پروژه آن یار و چالش‌ هوش مصنوعی در گفتگو با مدیر گروه بوران

اقتصاد ایران: گروه بوران با مدیریت صارم توحیدی، یکی از شرکت‌های فعال در عرصه هوش مصنوعی (AI) است.

- اخبار بازار -

هژیر توحیدی ورود دانش‌های نوین به کشور را فرصتی بی‌نظیر برای همه بخش‌های تجاری، فرهنگی، علمی و درمانی می‌داند. مدیر گروه بوران که به تازگی راه‌اندازی پروژه آن یار را در دستور کار خود قرار داده از چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی می‌گوید.

در دنیای امروز، هوش مصنوعی به یکی از پرطرفدار و مهم‌ترین موضوعات علمی و صنعتی تبدیل شده است. فناوری‌هایی که تا چند سال پیش به عنوان تخیل علمی شناخته می‌شدند، امروز به واقعیت تبدیل شده و زندگی عصر جدید را دگرگون کرده‌اند. در این میان، ایران نیز با دارا بودن پتانسیل‌های علمی و انسانی فراوان، در مسیر توسعه هوش مصنوعی گام‌های موثری برداشته است. از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر گرفته تا استارتاپ‌های نوآور، همه دست به دست هم داده‌اند تا ایران را به یکی از کشورهای پیشرو در این حوزه تبدیل کنند.

گروه بوران با مدیریت صارم توحیدی، یکی از شرکت‌های فعال در عرصه هوش مصنوعی (AI) است. هژیر توحیدی ورود دانش‌های نوین به کشور را فرصتی بی‌نظیر برای همه بخش‌های تجاری، فرهنگی، علمی و درمانی می‌داند. او بر این باور است که بسیاری از کاستی‌های موجود در این زمینه را می‌توان با کمک هوش مصنوعی جبران کرد. مدیر گروه بوران که به تازگی راه‌اندازی پروژه آن یار را در دستور کار خود قرار داده از چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی می‌گوید.

 

چالش‌های زیرساخت‌های هوش مصنوعی از نگاه صارم توحیدی مدیر گروه بوران

رشد استارتاپ‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی ‌(AI) یکی از عوامل مهم در افزایش نوآوری و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید است. اما این عرصه جدید با چالش‌های زیادی روبه‌رو است. یکی از این چالش‌ها دسترسی محدود به داده‌های باکیفیت است. در ایران، کمبود دسترسی به داده‌های گسترده و استاندارد، به‌ویژه در حوزه‌های تخصصی مانند پزشکی، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها است. هژیر توحیدی ایجاد بسترهای اشتراک داده‌ها، همکاری با نهادهای دولتی و خصوصی برای جمع‌آوری و استانداردسازی اطلاعات را یکی از راه‌حل‌های اساسی برای رفع این کاستی می‌داند. به گفته مدیر شرکت بوران مارکت  در پروژه آن یار می‌کوشد تا با به کارگیری یک تیم تخصصی این چالش‌ها را به خوبی پشت سر بگذارد و با تولید محتوایی ارزشمند و جامع، این نقیصه را در حوزه پزشکی برطرف نماید.

از سوی دیگر هژیر توحیدی عقیده دارد که توسعه شبکه‌های ارتباطی در کشور برای گسترش پروژه‌هایی مانند آن یار کافی نیست. هوش مصنوعی نیازمند داده‌های بزرگ و سریع است. این داده‌ها معمولا از طریق شبکه‌های ارتباطی انتقال می‌یابند. بنابراین، برای استفاده موثر از هوش مصنوعی، کشورها باید در توسعه و به روزرسانی شبکه‌های ارتباطی خود سرمایه‌گذاری کنند.

مدیر شرکت گروه بوران می‌گوید: هوش مصنوعی یک چالش جهانی است که بدون همکاری بین المللی نمی‌توان آن را به خوبی گسترش داد. در این زمینه لزوم همکاری بین المللی یکی از ضرورت‌ها است. کشورها باید با یکدیگر همکاری کنند تا تجربه‌ها و تکنولوژی های موجود را در اختیار یکدیگر قرار دهند که این مهم نیز نیازمند توجه بیشتر ارگان‌های دولتی مربوط است.

در نهایت، توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی نیازمند تلاش مشترک و هدفمند کشورها است. با سرمایه‌گذاری در آموزش، تکنولوژی و سیاست‌های مناسب، کشورها می‌توانند از مزایای فراوان هوش مصنوعی به خوبی بهره برداری کنند.

لزوم سرمایه گذاری در زمینه هوش مصنوعی در گروه بوران

به گفته مدیر گروه بوران، دولت با ایجاد سیاست‌ها و مقررات مناسب و همچنین ارائه حمایت‌های مالی و تسهیلاتی، می‌تواند به توسعه هوش مصنوعی در کشور کمک کند. ایجاد زیر ساخت مناسب جهت رشد و پیشرفت در دنیای جدید هوش مصنوعی نیازمند پشتوانه مالی است. صارم توحیدی می‌گوید، بسیاری از مجموعه های خصوصی که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند هیچ بودجه‌ای برای پیشرفت و رشد بهتر در این زمینه از نهاد‌های دولتی دریافت نمی‌کنند. پروژه آن یار در حال حاضر با بودجه خصوصی در حال توسعه است.

حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی، استارتاپ‌ها، شرکت‌های فعال در این حوزه و ایجاد زیرساخت‌های مناسب از جمله اقداماتی است که دولت می‌تواند و باید انجام دهد. به گفته آقای صارم توحیدی، مشارکت در پروژه‌های بین‌المللی و تبادل علمی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دیگر کشورها می‌تواند برای رشد و گسترش پروژه‌هایی مانند آن یار بسیار مفید باشد.

آن یار شرکت گروه بوران، مدل افزایش کیفیت اطلاع رسانی حوزه سلامت

تربیت متخصصان جدید یکی از نیازهای ورود به عرصه هوش مصنوعی است. استفاده از هوش مصنوعی (AI) در صنایع مختلف می‌تواند به بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید منجر شود. به گفته هژیر توحیدی، استارتاپ‌ها می‌توانند با ارائه راهکارهای خلاقانه و نوین، به توسعه هوش مصنوعی در ایران نیز کمک شایانی کنند. وی به اپلیکیشن آن یار به عنوان طرحی نوپا در زمینه اطلاع رسانی پزشکی اشاره کرد و افزود گروه بوران به عنوان یک شرکت خصوصی پروژه عظیم آن یار (on-yar) را استارت زده و امیدواریم این طرح را که گروه های بسیاری از جامعه متخصصان پزشکی و بخش فنی را درگیر خواهد کرد به عنوان یک الگوی عملی ارائه دهیم.

تکنولوژی AI به کار گرفته شده در پروژه آن یار می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت خدمات عمومی در حوزه سلامت هوشمند را بهبود بخشد. این پروژه بی‌شک تحولی شگرف در حوزه اطلاع رسانی پزشکی پدید می‌آورد که در آینده بیشتر در این باره خواهید شنید.

آینده هوش مصنوعی در ایران به کجا می‌رود؟

آینده هوش مصنوعی در ایران به گفته مدیر گروه بوران به دلیل اهمیت استراتژیک این فناوری و روند جهانی توسعه آن، می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد. هوش مصنوعی می‌تواند به یکی از عوامل کلیدی در تحول صنعت و اقتصاد ایران تبدیل شود. به عنوان مثال، در صنایع نفت و گاز، انرژی، بهداشت و درمان، و کشاورزی، هوش مصنوعی می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد.

وی در ادامه براین باور است که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران با توجه به ظرفیت‌های علمی خود می‌توانند در زمینه هوش مصنوعی پیشرفت داشته باشند. با توجه به وجود نخبگان و فارغ‌التحصیلان توانمند در حوزه‌های فنی، توسعه‌ی رشته‌ها و دوره‌های مرتبط با هوش مصنوعی می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت در این زمینه شود.

در یک نگاه کلی باید گفت آینده هوش مصنوعی در ایران بستگی زیادی به تلاش‌ها و استراتژی‌هایی دارد که در سال‌های آتی توسط بخش‌های مختلف جامعه اعم از دولت، صنعت، استارتاپ‌ها و دانشگاه‌ها اتخاذ می‌شود. با توجه به پتانسیل بالای کشور در این حوزه، می‌توان به آینده‌ای روشن و پر از فرصت‌های جدید امیدوار بود و به ویژه در حوزه سلامت و بهداشت حرکت‌های مهمی را شاهد بود. امیدواریم پروژه آن یار به عنوان الگویی جدید برای فعالیت سازمان‌ها در عرصه هوش مصنوعی راهگشا باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ