برگ برنده‌ ایران برای تعیین سرنوشت جنگ احتمالی خاورمیانه

اقتصاد ایران: در این مقاله به سراغ مطلبی در وبسایت میلیتاری واچ مگزین رفتیم که نویسنده در آن به بررسی مشخصات فنی پهپاد شاهد ۱۳۶B پرداخته و میزان تاثیر این برگ برنده ایران در زمینه نظامی را در جبهه‌های نبرد و سیاست تخمین می‌زند.

برترین‌ها: در اواخر شهریور بود که نیروی هوافضای سپاه پاسداران در خلال یک رزمایش از جدیدترین عضو خانواده پهپادهای شاهد یعنی پهپاد شاهد 136B رونمایی کرد. آخرین مدل از این خانواده پهپادهای انتحاری یا کامیکازه پیشرفت قابل توجهی نسبت به مدل‌های قبلی در زمینه‌هایی چون برد و حجم خرابی به نمایش گذاشت و با توجه به هزینه کم ساخت و دقت بالا توجهات منطقه‌ای و بین‌المللی زیادی را به خود جلب کرد. در این مقاله به سراغ مطلبی در وبسایت میلیتاری واچ مگزین رفتیم که نویسنده در آن به بررسی مشخصات فنی پهپاد شاهد 136B پرداخته و میزان تاثیر این برگ برنده ایران در زمینه نظامی را در جبهه‌های نبرد و سیاست تخمین می‌زند.

در بیست و یکمین روز از سپتامبر، ایران برای اولین بار از کلاس جدیدی از پهپادهای تک‌منظوره خود(کامیکازه) پرده‌برداری کرد. پهپادهای کلاس شاهد 136B که تصور می‌شود بر توانایی این کشور در زمینه نظامی به خاطر هزینه کم ساخت و دقت و برد بالا انقلابی ایجاد کند. عرضه و نمایش کلاس جدید این پهپادها پس از آن صورت گرفت که کلاس قدیمی‌تر همین پهپادها با بردی بسیار کمتر به موفقیت‌های قابل توجهی در جبهه‌های نبرد دست یافته بود.

برگ برنده‌ ایران برای تعیین سرنوشت جنگ احتمالی خاورمیانه

پهپادهای مدل شاهد 136 یک سلاح تک‌منظوره است و پس از رسیدن به هدف، بدنه سنگین و مملو از مواد انفجاری خود را منفجر کرده و به هدف آسیب می‌زند. به همین دلیل است که به این پهپادها انتحاری یا کامیکازه هم گفته می‌شود. پهپادهایی که شاید بتوان آن‌ها را هیبرید دانست چرا که هم یک جنگنده بدون سرنشین هستند و هم می‌توان آن‌ها را به نوعی یک موشک کروز دانست. باید به این نکته توجه داشت که این پهپادها هزینه ساخت بسیار کمتری نسبت به یک موشک کروز دارند و از این جهت برتری قابل توجهی نسبت به این موشک‌های موثر اما بسیار گران‌قیمت پیدا می‌کنند.

برگ برنده‌ ایران برای تعیین سرنوشت جنگ احتمالی خاورمیانه

در حالی که پهپادهای شاهد 136 صادر شده به روسیه دارای برد 2500 کیلومتری بودند ، زیرمجموعه‌های کلاس شاهد 136B با افزایشی قابل توجه به برد 4000 کیلومتری رسیده‌اند و البته مواد انفجاری بسیار بیشتری هم حمل می‌کنند. توجه داشته باشید که برد و مواد انفجاری بیشتر تنها برتری این پهپادها نسبت به مدل قبلی نیستند مهندسان ایرانی این مدل را از نظر رادارگریزی و توانایی شناسایی نشدن هم با پیشرفت قابل توجهی روبرو کرده‌اند. تمام این نقاط مثبت وقتی در کنار بهره بردن از موتور توربوجت قرار می‌گیرد باعث می‌شود پهپادهای 136B شباهت انکارناپذیری با موشک‌های کروز پیدا کنند.

برگ برنده‌ ایران برای تعیین سرنوشت جنگ احتمالی خاورمیانه

باید توجه داشت که برد 4000 کیلومتری آخرین کلاس این پهپادها به ایران اجازه می‌دهد به راحتی با هر هدفی در قلب اروپا درگیر شود و به این ترتیب پایگاه‌های بی‌شمار آمریکا و متحدانش در این مناطق در تیررس ایران قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم به مهم‌ترین پایگاه‌ها یا مناطق حساسی که با افزایش برد این پهپادها در تیررس ایران قرار گرفته‌اند نگاهی بیندازیم باید برای نمونه به پایگاه هوایی رامشتاین Ramstein در آلمان، کمپ باندستیل Bondsteel در یوگوسلاوی سابق و البته پایگاه هوایی میخایل کوگالنیچِنو Mikhail Kogalniceanu در رومانی اشاره کنیم که همه آن‌ها نقشی غیرقابل انکار در توانایی دفاعی و هجومی بلوک غرب ایفا می‌کنند.

برگ برنده‌ ایران برای تعیین سرنوشت جنگ احتمالی خاورمیانه

اهمیت دسترسی ایران با این کلاس جدید پهپادها به این نقاط استراتژیک در اروپا زمانی دوچندان می‌شود که به یاد بیاوریم ایران می‌تواند این پهپادها را با هزینه‌ای بسیار کم و در تیراژ و تعدادی بسیار بالا تولید کند و با سرعتی قابل توجه نیروهای خود را با این سلاح موثر مجهز کند. با درنظر گرفتن تمام این فاکتورها می‌توان دستیابی ایران به کلاس جدید پهپادهای شاهد را یک برگ برنده و برگی برای تغییر بازی قدرت قلمداد کرد. در گذشته تصور می‌شد ایران با دستیابی به مدل‌های اولیه موشک‌های بالستیک کره شمالی یعنی Hwasong-10 در حوالی سال 2000 تنها بتواند موشک‌ها یا پهپادهایی با برد متوسط تولید کند که تنها برای اهداف منطقه‌ای موثر هستند. ایران حالا با تولید و رونمایی از این مدل جدید از پهپاد شاهد به نوعی موازنه قدرت را تغییر داده است.

برگ برنده‌ ایران برای تعیین سرنوشت جنگ احتمالی خاورمیانه

تولید مدلی موثرتر و با کارایی بیشتر از پهپاد شاهد البته فرصت‌های متفاوت دیگری هم برای ایران به وجود می‌آورد و این یهپادهای انتحاری با برد 4000 کیلومتری برای دسته‌ای بزرگ از مشتریان بسیار بسیار جذاب است. این پهپادها اگر در دست روسیه قرار بگیرد تقریبا تمام اروپای غربی را در تیررس این کشور قرار می‌دهد و اگر کره شمالی از خریداران این پهپادها باشد به راحتی می‌تواند از این پهپادها در کنار موشک‌های بالستیکش برای اخداف خود استفاده کند. در نهایت پهپادهای شاهد هرچند خاک آمریکا را در تیررس ایران قرار نمی‌دهد اما توان دفاعی و هجومی این کشور را بسیار تقویت می‌کند.

تولید انبوه کلاس جدید پهپادهای شاهد نشان می‌دهد صنعت دفاعی ایران به خوبی در خدمت تولید پهپادهای کامیکازه قرار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد ایران قرار است در زمینه تولید پهپادهای جنگنده، حامل و انتحاری حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشد و از این سلاح موثر جنگی چه در زمینه نظامی و چه از منظر اقتصادی بهره ببرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ