با رویکرد نظام نوآوری در کشور. (مجموعه دوم صفحات ۱۰۷ تا ۱۱۰)

۲.۷ تاکید و تمرکز بر موضوع عدالت در سلامت هم در توزیع نیروی انسانی سلامت و منابع مالی و تجهیزات بر اساس سیاستهای آمایش سرزمینی و سطح بندی، بین آحاد مردم و هم در توزیع منابع و درآمد ها بین ارائه کنندگان مراقبت‌ها و خدمات سلامت. (مجموعه اول صفحات ۹۹ تا ۱۰۰)

۲.۸ توجه به موضوع سلامت روان و ابعاد مختلف آن. با تمرکز بر کنترل استرس های سیاسی و اجتماعی. (مجموعه اول صفحات ۴۹ تا ۵۱- مجموعه دوم صفحات ۱۷۲ تا ۱۸۸)

۲.۹ توجه جدی به توسعه سلامت دیجیتال (رقومی) و هوش مصنوعی مورد استفاده در تامین و ارتقای سلامت با در نظر گرفتن و رعایت ارزیابی فن آوریهای آن، با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و تکالیف برنامه هفتم توسعه (ماده ۶۹) (مجموعه دوم صفحات ۳۰۵ تا ۳۱۳)

در انتها، آمادگی کامل مجموعه کارشناسی فرهنگستان علوم پزشکی را برای تحقق آرمان‌های مقدس جمهوری اسلامی ایران و رهنمودهای رهبری، اعلام می دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ