رکورد درمان رزمندگان در جنگ را شکسته‌ایم

اقتصاد ایران: معاون بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه گفت: ما رکورد درمان رزمندگان در جنگ را از نظر «زمان» در جنگ‌های صد سال اخیر شکسته‌ایم و عمل جراحی مجروحان جنگی را به نیم‌ساعت رساندیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، چهارمین ویژه برنامه «شب خاطره» با موضوع بهداری رزمی در دفاع مقدس با حضور سردار نادر ادیبی مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سردار احمد اخوان معاون بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه، سردار صرالله فتحیان مدیرعامل مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس، سردار ابراهیم متولیان جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج)، سلیمان حیدری فرمانده بسیج جامعه پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از پیشکسوتان عرصه ایثار و جهاد، راویان و خانواده‌های معظم شهدا در سالن همایش‌های بین المللی خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

سردار احمد اخوان، معاون بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه گفت: موضوع قابل توجه در مورد نیروهای بهداری رزمی ایران این است که پزشکانِ ما نقش بی‌بدیلی در دفاع مقدس ایفا کردند. ما رکورد درمان رزمندگان در جنگ را از نظر «زمان» در جنگ‌های صد سال اخیر شکسته‌ایم؛ عمل جراحی مجروحان جنگی را به نیم‌ساعت رساندیم که این کار به پایین آوردن تلفات نیروهای ما در جنگ کمک بسیاری کرد.

رکورد درمان رزمندگان در جنگ را شکسته‌ایم


وی با اشاره به تیم‌های اضطراری پزشکی در دوران دفاع مقدس گفت: تیم‌های خودجوش و داوطلبی متشکل از پزشکان و کادر درمان در دوران دفاع مقدس در صورت نیاز و مواقع اضطرار نیز خود را به مناطق مورد نظر برای درمان رزمندگان می‌رساندند.

در ادامه سردار نصرالله فتحیان با ذکر خاطراتی از دوران دفاع مقدس گفت: سال ۱۳‌۶۳، در آستانه شروع عملیات بدر، تدبیری شد که قبل از عملیات، به زیارت امام رضا (ع) و پس از آن به دیدار امام خمینی (ره) و همین‌طور رهبر انقلاب که در آن دوره، رئیس‌جمهور کشور بودند برویم. هدف یان بود که روحیه فرماندهان بالا برود و به تعبیری دیگر از لحاظ روحی تجدید قوا کنند؛ زیرا در عملیات خیبر، خیلی شهید دادیم، مانند شهید همت و خیلی از عزیزان در این عملیات شهید شدند. بعداز زیارت، صبح از مشهد به تهران حرکت کردیم و از آن‌جا برای دیدار امام به جماران رفتیم.

وی افزود: در این دیدار، شهید صیاد شیرازی گزارشی به امام داد و از امام به‌عنوان «فرمانده کل قوا» یاد کرد؛ امام بعداز این گزارش فرمودند که فرمانده کل قوا، خدای تبارک و تعالی است. اولین‌بار بود که به دیدار امام می‌رفتم، این دیدار نیز روحیه ما را بسیار بالا برده بود. پس از دیدار با امام، به دیدار رئیس‌جمهور وقت که رهبر انقلاب بودند رفتیم؛ جلسه قرارگاه مرکزی با حضور ایشان برگزار شد و همین‌طور ناهار هم مهمان ایشان بودیم. در این دیدار فرصتی برای من پیش آمد که توانستم، گزارشی از بهداری رزمی به ایشان بدهم که بسیار برای حضرت آقا جلب توجه کرد. به من فرمودند که مشکلتان چیست؟ عرض کردم که ما کمبود نیروی امدادگر و پزشک داریم و از ایشان خواهش کردم که در خطبه نماز جمعه به این مطلب بپردازند و این مشکل را حل کنند، حضرت آقا بعداً با جدیت این موضوع را پیگیری کردند و مشکل حل شد. ایشان نسبت به این موضوعات بی‌تفاوت نبودند.

سردار ابراهیم متولیان نیز با بیان اینکه امام راحل ما را با معرفت عاشورا آشنا کرد، گفت: همه دنیا آغاز جنگ تحمیلی را روز نکبت می‌دانند، اما ما با آغاز هفته دفاع مقدس جشن می‌گیریم؛ چرا که امام راحل ما را با فلسفه قیام حضرت سیدالشهدا (ع) آشنا کرد.

رکورد درمان رزمندگان در جنگ را شکسته‌ایم


وی با بیان اینکه ما در دفاع مقدس افسردگی نداشتیم و شهادت برای ما سراسر شادی است، ادامه داد: دفاع مقدس موجب رشد و پیشرفت ایران اسلامی شد و آثار و برکات فراوانی برای کشورمان در پی داشت.

در پایان این مراسم از کتاب «پروانه‌های سفید» با موضوع تاریخ شفاهی زنان بهداری رزمی در دفاع مقدس رونمایی شد.

«پروانه های سفید» مجموعه خاطراتی از ۳۷ نفر از بانوان امدادگر، پرستار و پزشک بهداری رزمی جنگ که حاصل مصاحبه‌های ایشان در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.

این مصاحبه‌ها توسط واحد تاریخ شفاهی موزه پیاده سازی و به قلم آقای عباس حیدری مقدم آرانی تدوین شده و شامل خاطرات تلخ و شیرین مربوط به بهداری در دوران دفاع مقدس است که توسط نشر سرو به زیور طبع آراسته شده است.

اجرای سرود توسط گروه سرود شمیم یاس، پخش کلیپ‌هایی از شهیدان و فرماندهان بهداری رزمی سپاه و اجرای حماسی علی بهاری از دیگر برنامه‌های این جلسه معنوی بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ