تولید سامانه اتوماسیون پست‌های فشار قوی در کشور

اقتصاد ایران: یک شرکت دانش بنیان در قالب یک طرح کلان، بومی‌سازی سامانه اتوماسیون پست‌های فشار قوی برق را در دستور کار خود قرار داده است که تنها در یک فاز آن در کمترین و بدبینانه ترین حالت، سالانه دو میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد داشت.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یک شرکت دانش بنیان در قالب یک طرح کلان، بومی‌سازی سامانه اتوماسیون پست‌های فشار قوی برق را در دستور کار خود قرار داده است که تنها در یک فاز آن در کمترین و بدبینانه‌ترین حالت، سالانه دو میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد داشت.

شرکت پیمان خطوط شرق به عنوان یک شرکت دانش بنیان پیشرو در کشور بیش از 12 سال است که در حوزه بومی‌سازی تکنولوژی‌های سیستم کنترل اتوماسیون فعالیت می‌کند. این شرکت، در صنعت برق هم بیش از 25 سال سابقه کار دارد.

سامانه اتوماسیون پست‌های فشار قوی برق، از محصولات این شرکت است که قرار است در قالب یک طرح کلان، راه‌اندازی و انجام تست‌های سامانه اتوماسیون پست‌های فشار قوی برق در منطقه خراسان و سیستان را عملیاتی کند.

سید مهدی مدنی؛ مدیرعامل شرکت پیمان خطوط شرق در توضیح عملکرد سامانه اتوماسیون پست‌های فشار قوی برق گفت: این سیستم در چهار فاز تعریف شده است و در واقع یک سیستم کامل اتوماسیون فشار قوی برق محسوب می‌شود. این نوع سیستم‌ها در کشور کاملاً وابسته به خارج هستند و بعضی از برند‌های بزرگ دنیا مثل زیمنس و ABB تجاری‌سازی آن را در دستور کار خود دارند. در ایران در لبه تکنولوژی حرکت می‌کنیم و با اجرای این پروژه و بومی‌سازی این تجهیزات، عملاً ایران به جمع سه یا چهار کشوری خواهد پیوست که در حال انجام و ارائه این تکنولوژی است.

به گفته وی، این تکنولوژی (سامانه اتوماسیون پست‌های فشار قوی برق) در حال حاضر متعلق به برند‌های اول دنیا مثل زیمنس، ABB و جنرال الکتریک است و پیمان خطوط شرق هم با یک تجربه 12 ساله و باتوجه به نیاز کشور، بومی‌سازی این سامانه را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در خصوص اینکه چرا سامانه پست‌های قوی برق به عنوان طرح کلان ملی انتخاب شد، گفت: با بومی‌سازی این سامانه، هم بحث‌های امنیتی پست‌های دیجیتال و فول دیجیتال پوشش داده خواهد شد، هم پایداری زیرساخت برق کشور تأمین و هم هزینه‌‎‌ها به شدت کاهش خواهد یافت. از طرفی، بحث‌های سایبری و امنیتی، صرفه‌جویی‌های ریالی و احداث پست به لحاظ فیزیکی مسئله مهمی در زیرساخت‌های صنعت برق و پایداری این شبکه است و اهمیت این موضوعات، بومی‌سازی طرح سامانه پست‌های قوی برق را واجد دریافت عنوان طرح کلان کرد.

مدنی ادامه داد: این طرح در چهار فاز در حال اجراست. فاز اول آن که ساخت سرور است، به طور کامل انجام شده است، فاز دوم آن نرم‌افزار اتوماسیون است که تا 80 تا 90 درصد آن تکمیل شده است و در مرحله نهایی به سر می‌برد، فاز سوم، ساخت واحد‌های ادغام است، در این فاز هم مراحل اولیه کلید خورده است و در این راستا، ما یک طرح ساخت بار اول را از سمت برق خراسان هم شروع کرده‌ایم که طرح در کارگروه ساخت بار اول در حال بررسی است و‌امیدواریم تا یک ماه آینده قرارداد ساخت فاز سوم هم منعقد شود و بتوانیم فاز سوم را هم نهایتاً تا آخر 1404 تکمیل کنیم و کل پرونده را تا آخر 1404 به صورت یک پلتفرم کامل ببندیم.

وی در خصوص ظرفیت تولید این شرکت در ساخت این سامانه‌ها گفت: ما هیچ محدودیتی در تأمین نیاز‌های داخلی کشور نداشته و حتی نیم نگاهی هم به صادرات داریم؛ طبیعتاً، زمانی که ما به این فناوری‌ها دست پیدا کنیم، مزایای رقابتی خوبی برای صادرات در منطقه خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت پیمان خطوط شرق با بیان اینکه عملیاتی‌ کردن هر یک از این چهار فاز به صورت جداگانه صرفه‌جویی ارزی خاص خود را دارد، گفت: مثلاً فاز سوم ما در کمترین و بدبینانه‌ترین حالت، سالانه دو میلیون دلار صرفه‌جویی خواهد داشت و طبیعتا با کامل شدن آن، عدد صرفه‌جویی ارزی، آن بیشتر خواهد شد.

وی در خصوص اینکه از خلال این طرح، چند نفر مشغول به کار شده‌اند، افزود: در بخشR&D شرکت به صورت مستقیم، 9 نفر مشغول به کار هستند که با پیشرفت پروژه تعدادشان بیشتر خواهدشد و تیم‌های اجرایی هم در زمانی که به نتیجه برسد، اضافه خواهد شد چرا که با ساخت این سیستم‌ها، نصب، راه‌اندازی و مهندسی‌شان هم قطعاً تیم‌های متعددی به شرکت اضافه خواهد شد.

مدنی با بیان اینکه در حال حاضر در تکنولوژی‌های سابق‌مان دنبال صادرات هستیم، گفت: چندین قرارداد در کشور‌های عراق و ونزوئلا در مرحله عقد قرارداد است و این با اتمام طرح کلان بومی‌سازی سامانه اتوماسیون پست‌های فشار قوی برق سیستم با قدرت بیشتری در حوزه صادرات وارد خواهیم شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ