۳ پیام انفجار مرموز پیجر‌ها در لبنان و سوریه

اقتصاد ایران: به تازگی شاهد وقوع یک رویداد مرموز در لبنان و سوریه بوده ایم. ماجرا از این قرار است که روز سه شنبه گذشته، صد‌ها مورد انفجار پیجر در بخش‌های مختلف لبنان و البته سوریه گزارش شده است.

فرارو: به تازگی شاهد وقوع یک رویداد مرموز در لبنان و سوریه بوده ایم. ماجرا از این قرار است که روز سه شنبه گذشته، صد‌ها مورد انفجار پیجر در بخش‌های مختلف لبنان و البته سوریه گزارش شده است. موضوعی که موجب شده تا دارندگان پیجر‌ها مجروح و در برخی موارد معلول شوند. حتی مجتبی امانی سفیر ایران در لبنان نیز آسیب دید و به بیمارستان منتقل شد.

در این راستا، تنها اندکی پس از انتشار خبر انفجار‌های مرموز و سریالی پیجر‌ها در لبنان و سوریه، مشاور بنیامین نتانیاهو از نقش این رژیم در رویداد مذکور در یک پُست در شبکه اجتماعی ایکس خبر داد. پُستی که خیلی وزد توسط وی حذف شد. با این حال، بیمارستان‌های لبنان میزبان هزاران نفر شدند و البته که اخبار مختلفی نیز در مورد تعداد شهدای این رویداد منتشر شده است. نکته قابل تامل اینکه برخی از منابع از ترور سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در نتیجه انفجار پیجر‌ها خبر دادند.

خبری که حزب الله قویا آن را تکذیب کرد و عدم استفاده از وسایل الکترونیکی را به عنوان یکی از پروتکل‌های مهم حفاظت از دبیر کل این جنبش مورد اشاره قرار داد. با این حال، نکته مهم این است که هدف اصلی واقعه مرموز انفجار پیجرها، نیرو‌های جریان مقاومت در لبنان و سوریه بوده اند.

آنگونه که برخی منابع خبری نظیر شبکه الجزیره عنوان کرده اند، پیجر‌های مذکور ۵ ماه قبل از سوی حزب الله وارد شده بودند. در ابتدا گفته شد که این پیجر‌ها از برند آمریکایی موتورولا بوده اند و سپس این مساله عنوان شد که ظاهرا یک شرکت تایوانی تامین کننده آن‌ها بوده است.

البته که گمانه زنی‌های مختلفی در مورد ماهیت رویداد مرموز انفجار پیجر‌ها مطرح شده است. در ابتدا عده‌ای تاکید داشتند که این رویداد را بایستی یک حمله سایبری ارزیابی کنیم با این حال، افراد و چهره‌های مختلف نظیر ادوارد اسنودن پیمانکار سابق سازمان سیا  تاکید کردند که انفجار‌های مذکور در نتیجه حمله سایبری نبوده، زیرا اگر چنین بود، بایستی صرفا شاهد انفجار‌هایی محدود و کوچک می‌بودیم. با این حال، انفجار‌هایی که در لبنان و سوریه مشاهده شده، نسبتا قوی بوده است.

برخی از تحلیلگران و البته دستگاه‌های امنیتی لبنانی اعلام کرده اند که پیجر‌های در دسترس نیرو‌های مقاومت از قبل بمب‌گذاری شده بودند. یعنی در فرآیند خرید و تهیه این پیجرها، موساد نفوذ کرده و قبل از تحویلشان به حزب الله، توانسته آن‌ها را بمب‌گذاری کند. شبیه به این عملیات را صهیونیست‌ها چند سال قبل با هدف نفوذ به صنعت موشکی ایران در دستورکار قرار داده بودند. عملیاتی که در آن زمان توسط سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورمان کشف شد و به شکستی برای رژیم اسرائیل تبدیل گشت.

البته که در مورد حادثه انفجار پیجر‌ها در لبنان و سوریه، برخی منابع غربی نظیر وبگاه المانیتور فاش کرده اند که وقوع این موضوع آن هم قبل از آغاز سناریوی جنگ گسترده میان حزب الله و اسرائیل صرفا به این دلیل بوده که ظاهرا حزب الله لبنان به ماجرای پیجر‌ها مشکوک شده بود و صهیونیست‌ها هراس داشته اند که مبادا حزب الله واقعیت ماجرا را کشف کند.

با این همه، در تحلیل واقعه اخیر در لبنان و سوریه، توجه به ۳ نکته ضروری است.

۱. نفوذ اطلاعاتی اسرائیل

برخی از تحلیلگران مسائل راهبردی و البته تحلیلگران امنیتی بر این باورند که آنچه اخیرا در لبنان و سوریه در قالب انفجار پیجر‌ها مشاهده کردیم، در نوع خود از تمرکز بالای اسرائیل بر نفوذ اطلاعاتی و امنیتی در جریان مقاومت در منطقه حکایت دارد. صهیونیست‌ها با اقدام تروریستی اخیر خود نشان دادند که از اهرم‌هایی برای ضربه زدن به نیروی انسانی و رزمی مقاومت در منطقه برخوردارند که بایستی نسبت به آن‌ها هوشیار بود.

در جریان رویداد اخیر در لبنان و سوریه، بخشی از توان رزمی و اطلاعاتی حزب الله لبنان آسیب دید که این مساله در نوع خود هشدار‌های جدی را در مورد دیگر ابعاد تلاش‌های اسرائیل جهت ضربه زدن به جریان مقاومت از طریق پروژه نفوذ مخابره می‌کند.

۲. زمان‌بندی معنادار

رویداد انفجار پیجر‌ها در لبنان در شرایطی رخ داد که رژیم اسرائیل بر شدت مواضع خود مبنی بر حمله قریب‌الوقوع به خاک لبنان افزوده است. حتی برخی منابع اعلام کرده اند که نتانیاهو با برکناری یوآف گالانت وزیر جنگ اسرائیل سعی دارد هر چه سریعتر سناریوی حمله به لبنان را محقق کند. در این راستا، اسرائیل عملا با ترتیب‌دادن رویداد انفجار پیجرها، این پیام را به مقاومت لبنان رسانده که سعی دارد برخی از نیرو‌های موثر حزب الله را از چرخه فعالیت‌های میدانی و عملیاتی خارج کند.

درست به همین دلیل بود که برخی از منابع خبری لبنانی هشدار داده اند که  انفجار پیجر‌ها در لبنان و سوریه تا حد زیادی نیز معطوف به شناسایی نیرو‌های مقاومت از سوی رژیم اسرائیل بوده و لازم است که افکار عمومی لبنان و سوریه نسبت به این مساله هوشیار باشند و تا جای ممکن اقدام به تهیه فیلم و عکس و به اشتراک گذاشتن آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی نکنند. اینکه اسرائیل قبل از انجام هرگونه اقدامی علیه خاک لبنان دست به اجرای عملیات انفجار پیجر‌ها زد، رخدادی است که با پیام‌هایی معنادار همراه است.

کافی است توجه داشته باشیم که انجام این اقدام در جریان یک درگیری بزرگ می‌توانست تبعات سنگینی را برای جریان مقامت به همراه داشته باشد.

۳. تایید چندباره یک نکته مهم

در نهایت باید گفت که سال هاست جریان مقاومت در منطقه از رهگذر استفاده از وسایل الکترونیکی و بستر‌های طراحی شده در قالب آن متحمل ضرباتی می‌شود. زماین یحیی عیاش پدر موشکی جنبش حماس در نتیجه استفاده از یک موبایل بمب‌گذاری شده به شهادت رسید و مدتی قبل نیز اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران، احتمالا با رهگیری گوشی همراهش توسط صهیونیست‌ها به شهادت رسید.

امروز نیز حادثه انفجار‌های سریالی پیجر‌ها در لبنان و سوریه رخ داده است. رویداد‌هایی از این دست نشان می‌دهند که زمین بازی فناوری‌های غربی تا حد زیادی حامل خطرات و تبعات منفی و مخربی علیه جریان مقاومت و ملت‌های مستقل در جهان است که جدی گرفتن این موضوع از اهمیتی راهبردی برخوردار است.

پیش از این نیز افشاگرانی نظیر ژولیان آسانژ و یا ادوارد اسنودن به صراحت هشدار داده اند که قدرت‌های غربی و متحدان آن‌ها به نحو گسترده‌ای اقدام به جاسوسی از افراد در محیط آنلاین و یا استفاده آن‌ها از ابزار‌های جهان فناوری می‌کنند و در این زمینه به هیچ عنوان پاسخگو هم نیستند. پیش از این سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز در موضع گیری تاکید کرده بود که گوشی تلفن همراه دستِ افراد یکی از مهمترین ابزار‌های جاسوسی است که دشمن از طریق آن سعی در ضربه زدن به جریان مقاومت دارد.

از این رو، انتظار می‌رود که در روز‌ها و سال‌های آتی، تمرکز بیشتری بر استفاده از جلوه‌های مختلف فناوری‌های روز ارتباطی به ویژه از سوی نیرو‌های مقاومت معطوف گردد. کما اینکه متاسفانه اقدام اخیر علیه حزب الله لبنان در واقعه انفجار پیجر‌ها در لبنان و سوریه، درنوع خود با یک عملیات نظامی و تبعات گسترده آن قابل مقایسه است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ