قالیباف: ورزش یک صنعت است/ باید در المپیک ۲۰۲۸ رکورد بزنیم

اقتصاد ایران: رئیس مجلس با بیان اینکه ورزش یک اوقات فراغت غنی شده برای عموم جوانان و مردم ما است، گفت: ما مسئولان و سیاست‌گذاران باید باور کنیم که ورزش یک صنعت هم است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه ۲۸ شهریور ماه) در مراسم تجلیل از مدال‌آوران کشتی و افتتاح طرح‌های عمرانی فدراسیون کشتی، گفت: در هفته وحدت و در آستانه میلاد باسعادت حضرت محمد (ص) هستیم که این عید را به یکایک مسلمانان جهان و مردم ایران تبریک و تهنیت می‌گویم.

وی ضمن عرض خداقوت به کشتی‌گیران ایران که در المپیک پاریس افتخارآفرینی کردند، بیان کرد: در ایام برگزاری المپیک تا کشتی گیران روی تشک نرفتند، مردم دمق بودند و این مدال‌آوران و کشتی‌گیران بودند که شادی و نشاط را به ارمغان آوردند.

ورزش هم پدیده اجتماعی و هم صنعت است

قالیباف با بیان اینکه ورزش حتماً بدون شک یک پدیده اجتماعی و یک اوقات فراغت غنی شده برای عموم جوانان و مردم ما است، اظهار کرد: ما مسئولان و سیاست‌گذاران باید باور کنیم که ورزش یک صنعت هم است. باید باور کنیم که امروز در دنیا وقتی از پیشرفت حرف زده می‌شود، یکی از شاخص‌ها و نمادهای آن حضور در عرصه‌های بین‌المللی و میزان موفقیت کشورها در این عرصه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در پدیده‌های اجتماعی اگر ما ۲ تا ۳ درصد از هزینه‌ای را که بعداً در آسیب‌های اجتماعی صرف می‌کنیم و جبران خسارت نمی‌شود، در حوزه پیشگیری، اوقات فراغت، حوزه ورزش و ورزش‌های بومی، فرهنگی و سنتی خودمان انجام دهیم، بی شک اثرگذار است.

قالیباف متذکر شد: ما از فرهنگ جبهه و جنگ آموختیم تفاوت میان فرهنگ «بیا» و «برو» کجاست. آن زمان فرماندهان گام نخست را برمی‌داشتند و سپس رزمندگان را فرامی‌خواندند، لذا ما حق نداریم پشت تریبون‌ها از این مسائل سخن بگوییم اما خروجی کارنامه ما غیر از این باشد. از زمانی که از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خارج شده و توفیق خدمت در نیروی انتظامی را پیدا کردم، ورزش را در این نیرو کلید زدم که برخی انتقاد کردند و گفتند که شما به دنبال پرداخت حقوق نیروهای خود باشید و نمی‌خواهد به دنبال راه اندازی باشگاه پاس باشید، اما ما همه این‌ها را با هم پیش بردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی به ما می‌گفتند فوتبال مانند پینگ پنگ و کشتی نیست اما تلاشی که صورت گرفت، باعث شد تیم پاس همان سال قهرمان لیگ برتر شود و به مسابقات آسیایی برود، صاحب باشگاه شود و بیش از ۱۷ تا ۱۸ رشته مهم در آن ایجاد شود.

وی یادآور شد: مشابه این تحولات را در زمان حضورم در شهرداری تهران داشتیم که آن زمان معتقد بودیم شرایط باید به گونه‌ای باشد که وقتی فرزندان ما در جنوب و مرکز شهر از منزل کوچک خود درآمدند، بتوانند وارد یک زمین چمن شده و بازی کنند که پولی هم برای آن ندهند.

تقدیر از اقدامات رئیس فدراسیون کشتی

قالیباف تاکید کرد: باور همه ما بر این است که ورزش، زمین چمن، سالن و حتی اقدامات فرهنگی مانند سراهای محله با تفکر مسجدی شکل گرفت که اگر بر این اساس نباشد، دیر یا زود دچار آسیب خواهیم شد. از علیرضا دبیر تشکر می‌کنم که فرهنگ ملی و پرچم عزیز ما، اسلامیت و دینی بودن ما و همچنین فرهنگ شهدای ما را با افتخار سر دست می‌گیرد و از مسیر منحرف نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از دبیر تشکر می‌کنم، چرا که وصیت‌های شهدا را نقشه راه کار خود قرار داد. شهید طهرانی مقدم به عنوان پدر موشکی می‌گفت که فقط انسان‌های ضعیف به اندازه امکاناتشان کار می‌کنند و رزمنده و مدیر کسی است که بیش از امکاناتی که در اختیار دارد، کار کند و امروز ما این نوع مدیریت را در فدراسیون کشتی می‌بینیم.

تخصیص درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده سیگار برای توسعه ورزش

وی در ادامه، گفت: برنامه هفتم توسعه میثاق دولت و مجلس است که ورزش یکی از احکام مورد تأکید در قانون برنامه است. بر اساس یکی از بندهای این قانون، ۱۰۰ درصد درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده سیگار را برای توسعه زیرساخت ورزش قرار دادیم و این علاوه بر بودجه‌های سالانه‌ای است که برای ورزش تخصیص می‌یابد. همچنین موضوع حق پخش تلویزیونی در آنجا تبدیل به قانون شد.

قالیباف ادامه داد: موضوع مهم دیگر این است که رؤسای فدراسیون‌ها نباید دو شغله محسوب شوند که البته این موضوع در صحن مجلس رأی کافی را نیاورد و من معتقدم باید درباره آن مجدداً با صحن مجلس صحبت کنیم تا کار کارشناسی شده و فدراسیون‌ها استثنا شوند تا افراد ماندگار، قوی و با تجربه، فدراسیون‌ها را مدیریت کرده و شرایط به گونه‌ای نشود که نتوانیم از ظرفیت این افراد استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان در سایر حوزه‌ها قطعاً صحیح است، اما در این بخش باید استثنا قائل شد و در کمیسیون فرهنگی مجلس به آن بپردازیم.

جامعه ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند تحول است

وی اظهار کرد: امروز جامعه ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند امید به تحول و تغییر در ابعاد مختلف زندگی مردم است. وقتی امروز حرف از رشد اقتصادی در مدیریت می‌زنیم، منظور رشد بهره وری است. بی شک سرمایه گذاری داخلی و خارجی اولویت ما است، اما امروز تحول در حوزه بهره‌وری مهم‌تر از حوزه سرمایه‌گذاری است و اگر به دنبال رشد ۸ درصدی هستیم، ۳ درصد از آن در حوزه بهره وری است.

قالیباف بیان کرد: بهره وری به معنای شایسته سالاری، عرضه داشتن و مدیریت درست است. ما برای جامعه خود نیازمند سلامت جسمی و روحی هستیم و بدون شک ورزش در ابعاد قهرمانی، عمومی و همگانی پیشتاز عرصه سلامت روحی و جسمی خواهد بود. یکی از موضوعاتی که باعث عقب‌ماندگی در ورزش شده، موضوعات مربوط به زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه توسعه فضاهای ورزشی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کار جهادی در درون خود دو گوهر اختیار و اعتبار به همراه دارد که در اختیار مدیر قرار می‌دهد. المپیک آینده به لحاظ ژئوپلتیکی برای ما مهم است و از ابعاد مختلف صحنه مبارزه است و از امروز همه فدراسیون‌ها باید تلاش کنند تا در المپیک ۲۰۲۸ رکورد بزنیم و یک خط تراز در عرصه ورزش به نمایش بگذاریم که همت همه ورزشکاران و مدیران حوزه ورزش را می‌طلبد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ