افزایش پوشش بذری نیازمند اجرای کشاورزی قراردادی است

اقتصاد ایران: بجنورد_ مسئول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی گفت: رشد استفاده از بذرهای اصلاح شده در هر دوره کشت برای افزایش تولید غلات نیازمند اجرای کشاورزی قراردادی است.

علی اکبر ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بذر یک منبع ژنتیکی است که اصلاح ژنی آن برای تولید ارقام بذری مختلف که با هر اقلیم و آب و هوایی متناسب بشود، حاصل سال‌ها انجام تحقیقات و پژوهش است.

وی با بیان اینکه تولید بذرهای فناورانه منجر به افزایش عملکرد تولید در واحد سطح، افزایش کیفیت محصول تولیدی، کاهش هزینه‌های تولید و دست‌یابی به خودکفایی در تولید می‌شود، عنوان کرد: این نوع بذرها به تنهایی سهمی ۳۵ درصدی در افزایش تولید محصولات را به همراه دارند.

مسئول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: علاوه بر اینکه کشاورزان از نقش و اهمیت سهم بذرهای اصلاح ژنی شده در تولید آگاه شده‌اند، دولت‌ها نیز مبتنی بر این واقعیت، تهیه و تأمین آن را مشمول سوبسید کردند.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که عمر مفید خلوص ژنی بذرهای اصلاح شده غلات سه ساله است، بیان کرد: طی سال‌های گذشته رویکرد وزارت جهاد کشاورزی این بود که حداقل ۴۰ درصد از سطح مزارع کشور با بذرهای اصلاح شده و مابقی مزارع با بذرهای خود مصرفی کشت شوند، با این وجود، از سال گذشته رویکرد وزارت جهاد کشاورزی تغییر کرد و راهبرد جدید افزایش پوشش بذری اصلاح شده در هر دوره کشت را در دستور کار قرار داد تا راندمان تولید کشور در زمینه غلات افزایش پیدا کند.

ناصری افزود: راهبرد جدید این است که پوشش بذری (استفاده از بذرهای اصلاح شده) در سطح مزارع کشور در زمینه استفاده از بذور ارقام آبی تا ۶۰ درصد و در بذور دیم تا ۴۵ درصد افزایش پیدا کند.

وی در ادامه گفت: در این برنامه راهبردی، رویکرد بر این است که هر ساله در هر دوره کشت این پوشش بذری در سطح مزارع کشور اعمال شود و یا حداقل هر دو سال بذور اصلاح شده در کشت مورد استفاده قرار گیرد.

مسئول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی بیان کرد: در استان خراسان شمالی، در سال زراعی ۹۵-۹۴ درصد پوشش بذری استان در استفاده از بذور اصلاح شده تا ۶۰ درصد رسید که استان از میانگین پوشش بذری در کشور جلوتر رفت.

وی افزود: هرچند که ۷۰ درصد از سطوح کشاورزی استان خرده مالکی و معیشت محور است، با این وجود، استان همچنان در این زمینه از میانگین کشوری جلوتر است.

ناصری تاکید کرد: درصورتیکه کشاورزی قراردادی مبتنی بر مفاد تنظیم شده آن به طور کامل در سطح کشور اجرایی شود قطعاً پوشش بذری استفاده از بذور اصلاح شده در سطوح تحت کشت کشور در هر دوره کشتی به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: از جمله مفاد کشاورزی قراردادی که از سال گذشته در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت، این بود که دولت کود و بذر اصلاح شده را در هر دوره کشت به صورت امانی در اختیار کشاورزان قرار دهد و در فصل برداشت این هزینه‌ها در مقابل خرید تضمینی گندم مازاد تسویه حساب شود.

مسئول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: در فصل زراعی گذشته مفاد کشاورزی قراردادی به طور کامل اجرایی نشد و کشاورزان از سرمایه شخصی خود کود و بذر مورد نیاز را خریداری کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: برای دست یابی به تولید پایدار همچنین خودکفایی در تولید محصولات راهبردی از جمله گندم که پایه تأمین امنیت غذایی کشور است باید به کشاورزی علمی یعنی استفاده از بذور اصلاح شده، رعایت اصول فنی کشت و تاریخ کشت، تعذیه گیاهان، انجام شخم عمود بر شیب، بهره گیری از کشاورزی حفاظتی، مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی و استفاده از ادوات مکانیزه تکیه کرد.
ناصری عنوان کرد: بهره گیری از کشاورزی علمی موجب خواهد شد که میزان تولید محصول در واحد سطح افزایش پیدا کند و در نهایت می‌توان ۳۰ درصد از مزارع دیم را از زیربار کشت محصولات گندم و جو آزادسازی کرد تا بتوان این سطح آزاد شده را به کشت محصولات مهم دیگری شامل کشت حبوبات، گیاهان علوفه‌ای، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی اختصاص داد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ