عدم شفافیت یکی از مهم‌ترین چالش‌های بازار بورس است

اقتصاد ایران: شهرکرد-عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: عدم شفافیت بر خلاف اصول بورس، امروز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های بازار بورس مطرح است.

محمد قسیم عثمانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص چالش‌های بازار سرمایه اظهار کرد: عدم شفافیت بر خلاف اصول بورس، امروز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های بازار بورس مطرح است.

دسترسی ناقص سهام‌داران موجب عدم شفافیت در روال بورس است

وی ادامه داد: وجود اطلاعات محرمانه و دسترسی ناقص سهام‌داران به اطلاعات بازار سرمایه همواره اعتماد و مشارکت مردم در بازار سرمایه را تهدید کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص بورس توضیح داد: چالش دیگری که امروز نسبت به قبل بیشتر با آن درگیریم این است که دولت‌ها با هدف تأمین مالی به بازار سرمایه ورود می‌کنند و صرف فروش سرمایه‌های دولتی و نگاه برداشت از این بازار موجب می‌شود تا زمانی که نیاز به تأمین مالی دارند این بازار را گرم نگه دارند و بعد تأمین نیاز مالی با خروج از این بازار دوباره رکود را به بازار سرمایه برمی‌گردانند.

گسترش مدیریت سیاسی بر سازمان بورس

این نماینده مردم افزود: موضوع دیگر گسترش مدیریت سیاسی بر سازمان بورس است که نشان داده دخالت مدیریت دولتی و مجلس در این بخش شائبه‌هایی را برای مردم و سهام‌داران و سرمایه‌گذاران خرد و کلان را ایجاد می‌کند که این نگاه به نفع بازار سرمایه نیست.

وی تأکید کرد: گاهی برای سامان گرفتن بازار سرمایه نیازی نیست که ابتکاری به کار گرفته شود همین که برخی اقدامات غلط استفاده نشود و با الگوگیری از بورس‌های موفق می‌شود ادامه‌دهنده این راه شد تا از این روند هم مردم و هم دولت از بهره لازم و کافی را ببرند.

امکان برگشت اعتماد به بورس با آموزش وجود دارد

عثمانی افزود: امروز مشکل اصلی بورس عدم اعتمادی است که شکل گرفته و همین موجب شده که مردم از ترس ریزش دوباره بازار به این بازار ورود نکنند و کسانی هم که در بورس فعال‌اند با کوچک‌ترین سیگنال اقدام به فروش می‌کنند که همین هم ریزش‌ها را تشدید می‌کند.

وی تصریح کرد: سازمان بورس هم هنوز نتوانسته اطلاع‌رسانی، آگاهی بخشی و آموزش را که از ارکان بورس است درست پیاده‌سازی کند تا مردم و خرده سهام‌داران بتوانند با علم بورس به سرمایه‌های خود را باز گردانند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در پایان گفت: از دیدگاه من سازمان بورس باید از هر وسیله‌ای برای آگاهی‌بخشی و آموزش استفاده کند و با تغییر رویکرد سازمان بورس این امکان به وجود خواهد آمد که بورس را به شرایط باثبات‌تری بازگرداند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ